|
|
|
|
|
חשיבות תיעוד התהליכים העסקיים ותִחזוקם.
|
|
|
הכנסה / הקמה של מערכת מידע, הינה נקודת זמן חשובה במיוחד לתחילתו של תיעוד התהליכים העסקיים וזוהי הזדמנות פז לנצל מהלך זה לעשות "סדר" בפעילות והתיעוד הארגוני.
הארגון נדרש להשקעה עצומה של זמן ומשאבים רבים. הצלחת היישום תלויה בעבודה נכונה ובלווי נכון של היישום ותהליך ההטמעה בארגון.
חשיבה על העתיד היא חלק מהותי בפעילות הנדרשת בתהליך הכנסה של מערכת מידע חדשה לארגון.
תפקידם של המשתתפים במהלך זה אינו מסתכם רק במתן מענה לצרכים מיידיים, אלא כולל גם צפייה מראש של הצרכים העתידיים ובניית הפתרון המתאים, אשר יהיה מסוגל להתפתח ולתמוך בצרכים אלו. לכן, חשוב מאוד הוא שיתוף ההנהלה והמשתמשים בארגון לאורך כל שלבי הפרויקט.
אפיון תהליך, כולל ניתוח המצב הקיים לעומת המצב הרצוי, התאמת התהליך במערכת, הובלת תהליך השינוי הנדרש וכו'. מניסיון בשטח עולה כי למרות שהושקעו מאמצים ומשאבים רבים בנושא, תהליכים עסקיים רבים מבוצעים עדיין באופן ידני, או באופן חלקי או לחלופין, התהליכים קשיחים מאד וקשה לנהל אותם. תהליכים אלה, הנבדלים מארגון לארגון, מתאפיינים בעיקר בצרכים נוספים כמו: ניהול ידע ותיעוד, מעקב ובקרה יעילים, שרשור של תהליך לרמות שונות, איתור מידע וקבלת דוחות בחיתוכים שונים לניתוח והסקת מסקנות, ...
|
|
|
בשורה התחתונה: תמיכה בהשגת אפקטיביות ארגונית, מושתתת על הגדרה נכונה וברורה של "מי אמור לעשות מה - וכיצד", ובנוסף תיעוד התהליך בכל מגזר של הארגון.
קיימת נטייה לחשוב שניהול ידע נחוץ רק בארגונים גדולים. בארגונים גדולים הרבה ידע מפוזר בקרב אנשים רבים. החשיבות נראית ברורה יותר, שכן, פעמים רבות יותר יכולים להיווצר בארגון גדול מצבים בהם אנשים שונים עוסקים בפרויקטים דומים ללא שידעו אחד על קיומו של השני. או לדוגמה: מחלקה מסוימת פונה ללקוח מסוים מבלי לדעת שנוצר קשר בעבר ללא ידיעת הסטאטוס ללקוח זה.
ומה קורה בארגונים קטנים? האם בהם לא נצבר ידע לא פורמאלי וניסיון בקרב העובדים? האם בהם אין בעיית עזיבת עובדים? לעיתים בארגונים קטנים, בעיה זו יכולה להיות חמורה אף יותר. ניתן לחוש זאת במיוחד כאשר החברה תלויה באדם אחד היודע הכל ובלעדיו לא ניתן יהיה לנהל את הפעילות המסוימת בחברה. ארגונים קטנים יכולים להיות לפעמים מפוזרים ביחידות גיאוגרפיות קטנות המהוות יחידות עצמאיות אך מבצעות פרויקטים דומים.
ברור, אך לא פשוט, שיש מקום לניהול ידע בקרב ארגונים קטנים.
|
|
|
תיעוד התהליך הן מבחינת התהליך העסקי והן בפן של כיצד ליישמו במערכת, הינו נדבך חשוב מאוד. ארגונים רבים לא נותנים את הדעת לחשיבותו של תיעוד זה, אולם נתקלים בבעייתיות הרבה הן בעת תחלופה של עובדים וזליגת הידע אל מחוץ לארגון, והן כאשר באים לבחון היכן הן הנקודות הבעייתיות בתהליך.
הניסיון בשטח מלמד כי ארגונים אשר דאגו לתיעוד זה, הושפעו פחות מנושא תחלופת העובדים בארגון, היות ותמיד ניתן היה לחזור ולפנות לחוברות ההדרכה, ואילו כאשר הגיעו לנקודה בה רצו לבדוק ולבחון תהליך על מנת לשפרו, נחסכו משאבי זמן וכסף באפיון המצב הקיים היות והכל מתועד.
לצורך שימור הידע בארגון נדרש אם כך, לדאוג למסמכי הדרכה ומסמכי תיעוד לתהליכים העסקיים המתנהלים בארגון אשר יאוחסנו בספריה הנגישה לעובדים בארגון, וכמובן לגורם שינהל מרכז ידע זה.
|
|
|
עם הזמן תופתעו לגלות את היתרונות הגלומות ממהלך זה, כמו:
|
|
|
א. הנגישות למידע מאחדת, הידע הקיים הופך לנחלת הכלל, כמובן בהתאם להרשאות
ב. סביבת עבודה תומכת הדרכה גורמת לעובדים לדבר באותה "שפה",
ג. קל יותר לשפר את התהליכים העסקיים, כי כל העובדים בארגון שותפים להם
ד. הפחתת סיכון כתוצאה מעזיבת עובדים
ה. מקצר ומייעל את תהליכי העבודה
|
|
|
מניסיון בניהול ידע בארגונים אנו למדים כי תרבות של שיתוף הידע הינה תנאי הכרחי לניהול אפקטיבי של הנכס האסטרטגי הזה. בהעדרה, לא נהלים חכמים ומערכות מידע מעולות יספיקו.
במקום בו עובדים מאמינים ששיתוף אחרים בידע שלהם יגרום לאובדן כוחם, ואם יבקשו ידע מאחרים יחשפו את חולשתם – כל מאמץ לקדם את ניהול הידע לא יצלח.
ולכן, חשובה מאוד כאן צורת פעילות ההנהלה והתרבות הארגונית שהיא מנחילה בארגון.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
אודות כותב המאמר:
מורן נסיר - מנכ"ל חברת More Choices Ltd
|
|
|
|
|
|
|
|
|
מאמרים נוספים מאת מורן נסיר
בני אדם הינם היצורים היחידים על פני כדור הארץ שיכולים לעשות אותה שגיאה פעמיים. ואכן, הם גם עושים זאת.
אותם אלה שהתנסו ביישום מערכת לניהול משאבי הארגון ( ERP) יודעים לספר עד כמה הנושא מורכב, קשה, איטי והתהליך כרוך בהוצאות גבוהות.
בעוד חברות רבות מודעות לעובדות אלה, הם עדיין ממשיכות במאמצים ונכשלות. אחרים המודעים למורכבויות אפילו אינם מנסים זאת.
אז מי בעצם עושה את ההחלטה הנכונה? אף אחד!
ושוב נשאלת השאלה: מה ארגונים בעצם צריכים לעשות?
|
לאחרונה נתקלתי במאמר מצוין שנכתב בעיתון בריטי, בעקבות מציאת מסמכים רבים של המאפיה האיטלקית,
במהלכו, פורטו " 10 הדיברות של המאפיה".
המאמר פירט כיצד ניתן לנהל את "העסק" ולהריץ עסק מצליח. נשמע לגיטימי לגמרי. ואז בצורה הומוריסטית ובאופן משעשע
ביותר עלתה השאלה..... והועבר המסר הבא:
"היכן שיש כללי עסק, בוודאי, צריכה להיות מערכת מחשוב ארגונית??".
מצאתי לנכון לשתף אתכם, בטוחה שלא תשתעממו, אני אהבתי..........
|
מאמר זה דן באתגרים האופייניים לחברות רבות המתמודדות עם החלטה על בחירת מערכת ERP ומעלה צעדים מוכחים להתגבר עליהם.
עם כל כך הרבה פתרונות שונים בשוק, כשכל אחד מציע מספר אין ספור של תכונות ייחודיות, ממיין אותם ובוחר את הפתרון הנכון לארגון שלך, הנושא יכול לשאוב הרבה מאוד זמן ואפילו להיחשב למשימה מרתיעה.
|
אנו רוצים שה ERP יהיה פרויקט עסקי ולא פרויקט IT, לכן, אנו עובדים עם המנהלים שלנו כדי לתכנן כיצד זה הולך להיראות.
יותר ויותר, עסקים קטנים ובינוניים SMBs)), מגלים שגודל ארגון קטן או בינוני אינו בהכרח מתורגם לפעילות וצרכים קטנים ומורכבים פחות בתחומי הנהלת החשבונות, מכירות, ניהול קשרי לקוחות, ושוק ה ERP מתרחב בתחום ה SMBs.
|
בסיפור אליסה בארץ הפלאות, אליסה הולכת לאיבוד ועוצרת לשאול את החתול איזה נתיב לבחור. החתול שאל, " לאן את רוצה להגיע?" ואליס ענתה, "אינני יודעת." החתול ענה, " אם כך כל נתיב ייקח אותך לשם".
אותו היגיון יכול לחול על תהליך בחירת תוכנה: ללא תוכנית ברורה, המאמץ נראה מאיים, מפחיד, מרוכז בזמן ואינטנסיבי ...
|
סימני המיתון והתנהלות המשק מסביב מביאים ארגונים רבים לבדוק כיצד ניתן לעשות יותר עם הרבה פחות ?
נושא שכיח עימו מתמודדים היום עסקים קטנים ובינוניים (SMB ) הינו כיצד לגרום להגדלת ההכנסות והצמיחה העסקית ללא הגדלת מצבת העובדים בצורה משמעותית.
|
מאמרים נוספים בנושא מיחשוב ארגוני
מרכזיית IP וירטואלית לעסקים בענן - התקדמו לעולם התקשורת החדש ללא צורך ברכישת תשתיות
התקדמו למרכזיית טלפונים חכמה בענן, תהנו מכל היתרונות (שרידות, תכונות מתקדמות ועוד) ועדיין תחסכו ממון רב (הקמה מיידית, ללא צורך ברכישת תשתיות יקרות, ברכישת חומרה, הזמנת קווים, עלויות תחזוקה והוצאות מיותרות נוספות
|
בישראל של היום נפתחים מאות עסקים חדשים מידי שנה ושנה, עסקים בתחומים שונים שמוכרים מוצרים שונים או מספקים שירותים שונים, אך לצערנו חלק לא מבוטל מאותם עסקים לא מצליח לשרוד את השנה הראשונה ואלו שכן מצליחים לשרוד עד חמש שנים ואז נופלים. יש מספר קטן של עסקים שמצליחים ואפילו מצליחים בגדול וזאת בגלל כמה דברים שהם נותנים עליהם את הדעת. אחד הדברים הללו הוא ניהול נכון של העסק ולאו דווקא ברמה האישית...
|
מאמר שיעזור לכם להבין קצת יותר לעומק מהו שרת וירטואלי ומה הקשר שלו אלינו, למה משתמשים בו ומי משתמש בו
|
מערכות פריוריטי וזום לעסקים שניהם מבית אשבל טכנולוגיות ולמעט הכותרת בראש מסכי התוכנה לא ניתן להבדיל בין במערכות, אם כך נשאלת מה ההבדלים המרכזיים בין התוכנות למעט ההפרשים במחיר.
במאמר זה נענה על השאלה מעמוד על ההבדלים המרכזיים.
|
לא תמיד פרויקט ERP הוא כשלון, אבל הרבה פעמים הוא מסתיים בהרגשת "חמיצות".
מדוע ?
|
חשיבות השימוש בתוכנה מקצועית ואיכותית לניהול העסק שלכם והיתרונות הטמונים בכך.
|
מכשיר fax משולב הוא מכשיר המאגד בתוכו את האפשרות לפקסס, האפשרות לצלם, האשרות להדפיס והאפשרות לסרוק. ישנם יתרונות רבים במכשיר כזה כשהראשון שבהם הוא חיסכון בכסף – יותר זול לקנות את הכול במכשיר אחד מאשר לשלם על כל מכשיר ומכשיר בפני עצמו
|
|
|
|
|