הערך של לקוחות מרוצים ברור לכולנו :
מכירות עולות ,
חנויות מלאות בתנועה (גם וירטואליות כמובן ) ,
תנועת Likeתוססת ברשתות חברתיות ,
לקוחות מרוצים הם מקדמי הלקוחות של העסקים – פשוט מעבירים את זה הלאה וממליצים לחברים .
העלות של לקוחות לא מרוצים / משמיצים פחות ברורה ומדידה כי :
למרות חוסר שביעות הרצון הם עשויים להמשיךלעשות עסקים עם נותן השירות .
לקוחות מלעיזים אלה יוודאו שעובדי הארגון יודעים שהם לא מרוצים .
לקוחות אלה בפירוש לא ימליצו לחבריהם לרכוש את מוצרי העסק .
בפרספקטיבה של זמן ניתן יהיה לזהות את הנזקים שלקוחות כועסים מביא באופן מובהק :
ירידה במכירות , כשלון בשדרוג מוצר בגלל חוסר רצון לקבל שידרוגים ולהרחיב שימוש במוצר שרכשו בעבר ,
"עריקה" לרכישות אצל המתחרים .
חוסר שביעות רצון של לקוחות כועסים הופכת לבעיה נפוצה לעסקים .
מדד NPS - איך נשכיל לזהות את הלקוחות המביאים נזק לעסק שלנו ?
שימוש במדד NPS (Net Promoter Score ) - כלי המאפשר ניטור מתמיד של מדד מידת הנאמנות ושביעות רצון לקוחות .
ביצוע תדיר של סקר קצר ,בדבר המלצה לקבלת תשובות אמינות מלקוחות העסק ,
מבוסס על שאלה אחת : "האם תמליץ על החברה/ מוצר/ שירות שלנו לחבר?"
התשובה לשאלה זו ניתנת בסרגל של 0- 10, לפי החלוקה הבאה:
מקדמים (Promoters)-- מי שדירגו 9-10. אלה הם הלקוחות שבסבירות גבוהה מאוד ימליצו על המוצר/השירות לחברים.
מרוצים אך פסיביים" ( Passive Satisfied) - מי שדירגו 7-8. לקוחות מרוצים מהשירות אבל לא ירוצו לספר לחברים.
משמיצים ( Detractors) מי שדירג 0-6 , לקוחות שבסבירות גבוהה לא ימליצו על המוצר/שירות לחברים.
אחוז ה"מקדמים" (מכלל העונים לסקר) פחות אחוז ה"משמיצים" נותן לנו את מדד ה- NPS של הארגון.
התברר כי חברות המאופיינות בנאמנות ובשביעות רצון גבוהה של לקוחות ,מגיעות למדד NPS של 80% ומעלה.
השפעת לקוחות לא מרוצים / משמיצים על העסק נותן השירות :
ערך מדד NPS שלילי, בו אחוז ה"משמיצים" עולה על אחוז ה"מקדמים"מביא נזק ישיר לעסק נותן השירות .
· עלות השירות יקרה יותר (במטרה מתמדת לשפר שביעות רצון לקוח ) .
· "המשמיצים" אחראים ל 80% מההשמצות בערוצי הניו-מדיה כנגד נותן השירות ובכך פוגעים בתדמית של העסק ,בד"כ תגובות שליליות עסיסיות וגוררות הרבה תגובות בהרבה יותר מפרגון ומילה טובה .
· שיקום תדמית של עסק לאחר השמצות לוקחת זמן רב ופוגעת בגיוס לקוחות חדשים /חוזרים בגלל תיאור חווית לקוח פגוע .
סיכום והמלצות
עסק רציני יחתור תמיד לדעת את האויב (לקוחות מלעיזים ) תוך פיתוח מתמיד של מיומנות "לבדוק את שורש הבעיה " ולא לטאטא אותה .
לבדוק את שורש הבעיה = להקשיב היטב לתלונות / כעסו של הלקוח !
כשהבעיה ברורה – לפתור אותה בטרם תתפשט ותדביק לקוחות נוספים .
חווית לקוח = פתרון בעיה ! ומכאן ניתן להפוך לקוח כועס ללקוח נאמן לחברה /למוצר ,שיפיץ וימליץ לחבריו .
תיהנו !
· מאמר זה תורגם ממקור :What Does an Angry Customer Cost? Fred Reichheld