חשיבותה של התקשורת הלא-מילולית
לעתים קרובות אנו נוטים לשכוח כי המסר שאנו מעבירים מבוטא לא רק במיליםשבהן אנו בוחרים להשתמש, כי אם במגוון רחב של סממנים לא ורבאליים ובכלל זהטון הדיבור, שפת הגוף ואפילו הלבוש. בכל הנוגע לתקשורת בין עובדי הארגון,מקבלים היבטים לא מילוליים אלה מישנה תוקף
.
כל מנהל באשר הוא חייב איפוא להיות מודע לחלוטין למסרים המועבריםבאמצעות שפת הגוף שלו ואף לדעת לפרש את שפת הגוף של האנשים שהוא פוגש. לשםהמחשה, אם אתם נמצאים בפגישה ומנסים להציג את הרעיון שלכם, אך לפתע, אתםרואים כי הנוכחים מגלגלים את עיניהם או מתחילים להתלחשש איש עם רעהו, הריוברור ונהיר הוא שאתם פשוט משעממים אותם. אם לא תהיו מודעים לניואנסיםהבסיסיים הללו, הסיכוי שתצליחו בעולם העסקי הוא קטן ביותר.
לשם המחשה, לאחרונה נתקלתי באופן אישי באדם אשר התבקש להעביר מצגת במקוםעבודתו. מבחינה אינפורמטיבית המצגת ענתה על כל הציפיות, אך הסיפור האמיתיהיה האופן הבעייתי למדי שבו היא הועברה לקהל. העובד שהתבקש להעביר את המצגתהתרגש מאוד והתנהל באופן מאוד עצור ולא טבעי הדברים במשך ההצגה. שפת הגוףשלו שידרה לחץ וריחוק, כך שלמעשה נוצר הרושם כאילו הוא מעביר את המצגתלעצמו ולא לקהל הנוכחים. התוצאות לא איחרו להגיע: השומעים התחילו לדברביניהם ולזוז בחוסר סבלנות על הכיסא, הקשב שלהם הופנה למקום אחר, והאדםשהעביר את המצגת אף נלחץ עוד יותר כתוצאה מכך.
כדי להימנע מתרחישים בעייתיים דומים, עליכם להגיע למעמד דומה משוחרריםככל הניתן, ולהיות מודעים כל העת למסרים שאתם מעבירים באמצעות שפת הגוףשלכם. היו אתם – היו טבעיים. בה בעת, שמרו על קשר עין עם הקהל שלכם ונסולקלוט ממנו האם הוא עדיין אתכם או שמא איבדתם אותו כבר מזמן, ואם כן – עשוכל שביכולתכם כדי להרוויח את תשומת לבם מחדש.
כמו כן, באופן טבעי, מומלץ וראוי לתת את הדעת על ההבדלים התרבותייםבינכם לבין בני שיחתכם (אם הבדלים תרבותיים כאלה אכן קיימים). כך למשל,לחיצת היד שכה מקובלת בתרבות המערבית, אינה בהכרח מקובלת בתרבויות אחרות.דוגמה נוספת היא האופן שבו תקבלו לידיכם את כרטיס הביקור של בן שיחתכם.במדינות כמו יפן, סין ודרום קוריאה למשל, נהוג לקבל לידיכם כרטיס ביקור תוךשימוש בשתי הידיים וקידה קטנה לאות תודה.
תקשורת לא מילולית – "עשה ואל תעשה"
- על רקע העובדה שתנועות ידיים יכולות גם להעביר את המסר כהלכה וגםלייצר סתירות לא מכוונות, שימו לב בדיוק מה אתם מסמנים – ולא פחות חשוב מכך– למי.
- קשר עין הוא מרכיב חשוב מאין כמוהו בתקשורת הלא מילולית. קשר עין מסמלעניין, הכרה, כנות ואמינות. אל תהססו ליצור קשר עין עם העובדים שלכם – שכןלא בכדי נאמר הוא כי העיניים הם ראי הנשמה.
- האופן שבו אתם עומדים (או יושבים) במהלך השיחה והבגדים שאותם אתם עוטיםעל עצמכם במהלך יום העבודה משדרים גם הם מסרים. עליכם לוודא כי מדובר במסרהנכון.
- השתדלו לא לפלוש אל המרחב הפרטי של העובדים והעמיתים שלכם. אל תתקרבוקרוב מדי מחד ואל תנסו להעביר מסרים חשובים מקצהו השני של המסדרון מאידך.
החיפזון מן השטן
לבסוף, אם זה מכבר הופקדתם על משרת ניהול בארגון זה או אחר, הקפידולהעניק לסובבים אתכם את הזמן הנדרש להכירכם ולעמוד על הדברים החשובים ביותרמבחינתכם. מידי שבוע עשו מאמץ לפנות כשעה לטובת פגישה עם מנהלי האגפיםהכפופים לכם, הציגו להם את היעדים והמטרות לתקופה הקרובה ווודאו כי הכלמובן על מנת למנוע אי-הבנות בינכם לבינם. הקפידו לקבל משוב תמידי מהמנהליםהכפופים לכם, ואם קיימים חסמי תקשורת כלשהם – עשו ככל יכולתכם כדי להסירם.
אילת צורי - המכון להדרכה בכתיבה עסקית מפתחת שיטת צורי להדרכה בכתיבה שיווקית ועסקית.
מגוון סדנאות בנושא. מלקוחותינו המרוצים- סלקום, בזק והראל ביטוח.
לפרטים נוספים: 03-6471355/ 052-3510583
http://www.ayeletz.co.il/