עסקים מתמקדים בעשייה השוטפת היומיומית של העסק בטווח הקצר אבל שוכחים שמצריך להסתכל גם על הטווח הארוך ומהי מטרת העסק. לכן, ברגע שמחליטים להקים עסק חדש, דבר ראשון חשוב להגדיר עבורו את החזון העסקי. החזון העסקי משקף את תמונת העתיד לטווח הארוך של העסק, המטרות והשאיפות שהיזם מצפה ממנו. החזון יוצר מוטיבציה רבה הגורמת לנו להתעלות מעל כל הקשיים לצורך השגת העסק שאנחנו שואפים שיהיה. כאשר יש חזון עסקי טוב, זה מה שיניע את העסק להצלחה לטווח הארוך. החזון העסקי חשוב ליצירת אוירת עבודת צוות, קירוב הסגל, תשתית טובה ונכונה של הפעלת העסק.
כאשר יזם מעוניין לפתוח עסק עליו לשאול את עצמו שלוש שאלות מרכזיות:
-
"מהו החזון העסקי?" - זהו המצב האידאלי שאנו מצפים להגיע אליו על מנת שהעסק שלנו יצליח, בנוסף לערך המוסף והשאיפה הכלכלית.
לדוגמה, החזון של חברת "בזק בינלאומי" הוא: "עולם פשוט, מהיר ויעיל, עם תקשורת נוחה, כוללת ומתקדמת. " ניתן לראות שבחזון של חברת "בזק בינלאומי" המצב העסקי האופטימלי הוא לייצר מוצר טכנולוגי אשר יהווה צורך בסיסי לקהל הרחב בבית או בעסק.
-
"למה דווקא החזון העסקי הספציפי הזה?"- לפי אלו ערכים גיבשנו את החזון העסקי הנ"ל? זאת אומרת, צריך לתרגם את הערכים שכתבתם בחזון העסקי כך שישקפו את הערכים שאתם מעוניינים לבסס עליהם את העסק שלכם. העבודה תתבצע על פי ערכים אלו. לדוגמה, חברת טרה, מתמקדת אך ורק בתחום החלב, וזאת על מנת לספק ללקוחות את המוצר הטוב ביותר על פני יתר המתחרים.
-
"איך נבצע את החזון העסקי?" - בשלב זה, יש להעזר בשירותי ייעוץ עסקי ולהגדיר מהן הפעולות הנגזרות מאותו חזון עסקי ומה עושים בשביל לממש אותן. למשל המטרות הנגזרות מחזון "בזק בינלאומי" הם: השקעה במחקר ופיתוח בטכנולוגיה החדשה, יציאה לשוק עם רעיונות חדשים לפני המתחרים,שביעות רצון גבוהה מהלקוחות, והגדלת הרווח הכספי. התמקדות בכל אלא תיצור בסופו של דבר הצלחה ורווחים. כאשר על מנת להשיג זאת ניתן להניח שהם ,למשל, ישכרו חברת ייעוץ שיווקי ויבצעו גיוס אשראי.
ביצוע חזון עסקי נותן ליזם אמצעי להצלחה עתידית. חזון עסקי טוב ייתן דחיפה לעסק, ויאפשר סביבת עבודה נוחה, המצליחה לייצר צמיחה כלכלית.
לפי החזון העסקי ניתן לנתח ולהחליט אילו דרכי פעולה מתאימים לעסק. בין אם זה הלוואה לעסק, או בין אם זה מיצוב פרופיל החברה לבין כל החלטה עתידית.
ובכן, מהו החזון העסקי שלכם?