בחינת מוצר חדש בהקמת עסק
לפני כל הקמת עסק, תחילה צריך היזם לבדוק מהן הצרכים והתועלות של המוצר שאותו הוא מעוניין לספק כלפי הלקוחות. ללא בדיקה זו עתיד המוצר יכול להיכשל.
ישנם יזמים חדשים הפותחים עסק ללא תכנית עסקית מפורטת וזוהי טעות. כאשר אין תכנית עסקית לא ניתן לבחון האם כדאי להקים את העסק ובנוסף לא ניתן לבחון את כדאיות המוצר שאותו היזם מעוניין לספק.
החלק העיקרי בתכנית העסקית מדבר על כדאיות המוצר החדש והאם הוא מתאים לעסק העתידי.
קיימות מספר שאלות אשר יאפשרו לכם לבחון בצורה מעמיקה ומפורטת את המוצר העתיד להיות.
1. האם המוצר נותן מענה לצורכי השוק?
תחילה, צריך להגדיר את מטרותיו של המוצר, ומהו הצורך שהוא יספק. במידה ואין תשובה לכך, אין סיבה שהלקוחות יקנו אותו. לדוגמא: מחשב נייד, מטרת המוצר הוא שניתן לקחת לכל מקום את המחשב, קומפקטי, נכנס לתיק. אנו צריכים לשאול את עצמנו האם מישהו יקנה את המחשב הנייד? התשובה היא כן, ישנו פלח שוק רחב שיקנה את המחשב הנייד. לדוגמא, סטודנטים, אנשי עסקים וכו' שצריכים להיות בתנועה מתמדת ולקבל גישה למחשב במקומות שונים.
2. האם התועלות של המוצר ברורות ללקוח?
כדי שהלקוחות יבינו מה התועלת של המוצר, צריכים לשווק אותו ולבסס את מעמדו בשוק ובכך לקבל עליו הכנסה עתידית מובטחת בצורה הטובה ביותר. למשל, מתקן לקוביות קרח. התועלת שלו ברורה מאוד, ברגע שתשים קוביית קרח במשקה שתייה, כך תוכל לשתות שתייה קרה. ישנם מוצרים שהתועלות
האם תועלות של מוצר כגון שולחן הן תועלות ברורות ומובנות לכולם, או האם הן משתנות ממתחרה למתחרה ומלקוח אחד לאחר? על מנת לבחון מוצר חדש, צריך קודם לבדוק מהי תועלת הלקוח.
3.האם למוצר יש תחליפים?
ברגע שהחלטתם מהו המוצר שתספקו אותו. אתם צריכים גם לבדוק את האפשרויות האחרות העומדות בפני הלקוח. האם יש מוצר אחר העומד בצרכים של הלקוח המספק את אותה התועלת של המוצר שלכם? נניח שאדם שקם בבוקר רוצה לפתוח את היום עם שתייה חמה. הוא יכול לשתות קפה, תה או שוקו. מנקודת המבט של חברות הקפה, ברגע שלקוחות יעדיפו לשתות תה נניח, ההכנסות של החברה ירדו. ולכן צריך לבדוק את האופציות של הלקוח לגבי המוצר התחליפי.
4. האם המוצר משרת שוק שיש בו ביקוש?
בשלב זה, לאחר בדיקה שהמוצר שאותו אתם מעוניינים לייצר נותן תועלות ללקוח והוא עדיף על פני מוצרים תחליפים, צריך לבדוק את מצב הביקוש בשוק ומהם המתחרים שלו ומה אתה מתבדל יחסית לאחרים. ברגע שיש הרבה מתחרים, הכנסות העסק יכולות להיפגע וכך גם חסמי הכניסה ייתכן ויהיו גבוהות מידי, סיבות אלו יכולות לגרום לנו להבין האם כדאי באמת לייצר את המוצר העתידי. לדוגמא, במחשב הנייד, האם שוק החברות המספקות מחשבי נייד הוא מוצף? כיצד נוכל לספק את המחשבים הניידים ללקוחות שלנו בצורה הטובה ביותר, למרות שיש הרבה אלטרנטיבות ומתחרים בשוק?
5. מהי ההשקעה הראשונית שעל העסק לבצע בכדי לייצר את המוצר?
לאחר בדיקת המתחרים האחרים בשוק, החלטתם לספק את המוצר. צריך לאמוד איזה סכום נדרש להשקעה הראשונית על מנת לספק את המוצר. תשובה זו יכולה להשפיע רבות על פעילות העסק, מבחינת אפיקי המימון שאליו תפנו לצורך הקמת העסק וגם מבחינת מבנה הפעילות. לעיתים, אם המוצר הוא בעל עלות השקעה ראשונית נמוכה וישנו הון עצמי מספיק, אין צורך בגיוס אשראי. אך אם עלות ההשקעה הראשונית גבוהה ואין די הון עצמי, נדרש גיוס אשראי. גיוס אשראי יכול להתבטא באפיק הלוואות בערבות המדינה או משקיע חיצוני.
בחינת מדויקת ומקיפה של המוצר שאותו אתם רוצים לספק מאפשר לדעת מה צפוי בעתיד. כיזמים אתם חייבים להשקיע מאמץ רב בתכנון העסק ובבחינת כדאיותו. תכנית עסקית טובה תבסס את סיכויי ההצלחה של העסק העתידי שלכם ותתכוננו לסיכונים העתידיים. על מנת לבצע תכנית עסקית טובה כדאי להשתמש בשירותיה של חברת ייעוץ עסקי המתמחה במתן סיוע לעסקים קטנים.