בניית אתרים היא כלי בעל עוצמה שבאמצעותו ניתן לפרסם, לשווק ולמכור מוצרים ושירותים. בנוסף לכך, באמצעות בניית אתרים ניתן להעביר מסרים שאינם בתחום המסחרי, להגות ולנסח רעיונות ולהשפיע על דעת הקהל. בניית אתרים מאפשרת לקבל כלי לאיסוף נתונים, כגון פרסום שאלונים וכדומה. אם כן, בניית אתרים תורמת לביצועים מסחריים והקמה של כלי תקשורת וירטואליים. על כן תחום בניית האתרים מתפתח ומתרחב מדי שנה.
בתהליך בניית אתרים ישנם מספר שלבים עיקריים. השלב הראשון הוא איפיון האתר. בשלב הזה הלקוח מגדיר את דרישותיו, ואם יש צורך בכך – הוא נעזר באנשי מקצוע. שלב קריטי זה קובע עובדות מכריעות לגבי האתר העתידי. מה ייעודו של האתר, האם זה אתר תדמית, חנות וירטואלית, רשת חברתית, אתר נושא? מה הפעולות המתאפשרות לגולש, למעט קריאה: האם הוא יכול להשאיר תגובה, להזמין מוצר או שירות, לשלם עליו, לקיים דיון עם גולשים אחרים? לעתים על מנת לענות על כל השאלות האלה יש צורך בעריכת מחקר: עיון באתרים קיימים בתחום או באתרים המתחרים, הסקת מסקנות לגבי אטרקטיביות של דרך פעולה כלשהי, גיבוש הרעיון המרכזי של האתר ונקודות החוזק שלו מול המתחרים. התוצאה הסופית של האיפיון הוא מפת אתר, או סכימה של דפי האתר ומערכת הקשרים ביניהם.
בשלבים הבאים יש לתכנת את האתר, לעצב אותו, להקים אותו ולקדם אותו. עיצוב האתר הוא קביעה של המאפיינים הויזואליים שלו. עיצוב מוצלח מספק מראה אסתטי ונעים לעין, ומעבר לכך מאפשר לגולש להתמצא באתר בקלות ובנוחות.
בניית אתרים נעשית כיום באחת משתי שפות: html או פלאש. תכנות בפלאש מאפשר לגולשים להנות מסרטונים ומאנימציה ללא צורך בטעינתם. אתר שנכתב בפלאש נראה מצועצע, התפריטים זזים ומשנים את גודלם, וכל הממשק הופך למשחק מהנה. החסרון של דפים הכתובים בפלאש הוא שמנועי החיפוש לא מזהים את הטקסטים בתוכם, מה שעשוי לפגוע בקידום.
ישנן עוד סוגיות רבות ומגוונות הקשורות לבניית אתרים, כגון נושא ניהול התוכן וקידום האתר, ההבדלים שבין אתרים סטטיים לדינמיים, אפשרות לשימוש בתבניות מוכנות במקום כתיבת קוד חדש לאתר, וכדומה. יחד עם זאת, ניתן להבין שבניית אתרים דומה מבחינת שלבי התהליך לבניית מבנים. בטכנולוגויות ידועות מראש, סוד ההצלחה של אתר שעולה כעת לאוויר הוא באיפיון נכון, ואילו בהמשך הדרך – בקידומו המתוחכם.