תרבות הצריכה חווה בשנים האחרונות שינויים ומהפכות רבים. אחת המגמות שצוברות תאוצה בשנים האחרונות היא קניות ברשת. חנות מסחר באינטרנט הפכה להיות מגימיק לישות פונקציונלית שכיחה. עבור בעלי עסקים, חנות מסחר באינטרנט היא הזדמנות לפנות אל קהל לקוחות גדול בהרבה מאשר באמצעות חנות קונבנציונלית, ובצורה כזאת להעלות את היקף המכירות.
חנות מסחר באינטרנט איננה אלא אתר, בו יכולים הגולשים לעיין בקטלוג מוצרים, לבחור את הפריטים לקנייה ולבצע את ההזמנה באמצעות כרטיס אשראי, תשלום אלקטרוני או באמצעות פנייה טלפונית; בנוסף, יש לו אפשרות לבדוק את היסטוריית הרכישות שלו בחנות ולבקש לקבל הודעות על הגעת מוצרים חדשים מסוימים. הקניות מועברות אל הלקוח באמצעות הדואר או באמצעות שליח.
רכישה בחנות מסחר באינטרנט מתבצעת בכל שעות היממה ולא רק בשעות פעילות של חנות פיזית; היא לא מושפעת ממרחק גאוגרפי או מגבולות מדיניים שבין המוכר לקונה; אין צורך לצאת מהבית ולחפש חנייה בגשם שוטף; אין גם צורך להמתין בתור; הדיילים לא מציקים לקונה כל עשר דקות בהצעת עזרה, וניתן להיתלבט ולבחור בנחת. במילים אחרות, תהליך הרכישה בחנות מסחר באינטרנט הוא גמיש, מהיר, קל ונוח לאין ערוך בהשוואה לחנות רגילה. לכן יותר ויותר קונים מעדיפים לערוך את הקניות שלהם בחנות מקוונת, ויותר ויותר בעלי עסקים מבקשים להקים עבורם אתר אינטרנט כזה.
הקמת חנות מסחר באינטרנט מתאפשרת בכמה דרכים. אחת מהן (הדרך המסורתית) היא כתיבת קוד תכנות ייחודי להגדרת מאפייני האתר, ועיצוב האתר על פי רצון. דרך אחרת היא הקמת חנות מקוונת מתבניות קיימות. הפלטפורמה להקמת אתר מתבניות יכולה להיות מבוססת על מערכת ניהול תוכן בקוד פתוח; כל מה שנדרש הוא לבחור בתבנית המתאימה ולהזין אל תוכה את התוכן הייחודי של האתר. בדרך הזאת ניתן להגיע לחסכון משמעותי גם בעלויות ההקמה וגם בעלויות התחזוקה של האתר.
לסיכום, חנות מסחר באינטרנט היא טרנד של השנים האחרונות, המבוסס על שינויים משמעותיים בתרבות הצריכה. בתקופה האחרונה צרכנים מבקשים נוחות, גמישות ומהירות בביצוע הקניות, וחנות מקוונת יכולה לתת מענה לצורך זה.