מטרתו של תהליך עיצוב לוגו לארגון, חברה, אירוע או פרויקט הוא יצירת סמל גרפי פשוט אשר ייצג את הארגון, ויאפשר את הזיהוי המיידי שלו ואת בידולו ממתחריו. קיימות מספר גישות לעיצוב לוגו ועליהן נפרט.
גישה אחת סוברת כי מטרתו של עיצוב לוגו היא לייצג את תחומי העיסוק של הארגון. למשל, אם מדובר בבית קפה, יש לראות בלוגו רגל עוף; אם מדובר בהוצאת ספרים, יש להציג ספר; אם מדובר בחברת תעופה – מטוס, וכדומה. דוגמא ללוגו כזה הוא השפן של פלייבוי או הנחש של מקצועות הרפואה. גישה זו יכולה להיות יעילה כאשר מדובר בארגון שתחום עיסוקו צר באופן יחסי ומוגדר היטב. בדרך כלל בעיצוב לוגו מהסוג הזה יופיע ציור מופשט, שניתן לזהות אותו במהירות. כאשר מדובר בארגון גדול העוסק במגוון תחומים, קשה יהיה לעצב לוגו שיוכל להציג את כולם.
כאשר מדובר בארגון העוסק במגוון תחומים, רוב אנשי המקצוע העוסקים בעיצוב לוגו ימליצו על שימוש בסמל המבוסס על טקסט. אותיות הן חומר גלם בלתי נדלה למעצבי לוגו: כמה עשרות של סמלים גרפיים יוצרים אינסוף שילובים. בנוסף לכך, כל אות היא אלמנט גרפי בפני עצמו, בעל איכויות גרפיות ייחודיות של סימטריה או אסימטריה, דינמיות או יציבות, פשטות או מורכבות וכך הלאה. דוגמאות ללוגו מהסוג הזה הן לוגו של חברת קסרוקס, אי בי אם וכדומה. לעתים גם עסקים קטנים בוחרים בעיצוב לוגו על בסיס של מלל; ניתן להגיע לתוצאה ייחודית ומקורית בקלות יחסית, ולכן עיצוב לוגו כזה עשוי להיות זול יותר.
לעתים ניתן לשלב בין שתי הגישות ולהפיק לוגו משולב. בלוגו כזה נראה ציור וטקסט המשולבים יחדיו. דוגמא ללוגו כזה הוא הסמל אני אוהב את ניו יורק, המורכב משלוש אותיות וציור של לב. לעתים הטקסט עובר עיבוד גרפי בצורה כזאת שהופך לאלמנט ציורי, כמו בלוגו של התזמורת הפילרמונית של לונדון.
כאשר ניגשים למשימה של עיצוב לוגו, ניתן לבחור בכל שיטה. חשוב לזכור, כי על הלוגו לענות על מספר דרישות בסיסיות. לוגו מוצלח צריך להיות ייחודי, להעביר מסר ברור, להיות מזוהה עם הארגון ואיתו בלבד, וניתן לשימוש בכל סוגי הפרסום - כלומר, פשוט ולא עמוס יתר על המידה בפרטים ובגוונים.