בוער בך להתחיל עסק חדש!!!, יש לך את החזון ואת הרעיונות ואתה מרגיש שהגיע הזמן לממש אותו ? ברכותינו אבל לפני שאתה רץ חושב רגע האם יש לך את מה שצריך כדי להצליח בעסק ? האם באמת חשבת על השוק שלך, על המתחרים שלך, על החוזקות שלך או על החולשות שלך, כמה השוק שלך רווי וכמה בשורה האחרונה אתה יכול להרוויח ולאיזה תקופה, אם אחד מהמרכיבים האלה חסר בחזון שלך אתה חייב בדיקת כדאיות להקמת העסק שלך וכך לראות אם שווה לך בכלל להתחיל להתעסק...ובכן בעסק הייעודי שלך.
בדיקת כדאיות כשמה כן היא, מטרתה לבדוק את הכדאיות הכלכלית של העסק החדש שלך ומה הצפי שלו להצלחה אם בכלל. אתה חייב לדעת לפני הכול בדיוק לאן אתה מכוון לפני שתוכל להגיע לשם, אתה חייב לחשוב מתי יגיע השלב שהעסק שלך יהיה מאוזן ואפילו יתחיל להרוויח ולכן אתה חייב בדיקת כדאיות.
חשוב שתדע שלפי הסטטיסטיקה 80 אחוז מהעסקים שלא ביצעו בדיקת כדאיות נסגרים ב-5 השנים הראשונות לעומת זאת עסקים שביצעו בדיקת כדאיות או תכנית עסקית או שלוו על ידי יועץ עסקי שרדו ב-80 אחוז המקרים תודות להבנה של השינויים העתידים בשוק.
הדבר הראשון שאתה צריך לעשות בתהליך בדיקת הכדאיות הוא לייצר לעצמך צפי של תזרים מזומנים עתידי לשנתיים הראשונות של העסק. אבל לפני כן אתה חייב לענות על 4 שאלות מקדימות וכאוטיות.
1. כמה כסף ראשוני יש לך על מנת להתחיל את העסק ?
כמובן שאתה צריך איזה סכום בסיסי ניכר על מנת להתחיל את כול התהליך אחרת אתה חייב לפנות למימון.
2. איך העסק שלך ירוויח ?
כמובן שהחלק הזה כבר מובן לך בתור בעל עסק עתידי, אתה יודע שאתה חייב לעשות חקר שוק ואנליזה של המתחרים שלך על מנת להבין את פוטנציאל הצמיחה של העסק שלך. אתה חייב לעשות סקר שוק על תמחור סביר לשרות או למוצר שלך, מה נתח השוק שאתה מצפה לתפוס ופוטנציאל הצמיחה בתחום שלך ?
אבל אתה חייב לחשוב כמובן גם על התזמון של ההזדמנות לעשות רווחים ? מתי אתה מתכנן להציע הנחות או קופונים בשביל המוצרים או השירותים שלך בתקופות הראשונות של העסק שלך ? כמובן רק בשביל החלק הראשוני בו המטרה למשוך כמה שיותר לקוחות חדשים, כמובן שבשלב כלשהו אחרי שתבסס את העסק תצטרך לשנות את המחירים לרמה סבירה בה תוכל להרוויח לתקופה ממושכת.
חשוב שתיקח את זה לתשומת לבך שאתה ממפה את ההכנסות העתידיות שלך חודש אחרי חודש. כמובן שעוד נדבך שאתה צריך לקחת בחשבון הוא שאנשים לא תמיד משלמים לך בזמן (אלמנט שהרבה בעלי עסקים לא לוקחים בחשבון ויכול למוטט אותם)
3. איך הכסף מבוזבז בעסק שלך ?
תפעול העסק הולך לעלות לך סכום לא מבוטל של כסף ולכן השלב הבא הוא להעיף מבט על ההוצאות שהשקעת בשלב ההקמה של העסק ולנכות את הנגזרת שלהם בצורה חודשית על מנת להכניס את זה לחישוב החודשי של הרווחים העתידים.
4. כיצד העסק שלך ישלים גרעון חודשי בעקבות תזרים מזומנים שלילי ?
אתה חייב לבנות לעסק שלך רשת בטחון או תכנית גיבוי לחודשים בהם אתה צפוי לייצר תזרים מזומנים שלילי (אפילו יזמים חכמים מאוד ובעלי עסקים מצליחים מגיעים לפעמים למצב של תזרים מזומנים שלילי). בדיקת כדאיות קשורה קשר הדוק לתכנון ויש סיכוי גדול מאוד שכבר סימנת חברי משפחה או חברים עשירים שיוכלו להעניק לך הלוואה קצרת מועד או שיש להם כרטיסי אשראי או נזילות של כסף על בסיס מידי. או אולי יש לך עדיין חסכונות ששמת בצד בשביל הון תפעול.
האמת לא משנה מה מקור הכסף יותר חשוב שתדע בדיוק מאיפה אתה מביא אותו ומה הסכום המדויק.
לאחר שהבנו מהי בדיקת הכדאיות אנחנו חייבים לדעת תכלס מתי הרווחית תגיע ?
התשובה משתנה כמובן מאדם לאדם ומעסק לעסק אבל בדיקת הכדאיות הכלכלית היא סט כלים מדויקים ממש כמו לדעת באיזה חודש לעסק שלך יש יותר הכנסות ופחות הוצאות. אין נוסחת קסם שאומרת מתי ההצלחה תגיע אבל אתה יכול לבנות לעצמך תחזית רווח די מדויקת על ידי שימוש נבון בשלבי בדיקת הכדאיות הכלכלית שצוינו למעלה.
לסיכום בבדיקת כדאיות להקמת עסק חדש המיקוד הוא על התחומים הבאים:
1. פוטנציאל הצלחה - הכנה נכונה של עסק צריכה לכלול, במסגרת בדיקת הכדאיות, בחינה של פוטנציאל הרווחים של העסק, ההשקעה הדרושה בו, המודל העסקי שלו.
2. מימון – כמו שהזכרנו קודם מובנה מ-3 אפשרויות:
א. מימון על ידי משקיע/בדרך כלל על המשקיע יבקש 50 אחוז מהחברה על ההשקעה שלו.
ב. מימון על ידי גוף פיננסי/ מסגרת אשראי או הלוואה
ג. מימון על ידי שותף – פה היתרון נעוץ בעובדה שהוא חי ונושם את העסק ויכול לקדם בניגוד למשקיע שרק שם את הכסף ורוצה לגרוף רווחים בלבד. חשוב לציין שמשקיע בדרך כלל לא מבקש אחוז כה גדול מהשליטה.
3. השקעה – בהמשך למושג המימון השקעה יכולה להתבצע על ידי משקיע או שותף בחברה או גורם צד שלישי שיש לו אינטרס עסקי.
4. מיקום – בחירת המיקום של העסק היא אולי ההחלטה החשובה ביותר שעומדת לפתחו של בעל העסק ולכן היא דורשת תכנון ומחקר מדויק. היא משלבת אלמנטים של דמוגרפיה, הערכה של רשת האספקה שלך וכמובן את התחרות שלך, התקציב ממנו לא תחרוג והבנה החוקים והמיסים של אותו אזור במדינה.
5. פרסום – פרסום היא פעולת תקשורת מתוכננת, המיועדת להעביר מסר אחד או מספר מסרים מצומצמים לקהלי מטרה רחבים, לרוב באמצעות ערוצי התקשורת המסחריים. מטרותיו העיקריות של הפרסום הם יידוע, שכנוע, אזכור, חיזוק עמדות והנעה לפעולה. הפרסום כענף בכלכלה נכלל בתמהיל התקשורת השיווקית של העסק הכולל גם יחסי ציבור, קידום מכירות, שיווק ישיר ומכירה אישית.
6. תזרים מזומנים – תזרים מזומנים הוא המעבר של כסף לתוך ומחוץ לחברה ומייצג את פעילות האופרציה של הארגון. מבחינת מינוח כלכלי תזרים הוא ההבדל בין הסכום שנמצא בתחילת התקופה לבין החלק שנשאר בסוף התקופה. תזרים מזומנים חיובי הוא שהסכום גדול יותר בסוף התקופה וכמובן שהתזרים שלילי אם המצב הפוך. תזרים מזומנים גודל אם את העסק מוכר יותר מוצרים או שירותים, אם הוא מוכר נכסים, מוריד עלויות, מעלה מחירים, גובה בצורה מהירה ויעילה, משלם לאט יותר, משפר את הנזילות של החברה או לוקח הלוואות. גובה התזרים הוא לא בהכרח מדד טוב למדידת הביצועים של החברה כי זה לא בהכרח אומר שאם התזרים טוב אז החברה מרוויחה אם בכלל ומן הצד השני של המטבע אם החברה מניבה רווחים יפים זה לא אומר שיש לה תזרים גבוה או חיובי יכול להיות אף שלילי.
7. תכנית עסקית – תכנית עסקית היא בעצם מפת דרכים שמספקת את האפשרות לתכנן את עתיד העסק ולהימנע ככל שאפשר ממכשולים עתידיים. הזמן והמחקר שאתה משקיע בכתיבת התכנית העסקית ישתלם לך בעתיד וייתן לך דיבידנדים בטווח הארוך. התכנית העסקית שלך אמורה להבנות בצורה מאוד מדויקת בתוך מבנה קיים מבחינת התוכן. כול חלק בתכנית אמור לכלול אלמנטים ספציפיים וכמו כן להתייחס לשאלות רלוונטיות שסביר להניח שיעלו בדיון מאוחר יותר על ידי האנשים שמייצרים את התכנית העסקית שלך.