שורש הבריאה היא רחמנותו
והנה מבואר בדברי רבי נחמן מברסלב ז"ל במאמר אשרי תמימי דרך (ל"מ ח"א א) כי איש הישראלי צריך תמיד להסתכל בהשכל של כל דבר, ולקשר עצמו אל החכמה והשכל שיש בכל דבר כדי שיאיר לו השכל שיש בכל דבר להתקרב להשי"ת ע"י אותו דבר.
נמצא שכל הבריאה כולה עם כל פרטיה צועקים ומכריזים בפני כל יהודי התקרבות להשי"ת, כי זה תפקידם להאיר ליהודי את אלוקותו ומלכותו יתברך..,
וכביכול הבריאה כולה משתוקקת וכוספת שנתבונן בה להתקרב לעבודתו, וכל הפרטים אומרים לכל יהודי ויהודי באשר הוא, תן דעתך עלי שבשבילך נבראתי..,
כי בכל חלק מהבריאה מדומם צומח חי ומדבר ולמעלה מהם וכן בכל פרט מהבריאה מונח בו אור אלקי הכוסף לקרבנו להשי"ת....
שזה ג"כ מה שמבואר במאמר ויהי מקץ, וזכרון (ל"מ ח"א ב) שבכל יום יש בו מחשבה דיבור ומעשה לפי היום ולפי האדם ולפי המקום ומלביש לו בזאת המחשבה דיבור ומעשה שמזמין לו רמזים כדי לקרבו לעבודתו, ע"ש.
נמצא שכל הבריאה ממש נבראה בשבילו כדי שיצליח לנצח ע"י שיתקרב לעבודתו וכפי ההתקרבות שיתקרב כן תהי´ הצלחתו הנצחית.
כי שורש הבריאה היא רחמנותו יתברך כי השי"ת מחמת רחמנותו ברא את העולם כי רצה לגלות רחמנותו ואם לא הי´ בריאת העולם על מי הי´ מראה רחמנותו וכמבואר במאמר בא אל פרעה (ל"מ ח"א סד, א) עיי"ש, והעיקר בשביל ישראל כמ"ש בראשית בשביל ישראל הנקראים ראשית וכנ"ל, כי השי"ת רצה להטיב מטובו לאחרים, וכדי שלא יהנה מנהמא דכסופא ניתן בו כח הבחירה דהינו לבחור בטוב ובעבודתו או בהיפוכו ח"ו והכח הזה נמצא בכל חלקי הבריאה כי בכל דבר אפשר להתבונן בו ולהשתמש בו לטובה ולחיים או להיפך ח"ו וכמ"ש (דברים ל) ראה נתתי לפניך את החיים ואת הטוב ואת המות ואת הרע וכו´ העידותי בכם היום את השמים ואת הארץ החיים והמות נתתי לפניך וכו´ ובחרת בחיים, והאי "ובחרת בחיים" מכריז תמיד בכל עת בכל חלק מחלקי הבריאה ובכל מחשבה דיבור ומעשה שהשי"ת מזמין לו לטובתו מחמת רחמנותו ית´.
בברכה ברסלב מאיר - האתר של חסידי ברסלב