נתונים סטטיסטיים על מגמות שוק מהווים כיום כלי עבודה מרכזי בקרב מתכנני פרויקטים ואנשי עסקים רבים. לציבור ברור מדוע מוסדות פיננסיים מרבים להשתמש בנתוני תעסוקה ריבית או אינפלציה. אולם המידע הסטטיסטי הכלכלי חשוב לעסקים רבים בתחומים מפתיעים.
ליצרני אלקטרוניקה, למשל, חשוב מאוד להעריך את המגמות בשוק בטווח הקצר. יצרני ציוד אלקטרוניקה, כמו מחשבים אישיים, טלפונים סלולריים, מכשירי GPS ויצרני משחקי מחשב עוקבים אחר שני סוגים מרכזיים של מידע סטטיסטי: מגמות כלכליות המאפשרות להם לייצר תחזיות על רמת הצריכה בשוק, ומגמות כלכליות המאפשרות להם להעריך את עלות הרכיבים שבהם ישתמשו לצורך הרכבת וייצור הציוד האלקטרוני מתוצרתם.
מידע בזמן אמת
הבעיה בתחום זה נעוצה בכך שרוב הנתונים הסטטיסטיים מגיעים באיחור. גופי המחקר בתעשיית האלקטרוניקה, כמו הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה והנתונים המתפרסמים על-ידי משרדים ממשלתיים, מספקים בדרך-כלל את המידע הסטטיסטי שלהם אחת לרבעון. כלומר, כאשר המידע מגיע ללקוחות הפוטניצאליים, הוא בדרך-כלל לא יעיל מפני שהוא מסביר להם מה היה בשוק, ולא מה צפוי להתרחש בו.
כאן נכנס לתמונה מנוע החיפוש של חברת גוגל. לאחרונה ביצע אתר האינטרנט הישראלי TechTime בדיקה שנועדה לענות על השאלה האם ניתן להעריך מגמות בתחום הייצור של רכיבי אלקטרוניקה והייטק, וזאת רק על פי החיפושים בגוגל.
הבדיקה של TechTime
גוגל מאפשר לגולשים לבדוק את השינויים בהיקף החיפושים של ביטויים שונים, באמצעות אתרים כמו Google Trends. התחקיר של TechTime הראה שניתן לבנות סדרות של פרמטרים, המאפשרות להעריך מגמות בזמן אמת וברמת דיוק סבירה למדי.
בתור בסיס להשוואה אובייקטיבית, השתמשנו בנתוני מכירות חצאי-מוליכים בעולם אשר פורסמו על-ידי איגוד יצרני השבבים (SIA) בשנים 2008-2009. נתונים אלה מתפרסמים באיחור, אולם מהווים נתוני אמת על היקף שוק השבבים העולמי בכל חודש.
במקביל, יצרנו סדרת ביטויי חיפוש כדי לבדוק את רמת ההתאמה בין היקף החיפושים לבין גודל שוק השבבים. התוצאה היתה מפתיעה. כך למשל, השינויים בהיקף החיפושים בעולם של הביטוי Cellphone היה כמעט זהה לשינויים בהיקף שוק השבבים – אלא שהמגמה היתה הפוכה. מספר שבועות לאחר שחלה עלייה בהיקף החיפושים – חלה ירידה בהיקף השוק. ומספר שבועות לאחר שחלה ירידה בהיקף החיפושים של הביטוי Cellphone – השוק השבבים נכנס למגמת עלייה.
פרמטרים יעילים
פרמטר אחר התגלה כאמין בהרבה: השינויים בהיקף החיפושים של הביטוי Elecronics Engineer הראו תאימות מאוד גדולה למגמות בהיקף שוק הרכיבים. כאשר חלה עליייה בשוק – חלה עליייה בהיקף החיפושים של הביטוי, וכאשר חלה ירידה בשוק חצאי-המוליכים – חלה ירידה בהיקף חיפושי הביטוי Elecronics Engineer.
זהו טיפ חשוב ליצרני אלקטרוניקה והייטק, מכיוון ששינויים בהיקף השוק תואמים גם לשינויים במחירים של רכיבי אלקטרוניקה. באמצעות גוגל יצרני אלקטרוניקה יכולים לעקוב אחר מגמות בשוק הרכיבים, ולהעריך האם בשבועות ואף בימים הקרובים צפוייים המחירים לעלות או לרדת.