שבוע שעבר, במסגרת עבודתי כמעצב אפליקציות לאייפון, יצא לי לעצב דף נחיתה אינטרנטי עבור אפליקציית אייפון חדשה. הכל הלך כמו שצריך ולאחר שסיימתי לעצב מספר סקיצות, הלקוח (חברת הייטק בתחום הענן) הראה שביעות רצון מהתוצאה. מאוחר יותר גיליתי שעברתי על אחד מחוקי הפרסום הידועים לשמצה של אפל. שילבנו בעיצוב אייפון ואייפד שמציגים את האפליקציה בצורה אטרקטיבית, אבל מה, מכשיר האייפון היה קדמי יותר מהאייפד ומעט הסתיר אותו. מיד רצתי ופתחתי את הוראות הפרסום של אפל לגבי אפליקציות. למי שלא מכיר, מדובר על קובץ PDFארוך ומייגע ובו, כמיטב המסורת של אפל, הוראות מדוייקות של איך הם רוצים שתפרסמו את האפליקציות שפיתחתם. הכוונות שלהם הם די טובות בסך הכל. אפל מנסים לוודא שאף מעצב חסר ידע, זב חותם, שלא נושם ונושף את רוח מוצרי אפל יצור עיצוב שחורג מרוח החברה ולמעשה יקלקל את המותג המוקפד ביותר בעולם. הם לא רוצים שמעצב קטן יהרוס להם את מה שהם בנו בהקפדה של מורה ללשון במשך למעלה מ-30 שנה. כמובן שנסיון לשלוט בעיצוב האפליקציות והפרסום שלהם עוזר לשמור על הומגניות ואיכות, אך בו זמנית גם עוצר חדשנות עיצובית ורעיונית (אם אפשר להביע את דעתי הכנה), אבל נושא זה כבר מקור לדיון נרחב ואחר לגמרי.
ובכן, תוך כדי דפדוף במסמך גיליתי חוקים הגיוניים שמבטיחים שוליים רחבים מסביב לגרפיקה, שימוש בגודל יחסי של המוצרים ותמונות רבות שמדגימות מה כן צריך לעשות, ואילו רעיונות רעים ונוראיים אסור בתכלית האיסור. מדובר על כללים ארוכים לאיך לשים את הכפתור שאומר שהאפליקציה זמינה להורדה באייטיונס, מה גודלו, גוונו וכו'. כן, מסתבר שעיצוב אפליקציות לאייפון זה כבר לא אותו תחום נאיבי שהכרנו.
המשכתי לקרוא בהוראות הפרסום הארוכות להדהים של אפל וגיליתי בתדהמה שאפל מחייבת את מפתחי האפליקציה שתמיד תופיע השעה המדוייקת 9:41 בשעון האייפון שתמיד מופיע בקטן בבר העליון בכל מכשיר iOS. לא משנה כמה חשבתי על הנושא לא הצלחתי להגיע למסקנה חותכת מדוע אפל מעוניינים לכל מכשירי האייפון בעולם יפרסמו את השעה 9:41. יכול להיות שהם לא רוצים את התדמית המפוקפקת והאלטרנטיבית של השעות הקטנות של הלילה ומעוניינים להציג רק שעה מוקדמת בבוקר שאנשים חרוצים כמונו נמצאים בשיא היעילות. לדעתי אפל חוצה את הגבולות ומתגלה כסוג של שלטון עריץ שמעוניין להשפיע על כל מיני החלטות ומקומות שלא חשבנו שקשורים לעולם הבידור מוצרי אלקטרוניקה.
גם אחרי שקראתי את הסיבה שאתר חדשנות ידוע כתב בהערצה לירידה לפרטים של אפל, עדיין נשארתי עם טעם מעט מר בפה לגבי העידן בו אנו חיים, בהם חברות מנסות לגרום למליארדי אנשים לפנטז על מכשיר שלפני חמש דקות לא היה בו שום צורך, והכל עבור בצע כסף. חברות תמיד רצו למכור אבל אני מיואש מהיצר הגובר על הצרכנים לקנות ולקנות עוד דברים שלא יהפכו את החיים שלהם לטובים יותר.
מסקנה, כאשר אתם עומדים בפני עיצובאפליקציות לאייפון, או אפילו עיצוב אתר או פרסום של אפליקציה אייפונית,תמיד תקראו טוב טוב את ההוראות של אפל. אלו לא המלצות אלא חוקים מדוייקיםשאתם ממש לא רוצים לעבור עליהם. אחרת תוכלו למצוא את עצמכם נתבעים על ידיסוללת עורכי דין ממולחים, הלבושים בחליפות לבנות פלסטיות.