לעתים מנהל חשבונות בעסק והמזכירה הם אותו בעל תפקיד ולעתים מנהל החשבונות הוא תפקיד יעודי. אמנם אפור משהו, אך חיוני מאין כמוהו. אז כיצד לבחור מנהל חשבונות לעסק?
מעבר לשיקולים הרגילים (עלות השכר הנדרש וכו') יש כמה תכונות שחשוב שיהיו למנהל חשבונות בעסק:
א. רצינות ואחריות - זה לא צחוק. מנהל חשבונות יכול אמנם לחייך ולספר בדיחות, אבל בכל מה שקשור לעבודתו רצינות תהומית ואחריות הם המפתח לכך שביקורת המס הבאה לא תהיה זו שתמחק את החיוך, אולי לנצח. נעימות וחברתיות? לא על חשבון הדיוק הפדנטי. מנהל החשבונות ש"אין לו את זה" לא צריך לעסוק בהנהלת חשבונות.
ב. שירותיות - במקרים רבים מנהל החשבונות הוא הפנים של העסק כלפי הלקוחות וספקים. ידועים המקרים של פדנטים פסיכופאתים מעולים שהוציאו את הנשמה ללקוחות וספקים בקטנוניות מרהיבה. אם אינכם מונופול דורסני וחסר לב, כדאי שמנהל החשבונות יהיה (או תהיה) מישהו שנעים לדבר איתו ולקבל ממנו שירות.
ג. סדר! הנהלת חשבונות זהו בדיוק התחום לאנשים מסודרים. אם העובד מאחר לראיון העבודה ו/או מגיע מרושל אפשר להציע לו עבודה משוחררת יותר כמו להשקות את העציצים או משהו. מצד שני אם הוא נכנס ומישר לך את התמונות במשרד ומסדר לך את השולחן, אולי זה בינגו.
ד. יצירתיות - לא יאמן כמה יצירתיות צריך במקצוע הזה. לא מדובר בחשבוניות עמוסות קטעי שירה אלא רעיונות יצירתיים איך לפתור בעיות (ורצוי - איך לא לגרום אותן). מנהל חשבונות חכם ויצירתי יכול לחסוך ולתרום רבות לעסק.
ה. אוטיזם קל - לא ברצינות, אבל כושר ריכוז והתמדה בלתי נלאית לא הזיקו לאף מנהל חשבונות. מסביב יהום הסער, אך מנהל החשבונות שלנו אינו מרפה את ריכוזו ומפיק את המסמכים בדיוק מוחלט מבלי לוותר. ככה צריך לנהל ספרים.
ו. שאיפה למצויינות ומקדם היסטריה קל - לא, שום דבר לא נורא לא קרה אם מנהל החשבונות יכנס לפאניקה בכל פעם שהוא טועה. הנהלת החשבונות רק תרויח מכך שכל מרווח טעות ייסתם באופן אובססיבי, כמובן מבלי להגזים, שהרי העסק צריך גם להרויח, לא רק להתגונן בפני בקורות מס אימתניות.
ז. נאמנות ומוסר גבוה - אולי זה צריך להיות הסעיף הראשון. מי שיודע לאן ואיך הולך הכסף צריך להיות מסוג האנשים שלא הולכים יחד איתו עד לאיי סיישל המוזהבים...
ח. מקצוען. אבל זה הרי ברור.
כמובן שלא תמיד ניתן למצוא את מנהל החשבונות שעונה על כל הדרישות, אבל לפחות ניתן לשאוף לכך, לא?