"אם אתה לא אוהב את העבודה שלך אתה יכול פשוט לקום ולעזוב למקום אחר...אבל כאשר אתה בן משפחה בעסק משפחתי זה לא עובד ככה, אתה לא יכול פשוט לקום ולעזוב, זה לא כזה פשוט!".
עסקים משפחתיים חשופים למתחים ולחצים יותר מעסקים אחרים. הסיבה טעונה בעובדה שהדינאמיקה המשפחתית, היחסים הבינאישיים במשפחה, אלה שאנו לעיתים נחים מהם קמעה כאשר אנחנו הולכים למקום העבודה, בעצם ממשיכים גם במקום העבודה. אלה העובדים בעסק משפחתי מכירים את הלחץ והאתגר שיש בעבודה עם בני המשפחה. היתרון הכה ברור של לויאליות משפחתית, ביטחון והמשכיות מתקזזים עם סכסוכים על בסיס אישי, רצון בשליטה וטינה מהעבר וההווה. לעבוד עם בני המשפחה כל היום ולאחר מכן לגור בקרבתם יכול ליצור תחושת חנק שיכולה ליצור בהמשך תסכול וירידה בביצועי העסק.
התוצאות ממצבים אלו לא מאחרות להגיע. היעדרות מהעסק, ביצועים עסקיים נמוכים, מורל נמוך וחוסר מוטיבציה, יחסי עבודה לא טובים ורמה נמוכה של שימור עובדים בעסק. כל אלה משפיעים בסופו של דבר גם על התוצאות הכספיות של העסק. על הרווח והפסד בסוף השנה.
המציאות העסקית מלמדת אותנו כי כוחות חיצוניים ופנימיים הם אלה אשר יוצרים מצבים של לחץ ומתח. למה כוונתי? הפעילות העסקית הכוללת: ניהול כספי, ניהול לקוחות וספקים, יצירת תזרים חיובי וטיפול שוטף במערך התפעולי, כל אלה יוצרים לחץ שמוטל לרוב על בעל העסק. בנוסף, קיימים סכסוכים פנימיים הגורמים למתח ולחץ על כל אחד מבני המשפחה שעובדים בעסק. מקורם בחוסר הסכמות, בהרגשת נחיתות, עמימות לגבי התפקיד ועוד. עסק משפחתי יכול להתמוטט כלכלית ולהיסגר בשל מתחים ולחצים בלתי פוסקים ששוררים בעסק.
סביב מה נסובים הסכסוכים והויכוחים בעסקים משפחתיים?:
- סכסוכים על"צדק". סכסוך המבטא מצב שבו כל אחד איתןבעמדותיו. כל צד חושב שהוא הצודק בויכוח ולא מוכן לוותר. תחושה של חוסר תזוזהמהמקום שבו כל אחד נמצא. רוב העסקים המשפחתיים מערבים כמה דורות בעסק בפעילותהיומיומית ומצב זה מהווה פתח לסכסוכים בשל ראיית עולם שונה. לדוגמא, דורהורים שרואה מסורת וניסיון כערך חשוב, שמרנים בדרך כלל בגישתם לסיכונים,לעומת דור ההמשך אשר מוכן לקחת סיכונים וממליץ בדרך כלל על הכנסת טכנולוגיהוחידושים בתחום.
- בעיית זהות.מאפיין מצבים שבהם אין הזדהות של בן המשפחה לתפקיד שהוא נושא בעסק. לא מרגיששייכות ולא מרגיש חיבור למקום שלו בעסק. הדברים לא תמיד נאמרים ואולי אף לאמודעים להם אבל אין ספק שה"רעש" הפנימי הזה יוצר "רעשים"חיצוניים בדמותם של סכסוכים וויכוחים משפחתיים. בנוסף, מצבים שמאופייניםבתחושה של אחד מבני המשפחה ש"לא רואים אותי, לא שומעים את הקולשלי". תחושה שיוצרת תחושת מתח ותסכול פנימיים וחיצוניים.
המשכיות או במילים אחרות "מי הולך לרשת את הכסא של בעל הבית?". מה המשמעות כאשר המושכות ניתנות לבן אחד ולא לשני? מה המשמעות הפיננסית לכך? כל אלו גורמים להיווצרותם של חיכוכים וויכוחים או במילים אחרות סיר לחץ של מתחים שלא ממש תורמים לפעילות העסקית של העסק המשפחתי.
כאשר יש סכסוכים וויכוחים בעסק משפחתי, הם בין היתר, מצביעים על מספר סימפטומים אפשריים:
- קיים נושא עמוקומהותי יותר ממה שמוצהר, שעליו נסב הסכסוך. העניין הוא שלא תמיד בניהמשפחה יודו בכך וגם לא תמיד יהיומודעים לכך. אם לאחר שיושרו ההדורים והובנו הצדדים הסכסוך חוזר על עצמו אזייש כאן עניין עמוק וטעון יותר שיש לזהות ולטפל בו. נדרש טיפול בשורש הבעיה.
- הסיבות להשארתוהנצחת הסכסוך חזקות יותר מהרצון לפתור אותו. יש מצבים שבהם אגו ושליטהמונעים מבעלי השליטה לפתור את הסכסוך. להישארות הסכסוך יש גם הרגשת כח והרגשתעליונות ולא רק אי-נעימות.
אז מה אפשר לעשות בנדון?
ניתן לפעול הן ברמה האישית מנקודת מבטו של בן המשפחה אשר מרגיש לחץ ומתח בעסק. ובנוסף, גם פעילות ברמה הכללית מנקודת מבטו של בעל העסק אשר צריך לנהל עסק משפחתי זה.
המלצות לבעל העסק ברמה הכללית
· להכיר בעובדה כי דעות שונות הן לגיטימיות ותורמות לצמיחה של העסק. דעות שונות הן בפועל סיעור מוחות שמהווה כר פוטנציאלי לגדילה וצמיחה. מומלץ להיזהר ממצב בו כולם אומרים "אמן!" ו"כן", זה מצב שמסוכן לעסק שכן הוא בסופו של דבר יכול להביא לניוון עסקי.
· להציב בפני כל אחד מבני המשפחה מטרות ויעדים ריאליים מוסכמים לפעילות לשנה הקרובה. שתהיה בפני כל אחד מבני המשפחה את השאיפה להשיג את מטרות אלו. כאשר בפני כל אחד יש מטרות ברורות ויעדים להשגה, יש כר פעולה לפעול, יש למה לשאוף, יש פחות מקום וזמן לסכסוכים וויכוחים. ברגע שיש מטרה הם יעשו הכל כדי להשיג אותה כולל שיתופי פעולה בלתי אפשריים לפעמים.
· לנסות לזהות מבעוד מועד סכסוכים פוטנציאלים ולטפל בהם לפני היווצרות ה"פיצוץ". בעל עסק שמכיר את הנפשות הפועלות זה שנים רבות, יכול לעיתים לזהות בקלות היכן דברים יעבדו והיכן לא. במקומות שצופים שאינם יעבדו אפשר לנסות ולבנות הרכבים אחרים או להציב מטרות אחרות ומראש לא להכנס ל"שדה מוקשים".
המלצות לבן משפחה ברמה האישית
· בן המשפחה צריך ללמוד לקחת אחריות על מקומו ועל הבחירה שלו לשאת בתפקיד ולהישאר בעסק המשפחתי. ברגע שנפלה ההחלטה מכל סיבה שהיא להישאר בעסק יש לפעול כעובד מסור ולא כמתוסכל. בנוסף מומלץ ללמוד להסתכל על כל אחד מבני המשפחה והעובדים בצוות העסקי בזווית רחבה ואמפאטית יותר. לא פשוט אך אפשרי.
· חלק מהתסכול של בני המשפחה העובדים בעסק נובעת מחוסר היכולת לומר "לא!". חוסר יכולת לומר "לא!" להורים, לאחים או לבני המשפחה האחרים. בן משפחה צריך ללמוד לשמור על גבולות של עצמו בתוך העסק המשפחתי וחלק מהעניין הוא ללמוד לומר "לא!" גם לאנשים הקרובים לך. ההמלצה היא: לא לעשות דברים כדי שימצאו חן בעיני אחרים אלא כאלו שאתה מזדהה איתם ושהם חלק חיוני מהפעילות העסקית ואינם על חשבונך בכל דרך שהיא.
· בדיקת מיצוי הפוטנציאל הטמון בבן המשפחה. כאשר אדם אינו ממצה את הפוטנציאל שטמון בו הוא לרוב יישרה אווירה של חוסר סיפוק וחוסר מוטיבציה על הסביבה שלו. המציאות המתסכלת גורמת לרצון פנימי ליצור שינוי שאין הוא מסוגל לעשות. מצבים כאלו של לחץ ומתח כתוצאה מחוסר שביעות רצון והתאמה מחייבים לבצע את השינוי ולעבור לתפקיד מתאים יותר ואולי אף לעזוב את העסק.
· שיפור שפה תקשורתית בעסק תורמת רבות אווירה העסקית: פחות להשתמש במילים "אני דורש", "אלה הזכויות שלי" "או זה או כלום" "אתה לא מבין". להשתמש בשפה יותר אמפתית שמקרבת את בן המשפחה לשאר המשפחה ויוצרת שיתופי פעולה פנימיים.
על מה לא לוותר?
ישיבה משפחתית על בסיס שבועי היא דרך מצוינת להוציא דברים ולא לשמור אותם בבטן. זוהי הדרך שבה אפשר לגבש ולשמור על הצביון המשפחתי ולזהות בעיות וויכוחים בהווה אך גם את זרעי העתיד וכבר לטפל בהם עכשיו.
המלצות נוספות:
- תקשורת.קשיים של לחץ ומתח מזוהים ומאובחנים בדרך כלל בקיומה גם של תקשורת דלה ובסכסוכיםמונצחים. לא מדברים הרבה אחד עם השני. התקשורת היא יותר ברמה של "תעשהואל תעשה" ולא ברמה של שיחה. זוהי תקשורת שגם מאופיינת בחוסר יוזמהורצון פנימי לפתור סכסוכים אלו. חלק גדול מהסכסוכים יכולים להיפתר ע"יערוצי תקשורת פתוחים. למה הכוונה? לביסוסן של פגישות על בסיס קבוע ביןהמנהלים לבעלים לבעלי תפקידים או לדרגות שונות בארגון. פגישות אשר מרחיבות אתהמידע הקשור לעסק, מקטין הרגשת אי וודאות ועמימות ובכך גם מקטין אפשרותלסכסוך.
- תפקידיםואחריות. עמימות התפקיד מהווה גורם לחץ מרכזי. לא תמיד בניהמשפחה יודעים מהו תפקידם, מהי האחריות ומהי הסמכות של בעל התפקיד. כל בעלתפקיד בעסק צריך לדעת בבירור את הגדרת תפקידו. במידה והתפקיד משתנה, נוספיםלו סמכויות או מוקטנות הסמכויות אזי כל האנשים שקשורים בתפקיד צריכים להיותמיודעים על כך.
- אין ספק ועל כךאין עוררין כי כבוד הדדי הוא היסוד לעבודה משותפת. להתייחס בכבודובהגינות לכל אחד. ראש וראשון לכל הכללים בעסק. ברגע שזה לא מתקיים אין לצפותלמערכת יחסים טובה. אנשים במצבים אלו מרגישים לא מוערכים, לא מרגישים בנוח,וקשה להניע את העסק ממצב זה. במצב זה הויכוחים והסכסוכים לא יאחרו לבוא.
לא פשוט לעבוד עם בני המשפחה בעסק משפחתי אך אין זה בלתי אפשרי. עם תקשורת פתוחה וכבוד הדדי ניתן להתגבר על המכשולים הרבים שצופנים החיים ולהצליח בהם.
כותבת המאמר:
חדוה יוסף יעוץ לעסקים משפחתיים
נייד 054-9039990
אתר www.fbusiness-consulting.co.il
בלוג hedvayosef.blogspot.com
E-mail:hedvajosef@gmail.com
חונכת מטעם מט"י