|
|
|
|
|
יכולת קריטית שבלעדיה זה בלתי אפשרי להיות באמת מאושרים
|
|
|
יום שלישי, 17 באפריל 2012
התפתחות אישית
יכולת קריטית שבלעדיה זה בלתי אפשרי להיות באמת מאושרים
ישנה יכולת מסוימת שחסרונה הוא מתכון בטוח לחיים בלתי מאושרים, שבאופן בלתי נמנע כוללים רמות שונות של: סבל, כאב, חוסר שביעות רצון, חוסר סיפוק, חוסר שלווה ועוד. זוהי לא "עוד יכולת", זוהי יכולת בסיסית, זהו כושר טבעי ועם זאת נדיר כל כך.
יש כאן פרדוקס מצער: מצד אחד, מדובר ביכולת בסיסית ביותר, בערך כמו היכולת לנשום. ומצד שני, מספר האנשים בעולם שמחזיקים ביכולת הזו כיום מוערך לדעתי בפחות מ-1% מכלל האוכלוסייה. מהי אותה יכולת קריטית, שהיא אחת מאבני הבסיס לחיים בריאים, מאושרים ועשירים?
על מנת להמחיש לכם את היכולת הזו בצורה הברורה ביותר שאני יכול, אני מתכוון לפעול בשתי דרכים: ראשית, אשתף אתכם בסיפור הודי מקסים שמספק אנלוגיה יפהפייה לאותה יכולת. ושנית, ארחיב בהסבר לגבי חוויית החיים בהיעדרה של היכולת הזו. נתחיל בסיפור...
הסיפור מספר על שני נערים עניים שהתקיימו מקיבוץ נדבות בלבד, כשהם הולכים מבית לבית בעיר וגם בכפר. האחד היה עיוור והשני סייע לו. יום אחד הנער העיוור לא הרגיש טוב וחברו אמר לו: "תישאר כאן לנוח, אני אלך ואביא אוכל לשנינו".
באותו היום קיבל הנער מעדן טעים מאוד: דייסת חלב הודית בשם "קיר". הנער מעולם לא אכל כזו דייסה. הוא התענג בכל פעם בו נגעה לשונו בדייסה, אך לרוע המזל לא הייתה לו קערה שבאמצעותה יכול היה להביא גם לחברו העיוור מהמעדן. ולכן הוא אכל את כולו.
כשחזר למקום שבו השאיר את חברו העיוור לנוח, הוא אמר לו: "אני מצטער מאוד, היום קיבלתי מעדן טעים במיוחד- דייסת חלב, אבל לא יכולתי להביא גם בשבילך".
הנער העיוור שאל: "מהי דייסת חלב?" וחברו ענה: "זוהי דייסה לבנה, החלב לבן". כיוון שהנער היה עיוור מלידה, הוא לא הבין מה זה לבן. בניסיון להסביר לנער העיוור מהו לבן, אמר לו חברו: "לבן הוא היפוכו של שחור". הנער העיוור שאל: "ומהו שחור?" כי הרי לא ידע גם את הצבע השחור.
בחוסר סבלנות, אמר חברו: "נו באמת, נסה להבין. לבן!" אך הנער העיוור לא הצליח להבין. חברו חיפש דרך אחרת להסביר לו מהו לבן. הוא הסתכל מסביבו וראה עגור לבן. הוא שלח את ידו, הביא את העגור אל מתחת לידיו של הנער העיוור ואמר: "לבן הוא כמו העוף הזה".
הנער העיוור מישש את העגור ואמר: "עכשיו אני מבין מהו לבן. לבן הוא רך!" חברו החל להתעצבן ואמר: "לא, אין כאן שום קשר לרכות, לבן הוא לבן! נסה להבין".
"אבל אמרת לי שלבן הוא כמו העגור הזה ואני מיששתי את העגור והוא רך, כלומר דייסת החלב רכה, הלבן הוא רך". חברו אמר: "לא, לא הבנת. אולי תנסה שוב".
שוב שלח הנער העיוור את ידיו והחל למשש את העגור כולו, מהמקור שלו דרך צווארו, גופו ועד שהגיע לזנבו. "אה...עכשיו אני מבין. הוא עקום, כלומר דייסת החלב עקומה!"
הוא לא יכול היה להבין משום שחסרה לו היכולת לחוות מהו לבן. באופן די דומה, אם אין לכם את היכולת לחוות את המציאות כפי שהיא, היא תמיד תהיה עקומה לגביכם.
אז נכון שמרביתנו לא עיוורים ויש לנו את היכולת לחוות את הצבע הלבן ואפילו צבעים רבים נוספים. אבל אנחנו בהחלט עיוורים כשזה נוגע לראיית המציאות כפי שהיא ולחוויית המציאות המוחלטת שנמצאת מעבר למסך התפיסה שלנו (מסך שהוא תוצרת המוח).
ייתכן ששמעתם אותי אומר בעבר ש: "אנחנו לא רואים את הדברים כפי שהם. אנחנו רואים אותם כפי שאנחנו". זהו בדיוק הזמן המתאים להסביר את האמת שעומדת מאחורי המשפט הזה. הסיבה שבגללה אנחנו לא רואים את הדברים כפי שהם, היא מכיוון שאנחנו רואים וחווים את המציאות דרך מסננת שנקראת תפיסה. המסננת הזו היא סובייקטיבית לגבי כל אחד ואחת מאיתנו ולכן נאמר שאנחנו רואים את הדברים כפי שאנחנו.
מסך התפיסה הזה הוא חלק בלתי נפרד מהמוח המותנה, מה שאומר שאנחנו מסתכלים על ההווה (המציאות) דרך עיני העבר ולכן רואים אותו באופן מעוות. שהרי, בני האדם לא רואים באמצעות עיניהם, אלא רק מבעד לעיניהם, באמצעות תאים של הכרה שנמצאים במוח. במילים אחרות, אנחנו רואים את המציאות דרך "האיש החושב" ששופט, משווה, מבקר, מאשים, משער, מניח, מגיב (אוהב, לא אוהב, נמשך, סולד) ועוד.
לראות את המציאות דרך מסך התפיסה של המוח המותנה, זה אומר לצמצם את המציאות. ולצמצם את המציאות, זה אומר לראות מציאות צרה ומוגבלת ובאמצעות כך, אנחנו גם מגבילים את עצמנו. זאת מכיוון שכאשר אנחנו רואים את העולם בצורה מעוותת, זה בהכרח אומר שאנחנו רואים את עצמנו גם באופן מעוות. אנחנו לא מודעים לטבע האמיתי שלנו.
ישנם ארבעה תהליכים נפשיים הכרוכים בחוויית המציאות: תודעה, תפיסה, תחושה ותגובה. החלק הראשון הוא החלק הקולט של הנפש. הוא לא מאבחן, אלא רק "רושם" את התרחשותה של תופעה כלשהי ברמת חומר הגלם של החוויה, ללא הדבקת תווית למה שזה עתה נקלט.
החלק השני הוא התפיסה, פעולת הזיהוי, האבחון, התיוג והמיון למה שכבר האדם חווה בעבר וקביעת הערכות ושיפוטים. כפי שהסברתי קודם, התפיסה הזו היא מעוותת מכיוון שהיא מבוססת על המוח המותנה. ומכאן הבעיה רק נעשית חמורה יותר, כשעוברים לשני השלבים הבאים.
החלק הבא הוא התחושה. בכל פעם שנקלטת תשומה כלשהי בגוף, בכל פעם שהתודעה קולטת תופעה מסוימת באמצעות מגע עם החושים, מופיעה תחושה פיזית בגוף. כל עוד לא ניתנה הערכה לתשומה, התחושה היא ניטרלית. אבל ברגע שנקבעה הערכה כלשהי לאותה תשומה שנקלטה, התחושה נעשית נעימה או לא נעימה, זאת בהתאם להערכה שנקבעה.
החלק האחרון הוא התגובה. אם התחושה נעימה, מתגבש בנו רצון להמשיך ולחזק את החוויה, לרצות שהיא תימשך- זה נקרא השתוקקות (סוג של תגובה). לעומת זאת, אם התחושה היא לא נעימה, יש רצון להפסיק אותה, לדחות אותה או להרחיק אותה- זה נקרא סלידה או דחייה (סוג אחר של תגובה).
ארבעת השלבים הנפשיים האלה (שחשוב לציין כי הם בני חלוף, כלומר ארעיים) מתרחשים במהירות כזו עצומה וחוזרים על עצמם בכל מפגש נוסף. הדבר קורה כל כך מהר, שאנחנו לא מרגישים בזה בכלל. רק כאשר תגובה מסוימת תחזור שוב ושוב במשך תקופה ארוכה ותקבל מטען מודגש יותר, ייתכן שתתפתח בתודעה מודעות לאותה תגובה.
מהי המסקנה העיקרית כאן? שחוסר היכולת שלנו לראות את המציאות כפי שהיא, מניע גלגל שלם של תהליכים נפשיים שדרכם אנחנו חווים מציאות עקומה לגמרי. זהו למעשה חלק מהסיבה לסבל האנושי. תחשבו על זה לרגע...חוסר היכולת שלנו לראות את המציאות כפי שהיא קשור לחוסר היכולת שלנו להבחין בין עובדה לפרשנות, בין המציאות לבין האשליה (תוצרת החשיבה). וברגע שאנחנו חשים ומגיבים, אנחנו עושים זאת כלפי מה שמלכתחילה הוא דבר אשלייתי ומובנה.
הנה דוגמא פשוטה: קבעתם פגישה עם אדם קרוב אליכם שבעבר איחר שלוש פעמים לפגישות שלכם. אתם מופיעים במקום המפגש ובמועד שבו קבעתם והאדם הזה לא מגיע. המציאות ברמת העובדות היא שאתם כבר כאן והאדם לא לידכם. אי אפשר להתכחש לזה, זוהי העובדה. אבל ברגע הזה אתם מניחים הנחה (אלמנט תפיסתי) שמבוססת על המוח המותנה. אתם אומרים: "שוב הוא מאחר ומזלזל בזמן שלי, אין לו טיפת כבוד אליי. איך הוא מעז לעשות את זה? אני בכלל לא מבין למה אני חבר שלו..." ומכאן זה עלול להימשך עוד ועוד.
אתם מתקשרים אליו והוא לא עונה, אתם מתעצבנים עוד יותר. אתם חשים את הכעס בגוף, בין אם אתם מודעים לכך או שלא. אתם מגיבים לסיטואציה, אתם מתנהגים, אתם פועלים באופן מסוים. כעבור שעתיים הוא מתקשר אליכם ומסתבר בכלל שהייתה אי הבנה ושאתם אלה שרשמתם את הפגישה במקום הלא נכון ביומן שלכם. מה קרה כאן? גלגל שלם של חווית מציאות מעוות לחלוטין, גרם לכם לחיות בתוך גיהינום קצר לכמה שעות.
ומה הייתה הסיבה הראשונית שממנה הכל התחיל? חוסר היכולת שלכם לחוות את המציאות כפי שהיא. בדיוק כמו הנער העיוור, אם אין לכם את היכולת לחוות את המציאות כפי שהיא, היא תמיד תהיה עקומה לגביכם. איך מפתחים את היכולת לחוות את המציאות כפי שהיא? זה כבר נושא שנשאיר לפעמים הבאות...
הרגישו חופשי להגיב ולשתף מהידע והחוויות שלכם כאן למטה.מי ייתן ותהיו מאושרים ולא כי צריך,
יואב זילכה
אהבתם את המאמר? שתפו את האנשים היקרים לכם. Share רוצים ליהנות מתכנים, מכלים ומסרטונים מעוררי השראה וגם לקבל במתנה את "המדריך לטרנספורמציה" שיאפשר לכם לגלות מה עוצר אתכם ולהמריא לדרך חדשה בחייכם? לחצו כאן עכשיו!
|
|
תגיות המאמר: אושר, מודעות, תודעה, התפתחות אישית, יכולת, חיים מאושרים, מאושר, המציאות, יואב זילכה, תפיסה, מאושרים
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
אודות כותב המאמר:
לחיי ההצלחה שלך! יואב זילכה
יואב זילכה הוא מייסד Mentor Me ומדריך אנשים לצמיחה רוחנית כבסיס להצלחה בחיים ובעסקים ולחיים עשירים בכל המובנים!
אהבתם את המאמר? שתפו את האנשים היקרים לכם. רוצים ליהנות מתכנים, מכלים ומסרטונים מעוררי השראה וגם לקבל במתנה את "המדריך לטרנספורמציה" שיאפשר לכם לגלות מה באמת עוצר אתכם ולהמריא לדרך חדשה בחייכם? לחצו כאן עכשיו
|
|
|
|
|
|
|
|
|
מאמרים נוספים מאת יואב זילכה
לפני מספר ימים, בעודי יורד מהבניין בו אני גר בדרכי לפגישה, התחלתי לשמוע צעקות במורד הרחוב. אישה אחת צרחה על איש אחד שחנה את רכבו באחת החניות הקרובות לבניין שלה. היא השליכה עליו את כל הקללות האפשריות ואפילו בשלב מסוים היא אמרה לו שאם הוא לא מפנה את האוטו שלו מיד, היא תבעט לו בביצים. מהיכרות שטחית ביותר של האישה הזו, לדעתי אין לה אפילו רכב. מה גם שהחניה בה האיש חנה, אינה חניה שמורה של אף אחד!
|
בסוף המאמר הקודם ("מתי בפעם האחרונה בכית מהתרגשות חיובית?") הבטחתי לתת לכם תהליך פשוט שיסייע לכם לגלות מהן 5 התשוקות הגדולות ביותר שלכם. אז הנה אני עומד בהבטחה שלי...אני רוצה לחשוף בפניכם 3 שלבים פשוטים שיאפשרו לכם לצלול פנימה אל תוך הלב ולהבין מה אתם באמת רוצים מהחיים.
|
צפייה בטלוויזיה נחשבת לפעילות די נדירה בחיי, אלא אם כן מדובר בסרטים מעוררי השראה או בתוכניות ערכיות שניתן ללמוד מהן דבר או שניים. לאחרונה, מצאתי את עצמי עומד ומזיל דמעות בעודי צופה בילדים קטנים שמוציאים מעצמם קולות גדולים בבית הספר למוסיקה. איך אפשר שלא? אני לא יודע מה איתכם, אבל הלב שלי לא יכול לעמוד בפני כישרון טהור ותמימות של ילד שמבחינתו "הכל אפשרי" זה לא רק סיסמא או קלישאה.
|
בטח כבר שמעתם אותי יותר מפעם אחת מדבר על החשיבות של השראה בחיינו. היום בחרתי לכתוב לכם על אחד ההרגלים האהובים עליי, הרגל שזיהיתי אותו אצל הרבה אנשים מצליחים. הרגל חשוב שיכול להצית את ליבנו בכל פעם מחדש ולעורר בנו את ההשראה לה אנחנו זקוקים בעקביות. ההרגל הזה נקרא "שיחות משמעותיות" והוא התבהר לי מאוד כאשר יום אחד נתקלתי במשפט הבא: "מוחות קטנים מדברים על אנשים, מוחות ממוצעים מדברים על אירועים, מוחות גדולים משוחחים על רעיונות".
|
כשהייתי בן 16 גיליתי תופעה מדהימה בעת שביליתי שעות רבות בעבודתי כאורז בסופרמרקט. כן כן, זו הייתה אחת העבודות הראשונות שלי. 3 פעמים בשבוע, לאחר שהלימודים הסתיימו, הייתי נוסע לסופרמרקט (שעד היום נמצא ברחוב ארלוזורוב בתל אביב), עומד ליד הקופאית ואורז לאנשים את המצרכים שלהם בשקיות. בהתחלה שנאתי את העבודה הזו, הגעתי מהר מאוד למסקנה שלאנשים יש הרבה הערות וזה כלל לא משנה על מה. אבל זו לא הייתה התופעה המדהימה שגיליתי...
|
אתגרי החיים לא פוסחים על אף אחד. זאת למרות שאנחנו מאוד אוהבים להפוך אותם לבעיות אישיות ומיוחדות שיש רק לנו (זה עושה טוב לאגו שלנו). אבל המציאות היא שבמוקדם או במאוחר, כל אחד מאיתנו נאלץ להתמודד עם אתגרים מסוימים: אתגרים פיננסיים, אתגרים בריאותיים, אתגרים במערכות יחסים ועוד. אחת השאלות הפופולאריות ביותר של כל אותם אנשים יקרים שעולים על המסלול של צמיחה רוחנית, היא: "איך אפשר למצוא שלווה פנימית ולהישאר עם שלווה, תוך כדי התמודדות עם אתגרי החיים?"
|
לפני מספר חודשים צפיתי בסרטון קצרצר של אחד המורים הרוחניים שהשפעתם עליי הייתה הגדולה והמשמעותית ביותר – אקהרט טול. בסרטון הזה רואים את אקהרט מקבל שאלה בכתב ממישהו שנחשף לתכנים שלו. השאלה הייתה: "איך זה מרגיש להיות אקהרט טול?" (במילים אחרות: כאדם מואר, כיצד אתה חווה את עצמך?). תשובתו החלה בכך שזה מאוד קשה לתאר מכיוון שאין יותר מדי מה לתאר. "יש פשוט תחושה של הכרה חובקת כל, איזשהו מרחב של מודעות, חלל...ישנה זהות חיצונית (צורה), אבל היא בפריפריה". ואז הוא סיים עם משפט שלדעתי ממחיש יותר מהכל את הת...
|
מאמרים נוספים בנושא אימון לרוחניות
איך לחנך ילדים, איך לשכנע אנשים, איך לגרום למישהו לחשוב כמוך, איך לגרום למישהו להסכים איתך, כושר שכנוע, איך להסביר משהו, טיפול הוליסטי, מאמן אישי: עכשיו העניין הוא כזה למה לפעמים בן אדם רוצה להסביר משהו למישהו והוא לא מצליח להסביר לו, אתה רוצה להסביר משהו למישהו ואתה לא מצליח להסביר לו. עכשיו יש תיאוריה שאומרת אם אתה רוצה לדעת אם הבנת לך תסביר למישהו ואנחנו נשדרג את זה ותבקש ממנו גם להסביר מה הוא הבין ותראה שהוא באמת הבין ואפילו תסביר למישהו מפגר וככל שהוא יותר מפגר והצלחת להסביר ...
|
הכשרת עובדים, ניהול מנהלים בארגון, איך להכשיר עובדים, איך לנהל מנהלים, איך לנהל עובדים, פיתוח עובדים, קואצ'ר מומלץ, טיפול נפשי: עכשיו הנושא הוא כזה אחת הטעויות שעושים מנהלים, יש בעיקרון בארגון שני סוגי עובדים יש עובדים שיש להם מטרה מאוד מוגדרת וספציפית שהם בעצם התחליף הכי זול לרובוט כאילו זאת אומרת יש איזה עבודה מסוימת שהם צריכים לעשות עושים אותה רק פשוט במקום להביא רובוט כי אין רובוט שיעשה את זה אז הם עושים את זה, עכשיו זה עובדים שאין צורך שיהיה להם שכל אפילו יש צורך שלא יהיה ...
|
הערכה עצמית רעה, עודף ערך עצמי, דימוי עצמי גבוה מידי, חוסר ביטחון עצמי, הסרט הסוד, מפחד להתחיל עם בחורה, אימון אישי לחיים, אימון אישי מומלץ: עכשיו הנושא הוא כזה לפעמים דימוי עצמי גבוהה וערך עצמי גבוהה דופק את הבן אדם, עכשיו מראש בא נגיד שאם היה לו לבן אדם דימוי עצמי באמת גבוהה זה לא היה דופק אותו בסדר אבל בא נדבר על דימוי עצמי כאילו גבוהה, גבוהה אבל דופק את הבן אדם. מה לדוגמא נגיד בן אדם בוא ניתן דוגמא קלאסית נגיד בן אדם מפחד להתחיל עם בחורה כי יש לו דימוי עצמי מאוד גבוהה שהוא ...
|
אימון אישי, ממי ללמוד, איך לבחור מטפל, איך לבחור מאמן, איך לבחור יועץ, אימון עסקי, מורה רוחני, מאמן אישי לחיים: אז עשו כדלקמן יש את הנושא שאומר שיש בן אדם שיביא לך דגים ויש בן אדם שילמד אותך לדוג, מכירים את הנושא אם מישהו רוצה לשלוט בך הוא יעדיף לתת לך דגים ככה אתה צריך לחזור מחר לקחת עוד דגים, אם הוא רוצה להיפטר ממך כי נמאס לו לראות אותך אז הוא לא ייתן לך לא דגים ולא ילמד אותך לדוג כדי שתמות ברעב והוא לא יראה אותך יותר. אבל אם הוא יודע שזה בלתי אפשרי, סתם פשוט ניסיתי להפוך כאילו ...
|
הפרעת חרדה, התגרות במוות, ניסיונות התאבדות, חרדה מהמוות, מחשבה טורדנית, מחשבות מסוכנות, התנהגות כפייתית, ocd, לא רוצה למות, לא רוצה לפחד מהמוות, מחשבו
לא רוצה לפחד מהמוות, ניסיונות התאבדות, מחשבות אובדניות, התגרות במוות, חרדה מהמוות, מחשבה טורדנית, מטפל רגשי, יועץ טיפולי: עכשיו השאלה היא כזאת יש מישהי נגיד לצורך העניין, מישהי מישהו לצורך העניין זאת מישהי שהתופעה המתוארת היא כדלקמן נניח היא ראתה בטלוויזיה משהו בחדשות "מישהי התאבדה, התאבדה עם צעיף", אוקי היא עכשיו נכנסה למחשבה טורדנית היא צריכה לבדוק אם אפשר להתאבד עם צעיף או לא היא הולכת נגיד עכשיו לא היה לה צעיף אז נגיד היה לה בבית כבל של טלפון סלולרי, היא לקחה את הכבל קשרה ...
|
הססנות, מה זה fomo, חשש מהחמצה, תחושת החמצה בחיים, התמודדות עם תחושת החמצה, fear of missing out, אימון אישי לחיים, מטפל אישי: עכשיו יש תופעה שנקראת FOMO. ש: מה זה FOMO? אליעד: FOMO זה ראשי תיבות fear of missing out אתה מפחד להחמיץ דברים. ש: פחד מלהחמיץ דברים. אליעד: כן. ש: מוכר לי. אליעד: אתה אומר לבן אדם "אולי תצא עם זאתי, לא אני מפחד להחמיץ את האחרות, אולי תעשה ככה למה שלא תהנה בסרט, אני מפחד להחמיץ סרט אחר". ש: אוקי החמצה כלשהי. אליעד: נכון, מה עושים עם זה אתה בא לעשות תרגיל ...
|
שיפור הישגים, פתרון בעיות, התפתחות אישית, כמה לתרגל, תרגול מיומנות, פיתוח מיומנות, מטפל רוחני, הכוונה אישית: מה אתה אומר? ש: אוקי הבנתי אז בסופו של דבר מתי באמת התרגול עובד? אליעד: התרגול עובד כשהבעיה מלכתחילה הייתה פונקציה של חוסר תרגול זאת התשובה, אם מלכתחילה הבעיה המקורית נבעה מכך שאתה לא מתרגל מספיק אז אם תתרגל זה יעבוד ואם הבעיה לא נבעה מזה זה לא יעבוד. ש: אז אם כך אז נשאלת השאלה אז מה הייתה הבעיה מלכתחילה זה מובן מאליו. אליעד: לא מובן מאליו יש אנשים שחושבים שתרגול יפתור ...
|
|
|
|
|