|
|
|
|
|
תקנה 15 - התנאים הדרושים להגדלת הנכות הרפואית הצמיתה שנפסקה לנפגע בעבודה
|
|
|
משהוכרה תביעתו של נפגע כפגיעה בעבודה, הוא רשאי להגיש תביעה לגמלת נכות מעבודה מסגרתה הוא יוזמן בפני הועדה הרפואית אשר תקבע את דרגת נכותו.
על פי סעיף 118 לחוק הביטוח הלאומי לועדה הרפואית הסמכות הבלעדית לקבוע אם הנכות שטוען לה הנפגע נובעת מהפגיעה בעבודה וכן את סוג הפגיעה ואת שיעור הנכות.
קביעת סוג הנכות הרפואית ודרגת הנכות הרפואית הצמיתה תיעשה על פי התוספת לתקנות הביטוח הלאומי (קביעת דרגת נכות לנפגעי עבודה ), התשט"ז-1956, המכילה רשימה של סוגי פגיעות שונות ולצידן שיעורי הנכות.
אומנם, עיקר הדיון בפני הועדה הרפואית מתמקד בשאלת שיעור הנכות הרפואית וסוג הנכות שהותירה הפגיעה אצל הנפגע. אולם, במקרים רבים לפגיעה השלכות נוספות מעבר למצבו הרפואי של הנפגע הנוגעות לכושרו לעבוד ולהשתכר.
כך למשל, כאשר הפגיעה בעבודה גרמה לנפגע לירידה חלקית או מלאה בשכרו שעובר לתאונה, עקב כך שהנפגע אינו מסוגל עוד לבצע את עבודתו הקודמת וכעת לאחר הפגיעה הוא נאלץ לבצע עבודה קלה יותר בשכר נמוך מאוד. או כאשר הנפגע פוטר מעבודתו בשל מצבו הקשה והוא מצוי במצב בו אין לו כל הכנסה ואין לו יכולת לשוב לעבודתו הקודמת או לכל עבודה אחרת.
עם מקרים אלה מתמודדת תקנה 15 לתקנות הביטוח הלאומי (קביעת דרגת נכות מעבודה ), תשט"ז-1956 אשר קובעת, כדלקמן:
" 15. סטיות
(א) הועדה רשאית לקבוע דרגת נכות יציבה גדולה עד מחצית מזו שנקבעה לצד המבחנים או מזו שנקבעה מכוח תקנה 14 או 31(ב) בשים לב למקצועו,ולגילו של הנפגע, ובלבד שדרגת הנכות היציבה כתוצאה משינויה זה לא יעלה על % 19 אם דרגת הנכות פחותה מ- % 20 , ובכל מקרה אחר לא תעלה על % 100 .
(ב) הועדה תתחשב במקצועו של הנפגע כאשר לדעתה הוא אינו מסוגל לחזור לעבודתו או לעיסוקו והנכות הביאה לירידה ניכרת ולא לזמן מוגבל בהכנסותיו.
(ג)
(ד) הועדה תקבע את דרגת הנכות לפי תקנה זו רק לגבי אותן הפגימות הנובעות מהפגיעה בעבודה שבקשר אתה נקבעה דרגת הנכות, ולאחר שנוכו פגימות שאינן קשורות באותה פגיעה בעבודה"
חשיבותה של תקנה 15 נעוצה בכך, שהיא מחייבת את הוועדה הרפואית להתחשב בנתונים האישיים של הנפגע הספציפי ובמידת השפעותיה של דרגת הנכות הרפואית שנפסקה לו.
הצורך בכך נובע מהעובדה, כי בקביעת דרגת הנכות הרפואית אין כל התחשבות במצבו הסוביקטיבי של נפגע אחד מול אחר. דרגת הנכות נקבעת באופן פונקציונלי כאשר לכל סוג פגיעה יש את אחוז הנכות בצידה. אך כמובן שלא דומה מצבו של טבח שנפגע באגודל ידו למצבו של מורה שנפגע באותה הפגיעה הגם ששניהם קיבלו אותו אחוז נכות רפואית.
אומנם, בהתאם להוראות תקנה 15 , לנפגע עומדת הזכות לבקש הגדלת נכותו הרפואית הצמיתה עד כדי מחצית מזו שנקבעה לו , מקום בו טוען הנפגע כי מתקיימים בעניינו תנאי התקנה, בין היתר, מהטעם כי אין הוא מסוגל לחזור לעבודתו או לעיסוקו והנכות הביאה לירידה ניכרת ולא לזמן מוגבל בהכנסותיו.
יחד עם זאת, על מנת לבחון אם מתקיימים בעניינו של הנפגע תנאי תקנה 15 או לאו, נדרש תחילה כי תיפסק לנפגע דרגת נכות רפואית צמיתה.
יובהר, כי גם אם הנפגע עצמו לא דרש לבחון אם מתקיימים בעניינו תנאי תקנה 15 אין הועדה הרפואית יוצאת ידי חובתה. את הדיבור " רשאית " בתקנה 15 (א) יש לפרש כחייבת ומשנקבעה נכותו הרפואית הצמיתה של הנפגע על הועדה הרפואית לבדוק גם את השפעתה של הנכות על כושר עבודתו. לצורך ההחלטה באם להחיל בעניינו של הנפגע את תקנה 15 ובאיזה שיעור תוגדל נכותו נוהגת הועדה הרפואית להתייעץ עם ועדת "הרשות". מדובר בוועדה המורכת מפקיד שיקום, רופא מוסמך ומעובד המוסד, אשר תפקידה לקבוע אם הנפגע עונה למבחנים הקבועים בתקנה 15 והאם מתקיימים בעניינו אחד מאלה: אי יכולתו לחזור לעבודתו, או ירידה ניכרת בהכנסתו ולא לזמן מוגבל.
במסגרת בדיקותיה רשאית ועדת "הרשות" לדרוש להעמיד הנפגע לחקירה ואף לדרוש הן מהמוסד והן מהנפגע מידע ומסמכים לצורך מתן החלטתה, לרבות מידע על הכנסות הנפגע לפני התאונה ולאחריה.
המילים "להתחשב במקצועו" כאמור בתקנה 15(ב) כוונתם היא אותו מקצוע בו עסק הנפגע סמוך לתאונה. השאלה שעל הועדה לבדוק איננה אם הנפגע יכול להשתקם במקצוע אחר, כך גם אין כל רלבנטיות לעובדה שהנפגע עבר לעבוד במקצוע אחר ומתפרנס לא פחות ממקצועו הקודם לצורך הקביעה כי הנפגע איבד את מקצועו. מקצועו של הנפגע הוא אותו מקצוע בו הוא עוסק ומתפרנס דרך קבע. את השפעת הנכות מסיבות גיל וירידה ניכרת בהכנסות על הועדה לבחון בנפרד. המונח "גיל" כאמור בתקנה 15(א) אף הוא ייבחן לאור הנתונים של הנפגע עצמו. כך למשל, אם מדובר בנפגע מבוגר, על הועדה להתייחס לקושי של אותו נפגע במציאת עבודה, או לחומרת השפעותיה של הפגיעה על יכולתו לעבוד.
בשאלת מבחן ההכנסות על הנפגע מוטל הנטל להוכיח כי נכותו היא זו שגרמה לירידה הניכרת בהכנסותיו ולא אחרת.
בסיום בדיקותיה מעבירה ועדת "הרשות" המלצותיה לידי הוועדה הרפואית, אשר בסמכותה לקבלם או לדחותם או להחליט אחרת , כפי שתימצא לנכון. למעשה, הוועדה הרפואית איננה כבולה בהמלצות ועדת "הרשות", אך בפועל נוהגת היא לסטות מהמלצות אלה לעיתים רחוקות. במידה ונמצא כי הנפגע עמד בתנאי התקנה, מוסמכת הוועדה להורות על הגדלת נכותו "עד מחצית מזו נשקבעה לו" כאמור בתקנה 15(א). כך למשל, אם נפסקה לנפגע נכות רפואית צמיתה בשיעור % 10 בסמכותה להגדיל את נכותו ב- % 5 נוספים. אולם, על פי הוראות התקנה אין הוועדה מחוייבת לעשות כן, והיא רשאית להגדיל את נכותו של הנפגע בשיעור מופחת ממחצית, אף אם ועדת "הרשות" המליצה בפניה אחרת. כמובן שבנסיבות אלה על הוועדה לנמק החלטתה.
לשימת לב, כאשר נפסקה לנפגע נכות רפואית צמיתה מתחת ל- % 19 ובהגדלתה הוא יהיה זכאי לקבל נכות צמיתה שגבוהה מ- % 19 - הוועדה תיקבע לנפגע נכות צמיתה בשיעור % 19 בלבד. כך למשל נפגע שנפסקה לו נכות רפואית צמיתה בשיעור % 15 והוחלט להגדיל את נכותו במחצית - כלומר בעוד % 7.5 אחוז. תיפסוק לו הוועדה נכות צמיתה כוללת בשיעור % 19 והוא יהא זכאי למענק חד פעמי .
אולם, אם נפסקה לנפגע נכות רפואית צמיתה גבוהה מ- % 19, תוענק לו מלוא הנכות הצמיתה לה הוא זכאי כתוצאה מהגדלתה על פי תקנה 15. כך למשל, נפגע שקיבל נכות רפואית צמיתה בשיעור של % 25 והוחלט על הגדלתה ברבע - כלומר בעוד % 6.25 . תיפסק לו נכות צמיתה של % 31.25.
במידה והחליטה הוועדה הרפואית על הגדלת נכותו הצמיתה יהא הנפגע זכאי לתשלום גמלה על פי שיעור הנכות הכולל שנקבע לו.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
אודות כותב המאמר:
הכותב הינו עו"ד מזה 11 שנים, שותף במשרד סמרה ושות', עורכי דין, המתמחה בייצוג נפגעים וחולים בתביעות לביטוח לאומי בגין תאונות עבודה, מחלות מקצוע, מיקרוטראומה, נכות כללית, תביעות בגין תאונות דרכים, נזקי גוף ותביעות ביטוח .
השירותים הניתנים על ידי משרדנו כוללים ייצוג בפני ועדות רפואיות, ועדות לעררים, בית הדין לעבודה ובית משפט.
נשמח לעמוד לשירותכם בכל עת.
כתובתנו: רחוב משה לוי 11, בית UMI , ראשל"צ
טלפון: 03-9511126
מייל : gil@samara-law.co.il
אתר : www.samara-law.co.il
|
|
|
|
|
|
|
|
|
מאמרים נוספים מאת יובל סמרה, עו"ד
לא פעם, משרדנו נתקל במקרים בהם הוועדה הרפואית בחרה להעניק לחולים במחלה זו נכות שאינה משקפת את מצבם האמיתי, או התאימה להם דרגת נכות רפואית מפריט ליקוי אחר בשיעור מופחת בהרבה. אז מה כדאי לכם לעשות ?
|
תפקידו של התיעוד הרפואי לא מצטמצם רק להוכחת הנזק והטיפול הרפואי לו נזקק הניזוק. אומנם, קיימת חשיבות לכך שהמסמכים הרפואיים יכללו תיעוד רפואי רב ככל שניתן. אך בל נשכח, כי יש בכוחם גם לשפוך אור על המקרה בכללותו.
|
מחלת הזאבת הינה מחלה מורכבת וקשה, שעשויה להתפתח לאט או לבוא בפתאומיות ומאופיינת בהתקפים בעלי דרגות חומרה שונות שיכולים להיעלם לאחר זמן או להישאר דרך קבע. בשל חומרתה הלוקים בה עלולים לסבול ממוגבלות תפקודית ניכרת, אשר עשויה להשפיע על אורך חייהם התקין, הן בחיי היומיום והן בעבודתם. במצבים אלה , עשויים חולי הזאבת להיות זכאים לנכות המזכה בפיצויים
|
מחלת קרוהן, הינה מחלה אוטואימונית ( מחלת חיסון עצמי ) דלקתית כרונית, אשר פוגעת במערכת העיכול. ברוב המקרים המחלה תוקפת את המעי הגס והמעי הדק, אך היא עלולה להופיע בכל חלקי מערכת העיכול מהפה ועד לפי הטבעת ולעיתים אף עלולה לפגוע באברים חיוניים אחרים בגוף. חשוב לדעת, כי במקרים רבים, עשוייה להיפסק ללוקים במחלה נכות בהתאם למצבם הרפואי ומוגבלותם התפקודית, אשר מקנה זכאות לקבלת פיצוי, קצבאות בכסף והטבות נלוות נוספות
|
מלבד המגבלות התפקודיות שנזק כזה יכול לגרום, לעיתים מתבטא הנזק אף בתלונות בתחום הנוירולוגי , כאשר כל אחד לבדו יכול לזכות את העובד בנכות רפואית צמיתה.
|
שירותים מיוחדים מוגדרים כשירותים לטיפול אישי במבוטח ולעזרת בית לשירותו האישי ולמשק ביתו, ומסדיר את המסגרת החוקית בדבר זכויותיהם של מבוטחים לקבלת קצבת שירותים מיוחדים. האם כל אחד שנפסקה לו קצבת נכות כללית זכאי לשירותים מיוחדים ?
|
ככלל, קצבת נכות משתלמת למי שעקב מחלה או בעיה רפואית איננו יכול לעבוד
|
מאמרים נוספים בנושא ביטוח לאומי
1. כללי
סעיף 246 לחוק הביטוח הלאומי עוסק בתקופת אכשרה לגבי קצבת זקנה וקובע לאמור:
"246. תקופת אכשרה
(א) תקופת האכשרה המזכה לקצבת זקנה היא אחת מאלה:
(1) 60 חודשים, בין שהם רצופים ובין שאינם רצופים, שבהם היה אדם מבוטח תוך עשר השנים האחרונות שקדמו לגיל המזכה אותו בקצבת הזקנה;
(2) 144 חודשים שבהם היה אדם מבוטח, בין שתקופה זו רצופה ובין שאינה רצופה;
|
הפגישה עם הועדה הרפואית בביטוח הלאומי תכלול צוות רופאים מתחום הפציעה לצד אנשי מפתח אשר ישאלו שאלות בגין הנכות ויבקשו הדגמה של פעולות יום, יומיות על מנת לקבוע את דרגת הקושי ואחוזי הנכות המגיעים.
|
פרק ו' לחוק הביטוח הלאומי (נוסח חדש), התשנ"ה-1995 (להלן - החוק), שבנספח מזכה בגמלה את מי שנפגע בתאונה וכתוצאה ממנה איבד את כושר התפקוד. הביטוח חל על תושב ישראל שמלאו לו 18 שנים וטרם הגיע לגיל הפרישה. "גיל הפרישה" מוגדר בסעיף 1 לחוק כ"הגיל הקבוע לגבר ולאשה, בהתאם לחודש לידתם, בחלק א' בלוח א'1" . גיל הפרישה לאשה תלוי בתאריך הלידה והוא עומד כיום על גיל 62. גיל הפרישה לגבר היה תלוי בתאריך הלידה וכיום הוא עומד על גיל 67. כלומר, מי שנפגע וגילו מעל גיל הפרישה לא יהיה זכאי לקצבת נפגעי תאונות לפי פרק ו'
|
תיקון 159 לחוק הביטוח הלאומי
|
מהי מחלת מקצוע? האם רשימת המחלות היא רשימה סגורה? מהי תורת המיקרוטראומה?
כיצד עליי לפעול למימוש זכויותיי?
|
לא פעם, משרדנו נתקל במקרים בהם הוועדה הרפואית בחרה להעניק לחולים במחלה זו נכות שאינה משקפת את מצבם האמיתי, או התאימה להם דרגת נכות רפואית מפריט ליקוי אחר בשיעור מופחת בהרבה. אז מה כדאי לכם לעשות ?
|
תפקידו של התיעוד הרפואי לא מצטמצם רק להוכחת הנזק והטיפול הרפואי לו נזקק הניזוק. אומנם, קיימת חשיבות לכך שהמסמכים הרפואיים יכללו תיעוד רפואי רב ככל שניתן. אך בל נשכח, כי יש בכוחם גם לשפוך אור על המקרה בכללותו.
|
|
|
|
|