כאשר עומדים בפני עיצוב ממשק משתמש מורכב כגון אפליקציה מבוססת ווב או אפליקציית מובייל, מאוד כדאי להפריד את שלב התכנון שכולל המיקומים של הממשק, הניווט והתוכן (עושים לאחר שיודעים בדיוק מה הפיצ'רים שקיימים באפליקציה) לתכנן את המסך הרבה לפני שמתחילים לחשוב על מראה האפליקציה.
דחיית שאלת היופי לאחר סיום שאלת ה"מה יופיע" הוא עקרון הכרחי מהסיבה שכל אחת מהשאלות היא מורכבת מאין כמוה, ומושפעת מהמון החלטות. במאמר זה אנסה למנות את רוב המניעים שכוללים בכל שלב.
שלב ה- wireframes שתפקידו לתכנן את המסך כולו שכולל את התוכן ואת הממשק משתמש
Wireframe הוא שרטוט אפרורי וחסר עיצוב שלמעשה מראה בצורה גרפית יחסית מה מופיע במסך כלשהו. כאשר יש לנו שרטוט כזה לכל דף באתר או אפליקציה, ניתן לעבור לשלב העיצוב. ה-wireframe מתאר את האלמנטים המופיעים במסך, המלצה לגבי מיקומם, כמה הם יבלטו, דרך הניווט ואיפה ובאיזה גודל יופיע התוכן. חשוב לא להתפתות ולהתחיל לעצב את ה-wireframe עם צבעים, פונטים, תמונות וכו'. דבר זה רק יסיח את הדעת מהשאלות החשובות שיש לדון קודם כל בהם, יקשור את ידיו של המעצב ויקבע את דעתם של האנשים האחרים. הדברים שיש להתחשב בהם כאשר יוצרים wireframe הוא הפונקציונליות של המערכת (מה אפשר לעשות באפליקציה), מה הדרך בה היוזר יוכל לנווט התוך התוכנה, שיקולים שקשורים למנועי חיפוש, תוכן לא סופי וכמה מקום אנו מקצים לו, מה מטרות האפליקציה ועל אילו כפתורים אנו מאוד רוצים שהיוזרים ילחצו (call 2 action שיגרמו למשתמש ללחוץ ולפרנס בסופו של דבר את יוצר התוכנה). חשוב גם לבדוק על אילו כפתורים היוזרים הולכים ללחוץ יותר ואילו מהפיצ'רים הם זניחים. אך הדבר הקריטי ביותר ששרטוט מסך נותן, הוא מעין רשימת מכולת קלה לעיכול של מה הולך להופיע בכל מסך. לעיתים כבר בשלב הזה, על מנת לבדוק את חווית המשתמש, ניתן להפוך את ה-wireframes הסטטיים ל-prototype באמצעות הפיכת הכפתורים לפעילים וחיבור ה-wireframes השונים באמצעות לחיצות. לעיתים קרובות זה יאפשר לגלות בעיות של חווית משתמש וסרבול שאפשר למנוע.
שלב העיצוב הויזואלי של ממשק משתמש והמסך כולו
לאחר השלמת ה-wireframes של כל המסכים, אפשר סוף סוף להפסיק להתאפק ולהתחיל לדבר על דברים כמו מראה האפליקציה, ההרגשה שאנחנו רוצים שהאפליקציה תעביר, מי הם המשתמשים שישתמשו באפליקציה. עדיין, בתהליך של עיצוב ממשק משתמש, המעצב יוכל לשחק עם הגדלים והבולטות של הכפתורים, להציע הצעות ורעיונות חדשים לגבי הניווט, סדר הדברים וכו' ובאופן כללי להפוך את חווית הממשק משתמש למהנה וכיפית לשימוש. מה שישפיע על זה זה המראה והפידבקים שהיוזר יקבל כשהוא ישתמש בתוכנה. כאשר הוא ירגיש שהאפליקציה מנסה לעזור לו (ולא ללכת כנגדו), ומתנהגת בצורה אנושית וקלילה, הוא יהנה ויאהב אותה. לעיתים, כאשר מדובר על עיצוב ממשק משתמש פשוט, (לדוגמא אתר תדמיתי בן 4 דפים) ניתן לאחד את שני השלבים ולעשות אותם במקביל. כלומר תכנון הדף ועיצובו במקביל. הדבר כמובן דורש נסיון רב של המעצב, אך במידה והוא יודע מה הוא עושה, נחסך זמן וסרבול מיותר.לסיכום, אם אתם עומדים לפנות לחברת עיצוב ממשק משתמש או מעצב עצמאי, אני מאוד ממליץ לשבת קודם כל וליצור קובץ דיגיטלי כגון powerpoint כאשר כל סלייד מייצג מסך ובו כל התוכן (לא חייב להיות האמיתי) והממשק. ישנם גם תוכנות יעודיות לנושא, חלקן אונליין (אני מעדיף) וחלקן תוכנות שצריך להוריד. רובם עולות כסף אך לעיתים יש אפליקציות עם חבילות חינמיות. בכל מקרה בצורה כזאת תוכלו להעביר את המידע בצורה הברורה והמסודרת ביותרל שלב להעיצוב המעצב ידע בדיוק את מה הוא צריך לעצב, הוא יוכל להציע הצעות לשיפור וכן הוא יוכל לעשות העתק-הדבק לתוכן ולהתרכז במה שהוא יודע שמעצב ממשק משתמש יודע לעשות הכי טוב, עיצוב גרפי וחווית משתמש.