שאלה:
הנה עבר חג השבועות, מהיכן נוכל לקחת כח
להמשיך את ההתחדשות בתורה?
תשובה:
א] הכל תלוי במחשבה, ובצורת ההתייחסות
והגישה לתורתנו הקדושה.
כי התורה אינו רק ספר שהודפס לפני הרבה שנים,
אלא הוא תורת חיים שהשי“ת מדבר אלינו בכל יום
מחדש. אמנם הוא מודפס על ספר, אבל באמת הוא
דיבור של השם יתברך שמגלה היום הזה ממש את
רצונו, מה שהוא רוצה מאיתנו.
בגישה כזו, הלב מתמלא התחדשות, שוכחים מכל
העבר, ולומדים את רצונו שמגלה לנו עכשיו באופן
אישי בתוך הגמרא, הלכה או ספרי הצדיקים.
ב] ונמשיל זאת למפת דרכים המודפסת על נייר
שצריכים בכל פעם להסתכל בה, למצוא את
המקום בו עומדים, ומצד שני לחפש את הנקודה
אליה צריכים להגיע, ולפי זה לחפש את הדרך
והשביל המתאים.
לעומת זאת קיים מכשיר ”ג‘י פי אס“ שהוא מפת
דרכים ממוחשב המחובר ללוויין למעלה. המכשיר
מוצא בעצמו את הנקודה בו אנו עומדים. צריך רק
לרשום את נקודת היעד, והוא מורה ומחשב לנו
את המסלול מעצמו, ואומר בקול רם כמורה דרך,
פנה ימינה - שמאלה. נוסף לכך הוא גם מתריע
על עיקולים חדים וכדומה, ויש גם משוכללים
המודיעים על פקקים ותקלות בדרכים וכו‘.
במקרה שלא יישמנו את הוראותיו ולא שמענו
בקולו, הוא בין רגע מחשב את הטעות כנקודת
מוצא ומחשב מיד מסלול מחודש אל היעד.
כך גם התורה הקדושה. ניתן להתייחס אליה
כמורה דרך שנכתב לפני הרבה שנים, וצריך
לחפש בדף את הדרך. אך אפשר לגשת לתורה
באופן שהיא תורה חיה, מישהו מדבר אלינו
עכשיו ממש ואומר מה לעשות, ואיך
להתנהג. ובמקרה שטעינו הוא אומר איך
להמשיך מהמקום בו אנו עומדים,
בלי לחזור תמיד לנקודת המוצא
הראשונית. כאשר ניגש
בצורה כזו ללימוד הרי שכל פעם שנפתח את הספר
נקבל התחדשות ושמחה.
ג] והאמת היא, שהנמשל חזק יותר מהמשל, כי
במשל של המפת דרכים, אין קשר בין מוכר המכשיר
לבין הלקוח, למוכר גם לא איכפת שהלוקח יגיע
ליעדו בכל נסיעה ונסיעה. לעומת התורה שהיא
קשר ישיר עם הבורא שיושב ואומר לנו באותו רגע
ממש - על ידי שלוחיו הצדיקים בעלי השמועה של
הלימוד אותה אנו לומדים - לאן לנסוע, ומה צריכה
להיות המטרה.
ד] כאשר טעינו או לא יישמנו את הוראות של
התורה, עדיין השם ממשיך לדבר אלינו. שהרי אין
שום הלכה שאנו פטורים ממנה במקרה שנפלנו.
אפילו אדם שעבר על שפיכות דמים וסכינו מלאה
בדם, והגיע זמן השקיעה, הוא מחוייב להתפלל
מנחה באותה דביקות וקרבת ה‘ שצריך להיות לכל
יהודי במנחה.
כי השם אומר לנו בכל רגע בלשון נוכח באופן אישי
”אנכי ה‘ אלקיך“. לא משנה מה עבר עליך, כעת
אני עדיין משגיח עליך, ואתה יכול לעשות משהו
בשביל להתקרב אלי.
הזכרון הזה שה‘ מדבר אלינו זהו הגורם להתחדשות
בתורה.
ובכל פעם שמרגיש בעצמו נפול בדעתו
עוד זאת יש לדעת ולזכור קודם הלימוד, שבשעה
שיושב ללמוד תורת הצדיק, אזי אותו הצדיק יושב
למעלה בגן עדן ומקשיב לקולו, ונדבק רוחו ברוחו,
ומתקשר עמו בהתקשרות גדול, עד שמתיישב עם
רוח הצדיק איך לחזור בתשובה, לחדש ימיו שעברו
בחושך )עיין בליקו“מ סי‘ י“ב(.