לקט פירושים על תיקון הכללי
לדוד מכתם בשלוח שאול... להמיתו. היינו שהצדיק, וכל מי שרוצה להיות צדיק - צריך להתנהג בענווה ונמיכות (מך), ובתמימות (כי מכתם — הם אותיות מך ותם), וזה אפי´ כשרודפים להרגו ולהפשיט עורו (כמו שעושים היום ללומדי התורה בארץ הקודש ע"י השלטונות של אחינו הרחוקים...).
וזהו בשלוח, כמתרגם בכל מקום "והפשיט", "ושילח" (כגון ויקרא א, ו).
ואפי´ כשהרודף הוא צדיק כשאול, שבודאי הי´ ניתן לצפות ממנו התנהגות שונה בתכלית, כי מרשע ואיש זול — אין ציפיות, אבל מצדיק יש צפיות.
וקאמר אתה תתחזק ואל תשבר משום הנהגה של שום אחד, אלא תמיד תהי´ בבחי´ (יחזקאל לג, כד) אחד הי´ אברהם, כאילו הנך יחידי בעולם, ואל תחשבן ותתייחס למעשה אחרים, ותמיד תתנהג בפשיטות ובתמימות (עי´ בהשמטה שבליקו"מ).
ולה' המשפט והרחמים, ויום הדין עתיד לבוא ואין צדיק בארץ אשר יברח ממנו ובסופו כל אחד יבוא על שכרו או עונשו, או בעולם הזה ובטח בעולם הבא, על כן טוב תמיד להיות מך ותם, כי אז השכר הנצחי (וגם לפעמים בעוה"ז) מובטח לו !
הצילני מאויבי...
ממתקוממי תשגבני...
הצילני מפועלי און..
ומאנשי דמים הושיעני.
הרי כאן ד´ בחינות:
א) אויבים.
ב) מתקוממים.
ג) פועלי און.
ד) אנשי דמים.
ואפשר שמרמז על ד´ בחינות:
א) אויבים — במחשבה ולב בלבד, אבל לא מוציאים שנאתם בפה.
ב) מתקוממים — היינו שזוקפים קומה בחוצפא וגם מדברים בחוצפה ושנאה.
ג) פועלי און — הם יותר גרועים, שעושים פעולות ומעשים להרע.
ד) אנשי דמים — שמסוגלים ג"כ להכות ולשפוך דם רח"ל. וכל אלה ישנם גם כן ברודפים ל"שם שמים".
כי הנה ארבו לנפשי. יש כאן ג"כ משמעות "לנפשי" דייקא, כי לפעמים האויבים מחפשים את הנפש יותר מנזק הגוף. כי רוצים להפילו מחשיבותו הרוחנית, וממדרגתו הרוחנית, ולא מסתפקים בגופו. (לקט פירושים על התיקון הכללי של רבי נחמן מברסלב מאת אתר "ברסלב מאיר")
יגורו עלי עזים (פירוש על תיקון הכללי , תהלים)
יגורו עלי עזים — "יגורו" לשון פחד, לשון אסיפה, לשון מגורים. לשון פחד — כי הרשעים מפחידים ומגזימים על ההיזיקות שהם ג"כ עתידים לעשות, ומכינים לעשות לו מיד ולאחר זמן. לשון אסיפה — כתרגומו, כי חבר מביא חבר, ומגבירים את כוחם להזיק ע"י אסיפתם ושותפתם וכנסיתם שלא לשם שמים. לשון מגורים — היינו שלא נותנים לי מנוחה, ואפילו כשאני מתרחק מהם הם דולקים אחרי לגור ולשכון בשכונתי וקירבתי כדי להזיק בהזדמנות מתאימה.
לא פשעי ולא חטאתי ה´. היינו שרודפים אותי חינם על לא עוול בכפי. והנה כאן למדנו שוב מדוד המלך דרך ההתבודדות והשיחה לפני ה´, לספר הכל בכל כל לה´, כי בשלמא תפילות ובקשות על צרותיו, מילא, זה מובן שאומרים בפה לפני ה´, אבל לספר לה´ "לא פשעי ולא חטאתי", הרי ה´ יודע אם זה כך או לא, ולמה לומר כן לפני ה´, אלא שכן דרך השיחה של כל אדם המספר צרותיו וסיפוריו לפני חבירו. וכך בפשיטות יש לספר לה´. וזה מה שמסיים בסוף פסוק הבא וראה, רבש"ע ראה את מצבי האומלל, הרי אתה יודע ורואה הכל, נא ראה לפעול לישועתי אחרי שכל הרדיפות כנגדי הם בשקר כידוע לך.
(תיקון הכללי - לקט פירושים על תיקון הכללי מאת מוסדות ברסלב מאיר)