מיתוג הוא תהליך של יצירת מותג, כלומר יצירה של מכלול רגשות המכוונות כלפי מוצר מסוים בקרב קהל הצרכנים. מכלול הרגשות והעמדות האלה הקשור אל מוצר כמו תג, נקרא בעברית מותג. למעשה מיתוג הופך מוצר מאובייקט מן השורה לדבר בעל ערך נוסף.
מיתוג, או הוספה של ערך רגשי לאובייקט כלשהו, מוכר לנו מאז תולדות האנושות, ודווקא מתחומים רוחניים ולא מתחום של שיווק מוצרים. חפצים שונים המשמשים לריטואלים ולטקסים דתיים, היו מאז ומעולם בעלי ערך עליון עבור אנשים רבים. כולם יסכימו, שמנורת בית המקדש, למשל, לא הייתה גוף תאורה פשוט שערכו נמדד במחיר השוק ובתועלת התפקודית שלו. עבור הנוצרים שרשרת עם צלב איננה סתם עוד תכשיט, אלא חפץ בעל תכונות של קדושה. ניתן להביא עוד דוגמאות רבות של חפצים בעלי ערך רגשי דתי לנציגי הדתות השונות. כל החפצים האלה הינם בעלי ערך עליון עבור המאמינים.
גם בחיי היום יום אנחנו מכירים מיתוג שאיננו קשור לשיווק או למסחר. חפץ פשוט שקיבלנו במתנה מאיש יקר הוא מותג במובן מסויים, כי בנוסף לערך הכלכלי או הפונקציונלי של החפץ יש לו גם ערך רגשי, שמייחד את האובייקט מאובייקטים אחרים הדומים לו.
דוגמאות נוספות למיתוג שאיננו מסחרי ניתן למצוא בתחום האמנות העכשווית. אמנים שונים מתחילת המאה ה-20 שאלו את השאלה מה הופך חפץ ליצירת אמנות. התשובה, ככל הנראה, היא שתג, או כותרת, הם אלה שעושים את העבודה. כך, לדוגמא, כאשר הציב האמן מרסל דושמפ אסלה במוזיאון, היא הפכה ליצירת אמנות בעיני רבים. ברגע שחפץ סטנדרטי קיבל תג של אובייקט המוצג לראווה במוזיאון, הוא הפך ליצירה שערכה – גם הכלכלי – גבוה לאין ערוך בהשוואה לאובייקטים דומים.
לסיכום, ניתן לומר שמיתוג הוא תהליך בו נקשר אל מוצר או חפץ ערך רגשי, רוחני או אינטלקטואלי, מה שמעלה את ערכו של המוצר בעיניי המשתמשים באופן משמעותי. אנחנו רגילים להשתמש במונח בהקשרים מסחריים, אך למעשה כולנו יודעים מהו מיתוג מחיי היום יום. מיתוג מוצלח, גם בתחום המסחרי, וגם בתחומים אחרים, תמיד מעלה צל של מסתורין על המוצר, מה שהופך אותו לייחודי ובעל ערך עליון.