עיצוב לוגו הוא אבן היסוד של תהליך המיתוג של מוצר, שירות או חברה. הנסיון מראה שלוגו מוצלח יודע לקדם מכירות וגם ליצור בסיס לקידום מכירות של מוצרים הבאים. לכן חשוב מאוד להשקיע בעיצוב לוגו את מיטב המשאבים, לא רק מבחינת תקציב, אלא גם מבחינת מחשבה ויצירתיות.
בעיצוב לוגו מבדילים בין שלושה כיוונים עיקריים, או שלושה טיפוסים עיקריים של הסמלים. הסוג הראשון הוא לוגו מוחשי, בו מיוצג ציור מופשט של המוצר הממותג. למשל, אם מדובר ברשת של מוסכים, יצוייר רכב או גלגל, אם מדובר בחברה לאחזקת מבנים, יצוייר בית, ואם מדובר במסעדה בשרית יצוייר עוף אפוי. סוג זה של סמלים מתאים לקו מוצרים מוגדרים היטב או לחברה אשר תחום עיסוקה צר יחסית.
אם מדובר בחברה אשר מוכרת שירותים שאינם ניתנים לביטוי גרפי מוחשי (למשל, חברה לבקרת איכות או חברה לביטוח), או שעוסקת בתחומים מגוונים, לא ניתן להשתמש בלוגו מוחשי או ציורי. במקרה הזה לוגו אבסטרקטי יתאים יותר. סוג זה של סמלים מתאים לתאגידים גדולים, אם כי לעתים הוא יכול לשמש גם חברה שעוסקת בתחום צר יחסית. כך, למשל, הסמל המוכר לכולם של חברת נייק אינו מייצג נעל, אלא צורה אבסטרקטית שמשדרת דינמיות, מהירות ועלייה. החברה בחרה בסמל אבסטרקטי מתוך מחשבה שאינה מוכרת נעליים, אלא מהירות והצלחה.
הסוג השלישי בו ניתן להשתמש בעת עיצוב לוגו הוא לוגו טקסטואלי או טיפוגרפי. מדובר בסמל שעושה שימוש באותיות או מילים בלבד, ללא ציורים, אפילו אבסטרקטיים. קיימות דוגמאות רבות לסמלים מהסוג הזה, למשל חברת איי בי אם או גוגל. סוג זה של סמל מתאים לחברות וותיקות ומוכרות, או כאלה שהצליל של שמן מוכר לצרכנים (למשל, חברת בי בי סי).
לסיכום, עיצוב לוגו מתבסס על שלושה סוגים עיקריים של סמלים, מסמל מוחשי המהווה ציור מופשט אך ניתן לזיהוי של מוצר או דימוי גרפי אחר, לאבסטרקטי, המעביר רעיון או תכונה ולטיפוגרפי, אשר מוותר על ציור בכלל. ניתן למצוא דוגמאות מוצלחות מכל סוג של סמלים, אך נדרש לבדוק את ההתאמה של סוג המוצר או החברה לכיוון הנבחר בעיצוב לוגו.