תפיסת פלחי שוק חדשים היא חלק מאסטרטגיה עיסקית של עסקים רבים, ולעתים קרובות בניית חנות וירטואלית היא המתכון האופטימלי, פעולה שהשפעתה החיובית על ביצועי העסק תהיה ניכרת גם בטווח הארוך. המאבק על לקוחות פוטנציאלים חדשים יכול להתנהל בחדרי חדרים, ממאחורי מסך המחשב, ומה שחשוב יותר – ללא הדרדרות אל מלחמת מחירים, המחסלת במקרים רבים את התחרות העסקית.
ישנם מספר שלבים עיקריים בבניית חנות וירטואלית. ראשית כל יש להבין שמדובר באתר אינטרנט, המאפשר ביצוע פעולות מסוימות. מרבית החנויות מאפשרות עיון בקטלוג מוצרים מאורגן, שיטוט בגלריית תמונות, מילוי של סל קניות, ביצוע הזמנה ותשלום במספר ערוצים. בנוסף, יש לאפשר ללקוח ליצור קשר עם נציג החנות באמצעות טופס מקוון, דואר אלקטרוני, צ'אט או טלפון. מכלול ההגדרות הקובעות את מערכת הקשרים בין דפי האתר ואת תכולתם נקרא איפיון.
השלב השני בבניית חנות וירטואלית הוא תרגום האיפיון לאחת משפות התכנות המקובלות על ידי כתיבת קוד מתאים. שלב זה מבוצע בדרך כלל על ידי איש מקצוע המומחה בתחום. לאחר כתיבת הקוד יש לעצב את האתר, כלומר לקבוע את המאפיינים הגרפיים שלו. בחנות וירטואלית חשוב מאוד לדעת להציג את המוצרים בצורה מחמיאה אך בהירה וברורה. כמו כן, חשוב להקל על הגולשים את ההתמצאות באתר על מנת שתהליך הבחירה והרכישה יהיה נעים ונוח.
השלב הבא בבניית חנות וירטואלית זה העלאת האתר אל האוויר. מהנקודה הזאת ואילך יש לפעול לתחזוקת האתר: לנהל את התוכן שלו, לדאוג לאחסון האתר, ולקדם אותו במנועי החיפוש. בשלב זה חשוב לפעול במהירות ובדייקנות, בדיוק כמו בחנות רגילה. בחלק מהחנויות המקוונות יש מקום גם לפרסומות, מה שמהווה לעתים מקור הכנסה נוספת.
לסיכום, בניית חנות וירטואלית היא חלון אל תוך מרחב עסקי חדש וגדול מימדים, מרחב בו מיליוני גולשים עשויים להפוך ללקוחות נאמנים של העסק. נראה שיחס עלות תועלת בהקמת חנות מקוונת טוב בהרבה בהשוואה לחנות רגילה, אשר הקמתה מצריכה משאבים רבים, וקהל הלקוחות שעתיד להכנס אליה קטן הרבה יותר. במציאות עסקית בת ימינו חנות וירטואלית הופכת להיות לסניף חשוב מאוד , אם כי לאו דווקא הסניף היחידי, של כל בית עסק.