נגיד את זה חד וחלק. למעסיק הפוטנציאלי שלך בראיון העבודה אין שום סימפטיה כלפיך, השאיפה היחידה שעומדת לנגד עיניו הוא מציאת העובד האולטימטיבי למשרה כאינטרס למקום העסק שלו, ולכן הריאיון הזה יהיה קרב אגרוף קשה ומתיש בו כל אחד ינסה למצוא את נקודות התורפה והחוזק של הצד השני. תפקידך יהיה להבליט את התכונות החזקות שלך ולהסוות את החלשות.
אומנם כל עסק מבצע ראיון עבודה בצורה שונה, שמשאירה דרושים בהייטק מבולבלים וללא יכולת הגונה להתכונן לראיונות האלה. אך חשוב לזכור כי המראיין שמולו תעמוד למחרת, הוא גם בן אדם ואין צורך להתכונן לראיון חודשים מראש, ולמנוע ממך שינה טובה בלילה. אם תבוא מרוט עצבים ולחוץ, או עייף ולא מרוכז רק בגלל שהצלחת להלחיץ את עצמך אמש, לא תשיג את המטרה ותבזבז את זמנך. אז נוחו היטב, נסו לעסוק בדברים אחרים ולא לחטט יותר מידי במקום העסק או במראיין (להרשים את המראיין בזה שאתם יודעים שהוא נוהג במאזדה 5 ולשנות את נושא השיחה לרכב, יראה כמטרידני ואפילו לא חוקי, ולא בהכרח כיתרון מרשים על פני האחרים).
במהלך הראיון, ינסה המעסיק לחשוף את התכונות הטובות והתכונות השליליות אצל דרושים בהייטק – בגלל המקצועיות הגבוהה שבתחום, חשוב למקום העסק להכיר אתכם לעומק לפני שתתחילו לעבוד שם. הוא יכול לעשות זאת בצורת שאלה מכשילה שתבקש ממך למנות אותן או באמצעות מתן של מגוון שאלות מאתגרות שנראות תמימות במבט ראשון, אך חושפות למעשה את אישיותך הפנימית בלי שאפילו תשים לב.
אומנם חשוב להיות עצמך במהלך ראיון עבודה. אם תצטייר כשקרן זה עלול לעלות לך בראיון כולו, וגם אם לא תתפס תוכל להגיע לתפקיד שלא באמת מתאים לך, לסבול ולהמאיס את עצמך על שאר העובדים לאורך כל השהות שלך שם.
במידה ותשאל על התכונות הטובות שלכם, נסו להתאימם לסוג העבודה. במידה ובחברת ההייטק הספציפית הזאת, נהוג לעבוד בפיתוח בצוותים, ציינו בהתאם כי הכישורים הבין-אישיים שלכם גבוהים במיוחד. ואם ידוע לכם כי אצלם יש דד-ליין רצחני – הזכירו שאתם מעולים בעבודה תחת לחץ. זכרו לא להגזים בשביל לא להצטייר כלא אמינים.
בשום פנים ואופן אל תציינו תכונות חיוביות המעידות על גאוותנות ויהירות.
כאשר מדובר בתכונות אופי שליליות, כל החוכמה היא ההקשר השלילי. חישבו בבית על מספר של תכונות שליליות וכיצד להתאים אותם לסיטואציות שונות במקום העבודה. לדוגמא, במידה ותרצו לציין אדישות כתכונה שלילית – ספרו לו כיצד האדישות מאפשרת לכם לבצע עבודה טובה ויעילה כאשר הלחץ מסביב גובר וגורם להפרעה וחוסר יעילות אצל האחרים.
חשוב לא לתת תכונות עם הקשרים לא ריאלים או שלא סביר להניח שיקרו.
בנוסף ללנסות להכיר מי אתם באמת, עלולים דרושים בהייטק להתקל בשאלות שיבחנו את החשיבה הלוגית שלהם וכיצד הם מגיבים עם בעיות חדשות ומפתיעות. המראיין יודע כי אולי יתכוננתם לשאלות האופי שהוא הכין, אך שאלות שבודקות לוגיקה והתמודדות עם לחץ יפתיעו אתכם וישאירו אתכם חשופים לעיניו של המראיין.
אומנם מספר האפשרויות הוא בלתי מוגבל לשאלות אלה, ורמות המסובכות שלהם משתנות ממראיין למראיין וממקום עבודה אחד למשנהו, ואין באמת אפשרות להתכונן אליהן. אך הקשיבו בריכוז רב למראיין, אם צריך בקשו לחזור על השאלה או חלק ממנה (לא תצטיירו כטיפשים או לא מתאימים) וחישבו בסבלנות ובהיגיון.
וגם אם לא הצלחתם לחשוב על הפתרון, אל תנסו לחרטט לו תשובה, אפילו להגיד "לא-יודע" יכול להיראות כמעלה וצניעות שדרושה אצל אנשי מקצוע שצריכים להיעזר בעמיתים לפעמים. נגלה לכם סוד כי לפעמים נשאלות שאלות ללא פתרון ממשי – וזאת בדיוק על מנת לסנן את החרטטנים מהכנים והיעילים.
נסיים בשאלה לדוגמא:
שאלה: יש שולחן עגול ומטבעות ,כאשר אין משמעות לגודל המטבעות.
במשחק שני שחקנים: אני והמראיין.
המנצח הוא השחקן אשר שם אחרון על השולחן את המטבע, ובשלב זה אין לשחקן האחרון אפשרות לשים מטבע נוסף על השולחן (אסור לשים מטבע על מטבע).
עליך לענות על 2 שאלות והן: מי מתחיל ראשון? ואיפה צריך לשים את המטבע בכל פעם ע"מ לנצח?
פיתרון: אני מתחיל ושם את המטבע במרכז השולחן.
לאחר מכן המראיין שם את המטבע היכן שהוא רוצה, לאחר מכן אני שם את המטבע שלי מול המטבע של המראיין וכך הלאה. בסופו של דבר אני אנצח.
ההסבר לכך הוא: לשולחן עגול יש מרכז אחד ויחיד!! ומכאן כל מיקום של מטבע נקבע על פי מיקומו של המטבע הקודם לו.