לחץ/י על תמונת הכותרת להורדת המאמר במלואו *
דמיינו כיצד הייתם מגיבים אילו מהדורת החדשות שאתם צופים בטלוויזיה הייתה זו ששודרה לפני 8 ימים ולא זו של היום ?
תאר לך אדוני מנכ"ל חברת דואר ישראל כיצד היית מגיב אם העיתון שהיו מניחים על שולחנך בבוקר היה מלפני 8 ימים ?
לא הגיוני !, לא מקובל !, מה קורה כאן ? אלו ודאי חלק מהתשובות והתגובות שהייתם משמיעים.
חברת דואר ישראל חושבת שזה דווקא כן בסדר, שזה הגיוני ותקין ובהתאם לכך גם פועלת.
למה אני מתכוון ?
דואר ישראל בעידן הגלובאלי וחיבור מערכות המחשוב, מספקת לנו הצרכנים מידע לא רלוונטי, שגוי ובאיחור של 8 ימים.
חבילות ודברי דואר הנשלחים מחו"ל ואל חו"ל נסרקים (בר-קוד או שיטה אחרת) בכל תחנה בהם הם עוברים בדרך והמידע על כך מועבר למערכות איסוף נתונים ובסופו של דבר גם מוצג ללקוח הסופי, לשולח ולמקבל בדרך כלל באמצעות דף אינטרנט המציג את מיקום דבר הדואר והתאריך בהתאם.
כן, גם לדואר ישראל יש דף אינטרנט הנקרא "מעקב משלוחים", אלא שבדף זה המידע המוצג הוא לא ממש עדכני ונמצא בפיגור של 8 ימים או יותר.
משהו מוזר ולא תקין קורה במערכות המידע של דואר ישראל ובקשר ביניהן למערכות של מדינות אחרות. המערכת של דואר ישראל לא מתפקדת כנדרש, מספקת מידע לא אמין ולא בזמן הנדרש.
המערכת לא מספקת כלל את הסחורה בעידן הגלובאלי בו אנו נמצאים.
לא מאמינים ?
הנה סיפור קצר (אמיתי לחלוטין) שימחיש לכם בדיוק מה קורה כאן.
עלינו להבין שיש כאן מערכות מידע רבות הנפגשות במספר צמתים, מערכת בכל מדינה ממנה נשלח דבר דואר ומערכת במדינת הנמען, אוסף של מערכות מידע המקושרות ביניהן וכאן בדיוק הבעיה, איכות ואמינות הקשר של דואר ישראל.
חבילה נשלחה אלי מארה"ב ב- 5.9.2009
שעות בודדות לאחר הדפסת תעודת הביול על מחשבו של השולח כבר מופיעה הודעה באתר USPS , חברת הדואר האמריקאי, המודיעה שהונפקה תעודת הביול.
מכאן והלך, יש דווח באתר האמריקאי על כל תחנה שהחבילה עושה בדרכה מרגע קליטתה במערכת הדואר האמריקאי ועד לעזיבתה את ארה"ב לעבר היעד =ישראל.
בתאריך 8.9.09 הופיעה הודעה באתר האמריקאי שהחבילה עזבה את ארה"ב לכיוון היעד.
ניתן לשער שיממה לאחר מכן או פחות החבילה כבר נחתה בישראל ועברה לטיפול הדואר.
מנקודה זו דואר ישראל אמור להמשיך ולדווח על מיקומה, לדווח למערכת של המדינה השולחת וכמובן גם לצרכנים, למקבל ולשולח.
כשניסיתי לאתר את החבילה באתר דואר ישראל, התוצאה הייתה: "אין נתונים על דבר הדואר מסוג חבילה מחו"ל..."
בתאריך 16.9.2009 הופיעה באתר האמריקאי דווח כי החבילה הגיעה לישראל ב-15.9.2009 וכי נכנסה ויצאה מהמכס בישראל.
ממי קיבלה רשות הדואר האמריקאי את הדיווחים ? מדואר ישראל כמובן.
שימו לב:
- נאמר בהודעה שהחבילה הגיעה לישראל ב-15.9.2009 , אתם זוכרים שעזבה את ארה"ב ב- 8.9.2009 ?
7 ימים בטיסה לישראל ? ממש לא הגיוני.
- החבילה נכנסה למכס ב-15.9.2009 בשעה 14:40, ממש באותה הדקה שהגיעה לישראל ויצאה מהמכס ב: 14:41. נו באמת ?
נראה לכם הגיוני ? אין כל סיכוי שמכס ישראל כל כך יעילים ומהירים.
- באתר דואר ישראל מתעקשים גם ב-16.9.2009 שאין כל פרטים על החבילה.
מצד אחד דואר ישראל מדווח לרשויות בארה"ב על מיקום החבילה, אך באתר שלו עצמו אין כל איזכור.
רק ב-17.09.2009, סוף סוף מופיע באתר דואר ישראל שהחבילה הגיעה לסניף המרכזי בכפר סבא.
וכמה שעות מאוחר יותר מופיע שהחבילה הועברה לסניף באזור מגורי.
ומה מופיע באתר האמריקאי ? שימו לב: "Attempted delivery abroad " לא פחות ולא יותר, דואר ישראל מדווח שעשה ניסיון מסירה. לא דובים ולא נעליים, פשוט שקר, או במילים נחמדות יותר, תרגום קלוקל ביותר ולא נכון של העברת החבילה לסניף הדואר בכפר-סבא.
אז מה היה לנו כאן ?
- מערכת דיווחים ותקשורת מקרטעת, מיושנת וכלל לא עדכנית (איחור של 8 ימים בדיווח)
- הודעות לא נכונות (בלשון המעטה) המדווחות לדואר האמריקאי.
מתי סוף סוף יזכו תושבי ישראל לדיווח עדכני ? אני משוכנע שהדיווחים מוזרמים במערכת הפנימית של הדואר, מדוע הם לא מדווחים לצרכנים ולרשויות הדואר במדינות השולחות ?
מדוע המערכת אינה שקופה ונגישה בזמן אמת ? מה יש לדואר ישראל להסתיר ?
נתונים בזמן אמת הם הכרח במערכות מסחר ותקשורת גלובאליות.
Real time הוא שם המשחק, בלעדיו לא ניתן לקיים מסחר ותקשורת תקינה ברמה בינלאומית .
בדואר ישראל עוד לא שמעו על כך ואנו נאלצים לסחור ולקיים קשרים עם העולם ברמה של עולם שלישי.
לא ברור לי איך במדינה בה מפתחים את המוצרים והתוכנות המתקדמות בעולם, איך במדינה שמספקת את חזית הטכנולוגיה לעולם, מספקים שירות כל כך פרימיטיבי, לא עדכני ובלתי נכון לצרכנים.
בפעם הבאה אדוני מנכ"ל חברת הדואר כשאתה פותח את עיתון הבוקר שלך, חשוב לרגע כיצד היית מגיב אם היית מקבל עיתון מלפני 8 ימים....
במאמר שפרסמה מייקרוסופט ב-8 בפברואר 2006 מספרת החברה ודואר ישראל על התקנת מערכת חדשה של IT בדואר ישראל.
כדאי לעיין בחלק מהציטוטים שם מפי CTO של דואר ישראל כדי להבין את הפער העצום בין דיבורים והכרזות לבין המציאות. בהתחשב בזה שהפרויקט הסתיים ב-2006 , שפטו בעצמכם כמה לא התקדמנו מאז לנוכח מה שאני מציג לכם במאמר זה.
בין היתר נאמר שם:
"...לצד שיפור השירות למשתמשים, יש תרומה חשובה לשיפור השירות ללקוח הסופי. "יש לנו שירותים ישירים, המתרחבים מיום ליום, המיועדים ללקוחות עסקיים ופרטיים", הוא מסביר. "ברגע שבנינו את התשתית החזקה הזו, האזרח נהנה מזמני התגובה המשופרים של המערכות. גם גופים עסקיים המקושרים למערכות שלנו , באמצעות Web Services, מרוויחים מהתשתית החדשה ".
"... בחברת דואר ישראל עושים שימוש בשרת BizTalk ליצירת שירותים הדורשים אינטגרציה בין מערכות המידע השונות. הפעילות הראשונה מסוג זה , הינה שירות ללקוחות דואר מהיר, המאפשר להם לקבל עדכונים על מצב הפריט ישירות לטלפון הסלולרי - כהודעת SMS. "ישנה לוגיקה שלמה המזהה את הסיטואציה, מאזינה למערכות המדווחות על מסירה ושולחת את הודעות ה -SMS", הוא מתאר . "
לא אסיים לפני שאזכיר לכם שלפני למעלה משנה פרסמתי את המאמר "דואר ישראל - האיילה חדלה לדהור" שדן בתלאותיה של חבילה הנשלחת לישראל ובין היתר מתאר המאמר גם את מערכת הדיווחים הבעייתית.
דבר לא השתנה, עברה למעלה משנה ולאף אחד לא איכפת, בטח שלא לחברת דואר ישראל.
מה אאחל לנו לקראת השנה החדשה?
שתהא זו שנה של עשייה בדואר ישראל, עשייה שתצעיד אותנו קדימה ולא אחורה !
שלכם
אבי שניאור
הכותב:
אבי שניאור, אקדמאי עם תעודת הוראה, תושב כפר-סבא.
מאמן, מלמד ומדריך משתמשים חדשים וותיקים לקניה ומכירה, בקלות ובביטחון, בזירת המסחר המקוון של eBay .
מפעיל ומנהל פעילות מסחר ב-eBay לבעלי עסקים קטנים ובינוניים.