לאחר שפניתם למשרד מע"מ הקרוב וקיבלתם מספר עוסק מורשה תצטרכו לזנק למים הקרים של ניהול הנהלת חשבונות.
אם קיבלתם מעמד "עוסק פטור" תצטרכו להפיק קבלות עבור התשלומים שקיבלתם לקוחות. במקרה זה לא תהיו ראשים לקזז תשלומי מע"מ שנגבו מכם.
כיצד מחשבים תשלומי מע"מ לעוסק מורשה / חברה?
כיום המע"מ הוא 17% מההכנסה. לכן תצטרכו לגבות 17% נוספים על ההכנסה שאתם מבקשים להרויח (לפני מס). לדוגמה אם אתם רוצים לקבל 1000 ש"ח על המוצר, תצטרכו להוסיף לו סכום של 17% נוספים שהם 170 ש"ח = סה"כ 1170 ש"ח.
מתשלומים אלו תוכלו לקזז את המע"מ ששילמתם לספקים, שהרי גם הספקים שלכם גובים מכם מע"מ. כן אם קיבלתם 1170 ש"ח מלקוחות ושילמתם נניח 585 ש"ח לספקים, תצטרכו לשלם למע"מ את הפרש המע"מ בין ההכנסות להוצאות שהוא 85-170=85 ש"ח בלבד.
אפשר לומר שאחוזי המע"מ הם מעין הלוואה של המדינה לעסק. הלוואה זו יש "לסלק" בכל מועד דיווח. בד"כ עסקים קטנים ידווחו וישלמו כל 2 חודשים, ב 15 לחודש העוקב או עד ה 19 לחודש בתשלום דרך האינטרנט. פרטים ראו באתר של מע"מ.
לאחר פתיחת התיק במע"מ תצטרכו לפתוח תיק במס הכנסה. אם לא תקבלו פטור מניכוי מס במקור יהיו לקוחות (בעיקר חברות) שינכו מכם מס במקור מהתשלומים שהם חייבים לכם. את האחוז הזה הם יעבירו למס הכנסה ותשלום זה יהווה מקדמה על תשלומי מס ההכנסה שלכם.
לדוגמה, אם הלקוח חייב לכם 2000 ש"ח ויש לכם 2% ניכוי מס במקור, הלקוח ישלם לכם 1960 ש"ח בלבד ו 2% שהם 40 ש"ח הוא יעביר ישירות ל"חשבון שלכם" במס הכנסה.
יתכן שתקבלו גם פנקסי מקדמות מס לתשלום. אחוזים אלו יש לשלם מהמחזור הכולל של העסק, ללא ניכוי הוצאות.
תצטרכו גם לפתוח תיק בסניף הקרוב של ביטוח לאומי... ולהתחיל לעבוד.
כמובן שתצטרכו להפיק קבלות ו/או חשבוניות ללקוחות שלכם. לצורך כך תוכלו להשתמש בשיטה ה"עתיקה" של הדפסת פנקסי הנהח"ש בבית דפוס, או להשתמש בתוכנה פשוטה חדישה ויעילה של תוכנה להנהלת חשבונות.