מערכות מסחר מקוונות דוגמת eBay תרמו וסיפקו את הכלים ליצירת שוק מסחרי חדש וגלובאלי בו כל משתמש, אדם פרטי כמו גם חברה גדולה מתחרים על מגרש אחד, ללא הבדלים והעדפות. כללי המשחק השתנו וכל יזם בעל רצון והתמדה מסוגל להתחרות ואף להביס גם את ענקי השוק. מאות מיליוני מוכרים וקונים מכל העולם הצטרפו לשוק הענקי הזה והם מספקים אפשרויות בלתי מוגבלות לקונה הפוטנציאלי וחוויית קניה זמינה, נוחה, זולה ומהירה.
משתמשיeBay שעוסקים בקניה ומכירה של מוצרים שונים שולחים ומקבלים אותם ברחבי העולם באמצעות חברות שילוח שונות, אך בעיקר הם מסתמכים על רשויות הדואר הלאומיות בכל מדינה.
בישראל נאלצים משתמשי eBay המקומיים, הן הקונים והן המוכרים להשתמש בשירותי דואר ישראל וזאת מכיוון וחברת דואר ישראל, חברה ממשלתית מתחילת 2006, אוחזת במונופול הרשמי להעברת דברי הדואר בישראל.
בישראל אמנם פועלות חברות שילוח בינלאומיות דוגמת UPS, DHL, FedEx ,אך השירותים שחברות אלו מציעות, מיועדים בעיקר לפלח השוק הגבוה כמו חברות הי-טק, הדורשות שירותי אקספרס ומוכנות לשלם על כך כסף רב.
שוק הדואר העולמי עבר בשנים האחרונות תהפוכות רבות אך עושה רושם שמרביתן חלפו מעל לראשה של חברת דואר ישראל, שלא השכילה לצעוד קדימה, לא טרחה להתקדם טכנולוגית ונשארה מאחור בפיגור של שנים אחרי רשויות דואר דוגמת ארה"ב, גרמניה, אנגליה וכד'.
התפשטות האינטרנט בקצב מסחרר והפיכת העולם לשטוח כפי שטוען בספרו הכלכלן תומס ל. פרידמן, הובילו להתפתחויות טכנולוגיות רבות. טכנולוגיות אלו הוטמעו גם בשוק הדואר שהפך נגיש וקל יותר לשימוש לקהל הרחב וזאת ממחשבו של כל משתמש וללא צורך להגיע עוד לסניף הדואר המקומי.
התפתחותן של מערכות מסחר מקוונות דוגמת eBay שסחפו אליהם מאות מיליוני משתמשים, יצרה צורך לספק שירותי שילוח לכל אותם סוחרים וקונים, שירותים מהירים, מקוונים בזמן אמת, אמינים וזולים.
חברות הדואר בעולם לא התעלמו מתופעת המסחר המקוון. הן עברו שינויים והתאמות טכנולוגיות ואחרות כדי לספק את הצורך לדיוור בעידן המקוון וכדי להגדיל את נתח השוק בו הן פועלות.
אך בעוד רשויות הדואר בעולם זיהו את הצורך והפוטנציאל המסחרי בעולם שטוח, ללא גבולות ומכשולים, וערכו שינויים מתבקשים, החליטה משום מה חברת הדואר בישראל שלא להצטרף למהפכה. היום באמצע 2008 יש לישראל חברת דואר איטית, מסורבלת ומפגרת יחסית למערב, חברה שמערימה קשיים ומציבה מכשולים רבים בדרכם של צרכניה.
זה לא שאין או לא היו תקציבים לדואר ישראל, היו גם היו, אך אלו הוצאו על מסעות פרסום ראוותניים, השקעה מסיבית שאינה נגמרת בשינוי תדמית, קידום ויחצנות של בכיריה ועוד ועוד, הכסף הושקע במקומות הלא נכונים. במקום לשפר את השרות ולהצעידו לעולם החדש, הושקע הכסף בתדמית ובמעטפת ריקה מתוכן ולא בעיקר, בשרות הדואר לציבור.
ראשי חברת דואר ישראל שכחו את מטרות ויעדי החברה כפי שרשום באתר החברה : "חברת דואר ישראל שמה לעצמה ליעד להיות המוביל הארצי של דואר, חפצים וכספים בישראל ולרחבי העולם, על יסוד עקרונות עסקיים וקווי מוצרים רווחיים, בתנאי תחרות הוגנים, תוך שימוש בטכנולוגיות המתקדמות ביותר. החברה מתחייבת לספק שירות ברמה גבוהה, בסטנדרטים בין-לאומיים, לכל מקום ברחבי המדינה"
לב ליבו של שירות הדואר הוזנח. מציעים לנו ביטוחים ושירותים בנקאיים ומה לא, אבל את השרות העיקרי שנחוץ לכולנו = הטיפול בדברי דואר, שכחו, הזניחו וגרמו לו להגיע למצב אנוש ומבייש.
כדי לראות עד כמה טענותיי נכונות, הבה נבחן את המסלול אותו עובר מוכר ישראלי ב- eBay לעומת מוכר אמריקאי בבואם לשלוח דבר דואר לחו"ל באמצעות חברת הדואר הלאומית.
מסלולו של מוכר ישראלי המשתמש בשירותי חברת דואר ישראל:
1. צריך לצאת מביתו, להפסיד זמן, לנסוע לסניף הדואר לבזבז דלק ולזהם את הסביבה, למצוא חניה ולשלם עליה ואז לעמוד בתור בסניף הדואר, תור שמתארך מפעם לפעם.
ההגעה לסניף נדרשת בדר"כ פעמיים, פעם כדי לרכוש ולהצטייד בנדרש ופעם כדי לבצע משלוח.
2. לקנות בעלות גבוהה יחסית קופסת קרטון (מתוך מבחר מאוד מצומצם) או מעטפה למשלוח.
מי שאינו בקיא ברזי שיטות המשלוח האפשריות, צריך לנחש או להתחיל לשאול מה מגבלות המשקל, מה סוג השרות המתאים לכל קופסא ועוד, מכיוון והמידע אינו מופיע על האריזה.
3. לבקש טופס מהפקיד ולמלא ידנית הצהרת מכס (מסמך בינלאומי ידוע ומוכר). בחלק מהסניפים לא מחזיקים טופס זה במלאי ואז צריך לבקש ואף להתווכח עם הפקיד שיש טופס שכזה ולהגיע שוב רק כדי לקבל את הטפסים.
4. לבקש טופס מהפקיד ולמלא ידנית טפסי שילוח כמו הודעת דואר רשום, אישור מסירה וכד'
5. לארוז ולסיים את ההכנות למשלוח בתנאים מחפירים של חוסר מקום וחוסר ציוד.
6. לעמוד שוב בתור כדי לבצע משלוח ולסיים סוף סוף את ההליך המייגע
7. לנסות לעקוב אחר דבר הדואר בדרכו ליעד באתר האינטרנט של דואר ישראל, שבמרבית המקרים המשוב המתקבל ממנו מפגר בשעות או ימים אחר מיקומו האמיתי של הפריט בתחנה כלשהי בדרך.
בעיות נוספות בהן נתקל הסוחר בישראל:
- בדיקת תעריפי המשלוח באינטרנט, דבר כה ברור בעידן בו אנו נמצאים ממש לא עובד כראוי.
תחזוקת אתר הדואר כושלת ובמקרים רבים יש טעויות רבות ואין קשר בין המחיר באתר למחיר בדלפק.
- התעריף מורכב, מסובך, מייגע ומצריך דפדוף בתפריטים רבים כדי להגיע לנדרש, אין כל טבלה/מסמך שמרכז את כל התעריפים באתר הדואר.
טבלת ריכוז מחירים חלקית נמצאת בסניפים אך אינה מחולקת לציבור, גם לא למי שמבקש.
- ביול באינטרנט ? על זה עוד לא שמעו כאן.
מסלולו של מוכר אמריקאי המשתמש בשירותי חברת הדואר האמריקאית USPS :
1. לצאת מהבית ? ממש לא צריך
קופסאות קרטון ? מעטפות ? ממש לא צריך להגיע לסניף
USPS תשמח לשלוח לכם לביתכם חינם, קופסא שאתם צריכים מתוך מבחר גדול של קופסאות או מעטפות. רוצים 10 קופסאות ? אין כל בעיה, הכול יישלח בחינם לביתכם.
ואם לא ציינתי, כל קופסא נושאת תו תקן לנפילה ועמידות לתנאים מסוימים, מודפסת בסוג השרות לה מתאימה ומכילה את המגבלות למשקל עבור השרות המתאים.
2. טפסים ? ממש לא צריך להגיע לסניף
כל טפסי הצהרות המכס וכד', הכול בחינם והכול יישלח לביתכם
3. למלא את הטפסים ידנית ? השתגעתם ? אנו בעידן האינטרנט, לא ?
שימו לב לתהליך הבא המתבצע כולו דרך eBay לאחר סיום עסקה וקבלת התמורה, הכול מתבצע ממחשבכם האישי ומביתכם:
א. בחירת סוג המשלוח בו אתם מעוניינים (במרבית המקרים אף מוכנס אוטומטית מסט הפרמטרים אותן הגדיר המוכר בזמן רישום המכירה)
ב. בחירת תוספות כמו אישור מסירה , ביטוח נוסף וכד'.
ג. תשלום דמי הביול (מתבצע דרך PayPal ) והעברתן ל-USPS
ושלא אשכח, השתמשתם בביול ממוחשב? חסכת לרשות הדואר זמן פקיד ואנרגיה ? מגיע לך הנחה לא? תעריפי הביול באינטרנט זולים בכ-5-10% מהתעריף בדלפק הסניף.
ד. הוצאת מדבקת שילוח הכוללת את ה"בול" הדיגיטאלי, את פרטי השולח, את פרטי הנמען, את הצהרת המכס, הכול מוכנס אוטומטית מתוך הפרטים הנמצאים כבר בפרטי העסקה, אין צורך למלא ידנית שום מסמך, הכול מופק ומודפס ממחשבכם ישירות למדפסת הביתית שלכם.
ה. משלוח אוטומטי של הודעה לנמען בדואר אלקטרוני המודיעה לו שהופקה עבורו מדבקה למשלוח
4. כל שנותר למוכר הוא לסגור את הקופסא/מעטפה (שקיבל בחינם) ולהצמיד לה את המדבקה.
5. שלב אחרון, להגיע לסניף לשלוח את דבר הדואר ? ממש אין צורך !
במרבית המקומות מופעל שירות בו חברת הדואר האמריקאית USPS לוקחת את דברי הדואר מבית המשתמש,
וכן, גם ממשתמש קטן השולח חבילה או מעטפה בודדת !
כל שנשאר הוא להניח את חבילה בפתח הבית, זהו , הדוור כבר ייקח אותה במהרה.
אין שירות עד הבית באזור שלכם? אתם יכולים להביא את החבילה למרכזי איסוף בכל שעה שתחפצו מסביב לשעון ופשוט לזרוק אותה שם ללא כל צורך לעמוד בתור.
6. מעקב און-ליין אחר דבר הדואר. לא רק אחר דברי הדואר המהירים בהם ניתן לקבל מידע על כל תחנה בדרך אלא גם מעקב אחר פריטי דואר בשיטות משלוח אחרות בהן ניתן מידע על תחנות ראשיות בדרכו של המשלוח.
כל הנ"ל בלחיצת כפתור, ללא צורך לעזוב את שולחן העבודה , ללא בזבוז אנרגיה, ללא זיהום אויר, ללא הפסד שעות עבודה וללא תוספת עומס על פקידי הסניף והכול במחיר זול יותר מאשר בדלפק.
זוהי דוגמא לשרות מתקדם, חכם ומתאים לתקופה של מסחר מקוון המתבצע ע"י מיליוני סוחרים קטנים.
כולם חוסכים בדרך הנפלאה הנ"ל, גם השולח, גם הנמען, גם רשות הדואר וכמובן גם כדור הארץ.
תגידו ודאי שזהו מן הסתם תהליך של הזמן האחרון, ובכן ממש לא. eBay מפעילה את הטכנולוגיה הזו בה משולבות מערכות שונות כמו מערכת המסחר המקוון eBay , מערכת סליקת הכספים PayPal וחברת הדואר הלאומית USPS כבר למעלה משנתיים. כל המערכות מקושרות און-ליין ומעבירות מידע ביניהן במהירות האור ללא כל עיכובים וללא התערבות יד אדם, הכול אוטומטי ועובד מיליוני פעמים בכל יום.
אם אתם תוהים ממתי יש ביול ממוחשב, גם זו לא טכנולוגיה חדשה. חברת הדואר האמריקאי מציעה ביול ממוחשב מ-2004 , כן, כבר 4 שנים !
ואיפה אנחנו בישראל?
- אנחנו עדיין מדשדשים במדבר הטובעני של בירוקרטיה, הערמת קשיים על ציבור המשתמשים, בזבוז כספים, הצבת מחסומים לצרכנים וזלזול מוחלט בקהל תוך התעלמות מוחלטת ממה שקורה בעולם.
- אנחנו בדואר ישראל חכמים יותר מכולם ובמקום ביול ממוחשב ושילוב מערכות, דואר ישראל שופך מיליוני שקלים ומציע לנו (בשלבי ניסוי) מכונות אוטומטיות למסירת דברי דואר, "דוארמט", מכונות אוטומטיות למסירת דברי דואר תוצרת כחול-לבן, אבל מה? שיא התחכום ימסור לכם רק דברי דואר קטנים וכרגע לפי הפרסום רק ב-10 מקומות בארץ. לחבילה עדיין תצטרכו לבוא לסניף, לעמוד בתור וכד'. דואר ישראל מתגעגע אליכם ורוצה לראות אתכם בסניף מדי פעם...
- אנחנו בדואר ישראל נפיק פרסומות במאות אלפי שקלים שישוו את שירותי הדואר שלנו ל- i-Phoneהחדש. ממש לבכות מההשוואה הפתטית הזו, סטיב ג'ובס וחברת Apple מן הסתם רותחים מזעם על החוצפה וההשוואה.
- אנחנו בדואר ישראל נגבה 35 שקל על כל משלוח שיגיע אלינו מחו"ל ב- EMS אחרי שכבר שילמנו לשולח (ולרשות הדואר במדינת המוצא) על המשלוח כסף רב, אנחנו כאן "נחלוב" עוד קצת את הצרכן הפראייר כדי שיהיה לנו כסף לממן עוד פרסומות...
כן קראתם נכון, ישראל היא היחידה בעולם שפיתחה רק לאחרונה שיטת גבייה נוספת על משלוח שכבר שולם בארץ המוצא, וגם אם המשלוח פטור ממכס/מע"מ, אנחנו נחייב ונגבה מס חדש.
אין אחד במשרד התקשורת, בכנסת ובארגוני הצרכנים שיעמוד על רגליו האחוריות ויצא למאבק למען הצרכנים.
- אנחנו בדואר ישראל נשלח את מנכ"ל דואר ישראל (סוף יולי 2008) לקונגרס הדואר בג'נבה כדי לצרף את ישראל כחברה בארגון הדואר העולמי, אבל עם מה הוא נסע כדי לשכנע אותם ? עם i-Phone ? מה שבטוח, הוא אינו יכול לעמוד ולהציג לעולם קידמה, טכנולוגיה ושרות המתאימים למדינה מערבית ומפותחת באמצע 2008. לא ברור לי על איזה בסיס ולפי איזה קריטריונים התקבלה ישראל לארגון זה.
באתר דואר ישראל טורחים כמובן ליחצן את ההישג הזה וכותבים מפי המנכ"ל:
"ישראל פועלת להכרה בין-לאומית ולהשפעה ישירה ומיידית על עתידה בכל מימד של פעילות מול הקהילה הבין-לאומית. חברות ב - POC תקנה לחברת דואר ישראל מעורבות והשפעה ישירה בתחום הדואר בכלל ובתחום הדואר הבין-לאומי בפרט ותשמש כמנוף לפיתוח שירותים בין-לאומיים שיאפשרו ויעודדו גלובליזציה לעסקים ישראלים "
קראתם היטב את מה שכתוב שם ? "... ותשמש כמנוף לפיתוח שירותים בין-לאומיים שיאפשרו ויעודדו גלובליזציה לעסקים ישראלים" איך משפטים גדולים שכאלו מסתדרים עם המציאות היומיומית בה נתקלים תושבי ישראל ? האם דרך הפעולה של דואר ישראל כפי שתיארתי מעלה מעודדת גלובליזציה לעסקים ישראלים ?
עד כאן תיארתי בפניכם את מסלולה של חבילה הנשלחת מישראל.
ומה עם מסלולה של חבילה שמגיעה לישראל ?
ודאי תחשבו שכאן המצב שונה לגמרי. האם כאן אנו מקבלים שרות טוב יותר ?
ממש לא ! מצב שרות קבלת דברי הדואר מחו"ל בכי רע, כל כך רע שזה גובל בהזנחה פושעת של השרות הבסיסי המגיע לנו מדואר ישראל.
חשוב לציין שבהגעתם של דברי דואר מחו"ל מעורבים ביטחון הדואר, דואר ישראל והמכס, כולם יושבים באותו בנין של הדואר המרכזי ביד אליהו וכולם אמורים לשתף פעולה ביעילות ובמהירות למסירת דברי הדואר לאזרחי המדינה. אין לי מושג מי משלם את משכורתם ואיזה משרד ממשלתי/חברה אחראי על מי, למען האמת, אותי כצרכן זה ממש לא מעניין. אני דורש ומצפה לשירות מהיר , יעיל וזול.
להמשך המאמר לחץ על הקישור הבא