אם אתם מרוויחים כסף מהבלוג או אתר האינטרנט שלכם באמצעות פרסום וקידום אתרים אחרים, כמו תוכנית גוגל אדסנס, כדאי לכם לעשות תכנון מס ביחס להכנסות. לעניין זה יש להתייחס לחבות במס הכנסה וכן מע"מ (מס ערך מוסף) כמוסבר להלן. התארגנות נכונה עשויה לחסוך לכם מיסים. להרחבה, ראו: מדריך למיסוי מסחר אלקטרוני, כולל המלצות לתכנון מס.
מרוויחים מהאינטרנט
בלוגרים ובעלי אתרי אינטרנט יכולים להרוויח כסף רב מקידום אתרים ופרסומות. כך לדוגמא,
תוכנית גוגל אדסנס (Google AdSense) היא מקור הכנסה נאה עבור בעלי אתרים ובלוגרים. כל בעל אתר אינטרנט או בלוג אישי יכול להשתתף בתוכנית גוגל אדסנס. בשלב הראשון, יש להוסיף את פרסומות גוגל אדסנס שהן מודעות טקסט ובאנרים לאתר או לבלוג.
במקרה הנדון, גוגל מעבירה לבעלי האתרים והבלוגרים אחוז מסויים מהכסף שהיא גובה מהמפרסמים ישירות אל חשבון הבנק או בשיק הנשלח בדואר. אם ההכנסות מפרסומות וקידום אתרים הופקו בישראל, הרי שיוטל מס הכנסה ישראלי על ההכנסות. ככל שעולה נפח הפעילות, כך גדלים תשלומי המיסים. עם זאת, ניתן באמצעות תכנון מס מוקדם להפחית את נטל המס בצורה משמעותית כפי שאפרט להלן.
מס הכנסה
ההכנסות המתקבלות ממפרסמים עשויות להיות חייבות במס בישראל, ובפרט אם ניתן להוכיח כי מקור ההכנסה הוא בישראל. זאת כמובן סוגיה לא פשוטה.
שיעור מס הכנסה תלוי באופי הפעילות. אם הפעילות נעשית כעצמאי, הרי שיחול שיעור המס השולי הרלוונטי (עד 48%). לכך יש להוסיף כמובן תשלומים לביטוח לאומי ומס ערך מוסף שאדון בו בהמשך.
אם אתם רוצים לחסוך במיסים, תישקלו לעשות את הפעילות באינטרנט באמצעות חברה בע"מ. במידה ואתם פועלים באמצעות חברה ישראלית, יחול שיעור מופחת של 25% בשנת 2012. דרך אטרקטיבית אחרת היא לפעול באמצעות חברה זרה. אם מדובר בעסק עם הכנסה קבועה, תכנון מס בינלאומי עשוי להפחית את שיעור המס ל-0% כמפורט להלן.
מע"מ
אם ההכנסות שלכם נמוכות, כדאי יהיה לקבל מעמד של "עוסק פטור", המאפשר לקבל פטור מגביית מע"מ. עוסק פטור מוגדר כעוסק שמחזור עסקאותיו בשנה אינו עולה על סכום מסוים (נכון לשנת 2011 הסכום הוא 76,884 שקלים והוא מתעדכן בהתאם לעליית המדד).
ככל שמדובר בהכנסות מעל הסכום האמור, הרי שמע"מ עשוי לחול על העסקאות. בעיקרון,
מע"מ חל על עסקאות אשר מקורן ממכירת שירותים וטובין בישראל. לפיכך, אם האתר או הבלוג שלכם מיועד לתושבי ישראל יש לדווח ולגבות מע"מ.
אולם, אם האתר מיועד לשירות לתושבי חוץ הרי שלא אמור לחול מע"מ. כך לדוגמא, אם הקמתם אתר שבו הפרסומות מיועדות רק לתושבי חוץ, הרי שלא אמור לחול מע"מ במקרה זה.
תכנון מס
אם מדובר בעסק עם הכנסה משמעותית קבועה, תכנון מס בינלאומי עשוי להיות רלוונטי. ניתן, לדוגמא, להקים חברה במקלט מס שם שיעור מס החברות הוא 0%. במקרה זה, החברה הזרה תקבל את ההכנסות מהמפרסמים אשר אמורות, בתנאים שונים, להיות פטורות ממס בישראל.
כך לדוגמא, במקרה וייקבע כי השליטה והניהול של החברה הופעלו מישראל, החברה תהיה חשופה למיסוי ישראלי כאילו הייתה חברה ישראלית לכל דבר ועניין, ותמוסה בשיעור של מס החברות החל באותה שנה (בשיעור של 25% בשנת 2012).
תכנון מס מוקדם ביחס להכנסות מהפרסומות, עשוי למנוע את חשיפה של בעלי חברה זרה למיסוי ישראלי. כל עוד ההכנסות של החברה אינן נמשכות כדיבידנד לישראל, הרי שלא יחול מיסוי ישראלי על ההכנסות מהפרסומות.