עיצוב לוגו ייחודי לחברה או לארגון הוא פעולה שכל תהליך מיתוג מתבסס עליה, ולא ניתן למתג מוצרים בהעדר לוגו ייחודי לחברה או למוצר. ציבור הצרכנים זקוק למידע תמציתי ביותר כגון סמל גרפי שיוכל לקשר אותו בתודעתו לחברה, כי צרכן מן השורה לא יטרח לזכור מלל או תיאורים ארוכים. אין ספק שהשקעה בעיצוב לוגו מקצועי יכולה רק לקדם את החברה ולתרום לביצועיה. יחד עם זאת לא תמיד השקעה זאת חיונית. במאמר זה ננסה להבין מתי לוגו מקורי וייחודי הוא הכרחי, ובאילו שלבים של חיי החברה כדאי להפיק אותו.
ראשית כל יש להבין את משמעויות ההשקעה בעיצוב לוגו. מחיר השוק הרגיל נע בטווח של כ- 250 עד 700 דולר, אבל אין למעשה תקרה למחירים אלה. אם מדובר בעבודה שעבורה יש לבצע מחקר יסודי ומעמיק לאיתור סמלים של מתחרים על מנת למנוע הפרה של זכויות יוצרים או חזרה על מוטיבים קיימים, המחירים יכולים להגיע ל- 2000 דולר ואף יותר, תלוי בהיקף העבודה.
מה מקבל הלקוח עבור הכסף שלו? בתהליך העבודה של עיצוב לוגו מבוצע מחקר של סמלי המתחרים. לאחר שזה נעשה, מוצגות ללקוח מספר חלופות עקרוניות, עליהן הוא צריך להעיר ולהגיב. על פי ההערות של הלקוח מתקדמים לעיצוב הלוגו הסופי. לסמל עצמו מצרפים מסמך הסבר, בו מפרטים את משמעות הלוגו על מרכיביו: גוונים, פרטים וכדומה. בנוסף, מצרפים מסמך הסבר על הטמעת הלוגו על גבי חומרים שונים והדפסתו בגדלים שונים. תיק המסמכים, שכולל את הלוגו עצמו ואת הנספחים, מועבר להמשך רישום לצורך שמירה על זכויות יוצרים. מאז שנרשם הלוגו אסור לאחרים להעתיק אותו או להשתמש בו לצרכים מסחריים.
נראה שבעלי עסק קטן בתחילת דרכו לא חייבים להשקיע בעיצוב לוגו ייחודי בשלב זה. אם מדובר בעסק זעיר כגון דוכן למכירת גלידה נראה יומרני להשקיע בסמל מסחרי ייחודי. ניתן להסתפק בשלב זה בכותרת מעוצבת עם איור הלקוח מספריות איורים קיימות. יש לציין שהסיכוי לרשום לוגו כזה כייחודי הוא קלוש; יחד עם זאת, נראה שגם הסיכון להעתקת הלוגו עדיין לא ריאלי. עם התפתחות העסק, גדילתו והרחבתו, ניתן להתחיל להשקיע במיתוג וכחלק ממיתוג גם בעיצוב לוגו ייחודי.
לסיכום, עיצוב לוגו ייחודי הוא פעולה נדרשת למיתוג החברה או המוצר, ואף חיונית בשלבים מסוימים. יחד עם זאת, בתחילת דרכם של עסקים קטנים שלא יכולים להשקיע בפרסום, ניתן להסתפק בלוגו פשוט. בהמשך הדרך, ניתן לשקול השקעה בעיצוב לוגו ייחודי.