יחד עם הכניסה של מנועי החיפוש לעולם האינטרנטי, התגלו היתרונות המשמעותיים שלהם לעולם הפרסום.
מנוע חיפוש מאפשר למידע להיות נגיש עבור הגולש ולכן מעודד גולשים (לקוחות פוטנציאלים) לבצע חיפוש אחר מידע
(שירותים/מוצרים) בהם הם מעוניינים.
אתרים אשר ממוקמים בתוצאות הגבוהות ביותר בדפי התוצאות הראשוניים קיבלו חשיפה משמעותית לעומת אתרים
אשר מוקמו בתוצאות נמוכות. החשיפה הגדולה אפשרה לבעלי עסקים להביא לידיעת הלקוחות אינפורמציה רבה
על השירותים אותם הם מציעים ולכן גם הביאה למינוף העסקים מבחינה כלכלית.
לא כל אתר יכול להימצא במיקומים העליונים מכיוון שהדירוג נקבע לפי אלגוריתם סודי שפותח למנועי החיפוש השונים.
אך החשיבות של ההמצאות בתוצאות החיפוש המקודמות ביותר הביא את מנועי החיפוש לפיתוח פלטפורמות פרסום
המאפשרות לעסקים לרכוש שטח פרסום באותם עמודי תוצאות.
לעומת מדיות הפרסום המסורתי (טלוויזיה, רדיו, עיתונות..) אשר מתבססות על פנייה להמונים בכדי לדלות מהם
את הלקוחות הפוטנציאלים, פרסום מקוון ובפרט פרסום במנועי חיפוש נהנה משני יתרונות עיקריים:
- פנייה לקהל יעד ממוקד.
- פנייה לקהל ברגע בו הוא מחפש את השירות שלך.
היכולת לפרסם לקהל יעד ממוקד בדיוק ברגע הנכון הוזילה באופן משמעותי את עלויות הפרסום ואפשרה גם למפרסמים "קטנים" להצטרף לתחרות שהייתה שמורה בעבר רק לתאגידי ענק שיכלו לעמוד בתקציבי הפרסום במדיות המסורתיות. בניגוד למודעת פרסומת במדיות המסורתיות, בהן נהוג לגבות תשלום עבור הופעה של מודעה בשטח המוקצה לפרסום – ללא התחשבות במידת החשיפה שהמודעה מקבלת - במנועי החיפוש אין משלמים עבור ההופעה. תשלום עבור שירותי הפרסום מתבצע רק ברגע שגולש (לקוח פוטנציאלי) הקליק על המודעה. מכאן המונח PPC) Pay Per Click). כך מודעה יכולה להופיע אלפי פעמים ביום אך המפרסם ישלם רק עבור הלקוחות אשר הקליקו במודעה (או במילים אחרות – שילמת עבור הלקוחות שכן הפנו תשומת לב והתעניינו בשירות/מוצר שלך).
יכולת נוספת חשובה של הפרסום במנועי חיפוש היא לבצע מעקבים ואיסוף נתונים סטטיסטי של ביצועי הקמפיין. יכולת זו מאפשרת לבצע אופטימיזציה לקמפיין פרסומי לקבלת תוצאות טובות יותר ולכן מתקבל החזר השקעה (ROI) גבוה יותר, (הגדלת מחזור המכירות בעלויות פרסום נמוכות יותר), זאת כמובן תחת ההנחה שהקמפיין מתנהל בצורה מקצועית וחכמה.
מסיבות אלו ניתן לראות היום נטייה גוברת לשימוש בפרסום דרך מנועי החיפוש על פני שימוש באפשרויות פרסום מסורתיות.