חפש מאמרים:
שלום אורח
26.12.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

האם אתה אינטליגנט? מהי אינטליגנציה וכיצד ניתן לטפחה?

האם אתה אינטליגנט? מהי אינטליגנציה וכיצד ניתן לטפחה?

אינטליגנציה בהגדרתה המסורתית  מוגדרת :"כמכלול הכישורים שבאמצעותם פותרים בני אדם בעיות הדורשות חשיבה בצורה יעילה".  מקור המילה אינטליגנציה הוא במילה הלטינית intelligere, שמשמעה לבחור, להחליט, להבחין. אולם, כשאנו רואים אדם הניחן בכישרון  מיוחד בתחום ספציפי כגון:  יכולת ציורית מיוחדת במינה, חשיבה מתמטית,  או כושר ביטוי מעולה בעוד שבתחומים אחרים הישגיו נחשבים בינוניים למדי אנו מתלבטים כיצד להתייחס לתופעה. שאלות אלו מובילות אותנו לעיין בתיאוריות שונות שפותחו בנושא אינטילגנציה  כגון: תיאורית MI" אינטליגנציות מרובות". (גארדנר ,1996),                                                                                       

    גארדנר, טען שלבני אדם יש אינטליגנציות מרובות, אוטונומיות במידה רבה, ובלתי ניתנות למדידה כמותית פשוטה. ההנחה היא: שאדם יכול להיות אינטליגנטי מאוד בתחומים מסוימים, ובלתי אינטליגנטי בתחומים אחרים. יתרה מזו, לכל אדם יש "פרופיל אינטליגנציות"  המאפיין אותו,

גרדנר (1996) זיהה עד כה שמונה אינטליגנציות מובהקות:

  1. לוגית-מתמטית היכולת  להשתמש במספרים בצורה יעילה או לחשוב כמדען דוגמת אלברט איינשטיין.
  2.  מרחבית –היכולת לתפוס במדויק את העולם החזותי- מרחבי בעלי אינטליגנציה זו בולטים ביכולת התמצאות במרחב, פיתרון מרחבים והערכת מרחקים דוגמת: מורה דרך.
  3. לשונית-היכולת להשתמש במילים  בצורה אפקטיבית, בין אם בע"פ  דוגמת : פוליטיקאי נואם ובין בכתב,דוגמת משורר.
  4. מוסיקלית- אינטליגנציה זו כוללת  רגישות למקצב, לגובה צליל, לקול , להרמוניה.
  5. נטורליסטית- קשורה לרגישות לצבע, לנוף, לסביבה,בעלי אינטליגנציה זו אוהבים  לצאת לטבע, לטייל, בע"ח.
  6. גופנית- מומחיות בשימוש בשפת גוף כדי להביע רגשות ורעיונות למשל, שחקן ואתלט.
  7. תוך אישית-  היכולת של אדם להכיר את עצמו היטב ולפעול ע"פ זה. אנשים אלו מסוגלים  לראות את עצמם בצורה מפוכחת ומדויקת, מודעים להלכי רוח פנימיים, כוונות, מניעים, משאלות.
  8. בין אישית-  היכולת להבחין במצבי רוח , כוונות, מניעים והרגשות של אנשים אחרים. בעלי אינטליגנציה זו יכולים להיות בעלי  רגישות להבעות פנים, קול מחוות, מרחב אישי. ביכולתם לגרום לאנשים לפעול בצורה מסוימת דוגמת: עובד סוציאלי.

ד"ר דניאל גולמן, (1995) בספרו "אינטליגנציה רגשית" התבסס על התיאוריה של גארדנר, טען כי התובנות הרגשיות של אדם ויחסו הרגשי כלפי עצמו וכלפי העולם הם פקטור חשוב מאוד להצלחתו בחיים. בתיאוריה שלו  אדם ניחן ב-10 אינטליגנציות נפרדות, כאשר ההבדל יהיה ברמת האינטליגנציות המופיעה אצל כל אדם. גולמן מגדיר אינטילגנציה  כ "יכולת לפתור בעיות, או ליצור תוצרים, שיש להם ערך במסגרת תרבותית כלשהיא". כושר אנושי יחשב לאינטליגנציה מובחנת כאשר הוא עונה על מספר קריטריונים, לדוגמה: כושר שניתן לבטאו בעזרת מערכת סמלים וניתן לפתחו באמצעות למידה ולהפגין מומחיות גבוהה, שרק יחידים מצטיינים בו. המודל  שלו מציע ארבעה ממדים: מודעות עצמית, מודעות חברתית, ניהול עצמי וניהול יחסים. כל אחת מהמיומנויות הרגשיות  הללו מהווה בסיס לפיתוח יכולות נלמדות אחרות חיוניות בארגון. אלו מיומנויות נלמדות שניתן לטפח ולפתח.  לטענתו, אני את ואתה נולדנו כשברשותנו אינטליגנציה רגשית כללית, הקובעת את גבולות הפוטנציאל שלנו ללמידת המיומנויות הרגשיות הספציפיות.

בר-און, (1997) העלה שלוש שאלות מרכזיות: למה תלמידים מצטיינים לא בהכרח מצליחים בהמשך דרכם, למה אילו שלא בהכרח היו המצטיינים בביה"ס מצליחים בחייהם הבוגרים, ולמה יש אנשים מאושרים בחייהם יותר ופחות ?

לפי גישתו אינטליגנציה הינה:" מכלול תכונות רגשיות וחברתיות הקובעות באיזו אפקטיביות אנו מבינים את עצמנו ואחרים, מביעים את עצמנו, מתקשרים עם אחרים ומתמודדים עם דרישות היומיום".

בר-און מציע 5 גורמים:

  1. כישורים תוך אישיים: הערכה עצמית, מודעות עצמית רגשית ,אסרטיביות , עצמאות, מימוש עצמי
  2. כישורים בין אישיים –אמפתיה, אחריות חברתית, יחסים בין אישיים.
  3. סתגלנות –התאמה למציאות, גמישות, פתרון בעיות.
  4. ניהול לחצים –עמידה בלחצים, דחיית סיפוקים .
  5. מרכיבי מצב רוח כלליים –אופטימיות,אושר.                                                                                                                          

בר- און (1997) טוען כי :"אינטליגנציה רגשית מתפתחת במהלך הזמן, וניתן לשפרה באמצעות אימון" מהו המסר של החוקרים  ומדוע חשוב לנו להבינו? למנהלי משאבי אנוש ומנהלים בכלל בארגונים חשוב להבין כי אין עובד טוב או עובד "רע" יש עובד שאינו מתאים לתפקידו מבחינת האינטליגנציה שלו. הורים ,מחויבים לדעת כי אפילו תאומים זהים ניחנו באינטליגנציות שונות לחלוטין וסביר להניח שלכל אחד יהיה כשרון אחר. ואנשי חינוך חייבים להכיר ולכבד את השונות הרבה בין התלמידים וללמוד כיצד לזהות את הכישורים המיוחדים המאפיינים כל תלמיד .כל אחד מהתלמידים אינטליגנטי על פי דרכו, ועל כן זכאי לחינוך המותאם לכישוריו ולנטיותיו ". הדרך לבחון ילדים ולהעריכם על פי מדד אחיד מובילה לטעויות ומסקנות הרות גורל באשר לפוטנציאל הטמון בכל אחד מילדינו. בשנים האחרונות, עלתה המודעות  בכל הקשור לטיפול בילדים מוכשרים ומחוננים לגבי טיפוח כישרונם. אולם, כאשר דמויות מפתח בחיי הילד (הורים, מורים) מפגינים ציפיות שליליות מילדים או בגיל מאוחר מעובדים, עקב חוסר הבנת ריבוי אינטליגנציות אצל בני האדם  ומקורה של האינטליגנציה מתרחש תהליך ארוך שנים של בניית דימוי עצמי שלילי בבחינת "הנבואה שמגשימה את עצמה".

כאן המקום להסביר את  המושג החשוב:"מסוגלות עצמית (Self efficacy)"- המייצג את תפיסת ושל הפרט לגבי יכולתו לבצע התנהגות  שתביא לתוצאה מסוימת. המושג שייך לתיאוריית   הלמידה החברתית  שאותה פיתח אלברט בנדורה.(1977) המסוגלות העצמית עוסקת בידיעה של אדם ובאמונה שלו כי הוא אכן מסוגל לבצע מטלה מסוימת. המשפט: "אני יכול אני כבר גדול...", מבטא את כל הרעיון של מסוגלות עצמית. האמונה של האדם ביכולת שלו להתמודד בהצלחה עם מטלה מסוימת, מגבירה את הנטייה שלו להשקיע מאמצים בביצוע המשימה ואת סיכוייו לגדול לבוגר מצליח .מסוגלות עצמית גבוהה גוררת השקעת מאמצים גבוהה לשם השגת המטרות. ולחילופין, מסוגלות עצמית נמוכה מנמיכה את המוטיבציה וגורמת למחשבות על כישלון. ארבעה מקורות אחראים לתחושת המסוגלות העצמית של האדם, ולכל אחד מהם השפעה שונה על המסוגלות העצמית שלו - על האמונה ביכולתו וכן על נכונותו להתנסות במטלות שונות. ארבעת המקורות הם:

א. התנסות בהשלמת משימות - התנסות מוצלחת שלנו מעלה את תחושת המסוגלות העצמית שלנו, ולהפך.

ב. צפייה בהתנהגות אחרים - כאשר אחרים מבצעים פעילות כלשהי בהצלחה, תחושת המסוגלות העצמית שלנו עולה. כל זאת בתנאי שהאחרים, שאנו משווים את עצמנו אליהם - דומים לנו.

ג. שכנוע מילולי - כאשר אנו משכנעים אחרים שאנו יכולים להצליח, תחושת המסוגלות העצמית שלנו עולה. השכנוע המילולי אפשרי רק כאשר האדם המשכנע נתפס כבקיא בתחום השכנוע, ו/או כאשר הוא משמעותי בעינינו. לכן חשוב שהשכנוע המילולי יהיה מציאותי

.ד.עוררות רגשית  - לעוררות רגשית השפעה הפוכה על תחושת המסוגלות העצמית שלנו. עוררות רגשית גורמת לנו לשינויים פיזיולוגיים. שינויים אלה גורמים לנו לחוש אי נוחות, ולכן עוררות רגשית גבוהה מורידה את תחושת המסוגלות העצמית שלנו, ולהפך.

כדי שנוכל לעזור לילדינו לפתח את הפוטנציאל/ כשרון הטמון בהם  על הורים , מורים ואפילו מנהלים בארגונים להתרכז בצדדים החזקים אצל האדם, להוקיר ולתגמל עבור הישגים ולא להתרכז במה שהתוויות אומרות לגבי יכולות ופוטנציאלים. בני אדם, אחרי הכול, נוטים לעמוד בציפיות של דמויות מפתח בחייהם הן כילדים והן כבוגרים.

תפקידה של החברה הוא לטפח ולעודד את מיצוי  האינטליגנציה החבויה בכל אחד ואחת מאיתנו בכל שלבי חיינו.

כדי לדעת כיצד לעשות זאת,

 אנו כאן בשבילכם ,

אילה פינקוייס וצוות coachvision

אילה פינקוייס, יועצת ארגונית – (פוסט MA) ,מאמנת בכירה וסופרויזורית בינלאומית. בעלת  M.A בניהול ,אוניברסיטת ת"א.בעלת ניסיון רב באימון ארגוני, אישי ועסקי ומנחת סדנאות בארגונים  ומט"י. חונכת עיסקית מטעם התמ"ת.  Master NLP  - בוגרת קורס אימון ו הליכה על גחלים לוהטות-אנתוני רובינס. אשת עסקים ויזמית. בעלת 3 חברות פרטיות. את נסיוני הניהולי רכשתי בתפקידי ניהול מגוונים בחברות בינלאומיות בשני העשורים האחרונים עסקתי בייזום, הקמה וניהול עסקים פרטיים וכן בניהול מו"מ ופעילות עסקית שוטפת, מול דרגים בכירים בשוק הבינלאומי. www.Coachvision.co.il  : coachvision1@gmail.com 

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת אילה פינקוייס

מאת: אילה פינקוייסאימון מנהלים05/01/173095 צפיות
כתבנו בעבר על כך שאושר ארגוני מהווה מרכיב קריטי להצלחתו של הארגון. ארגון מאושר הינו ארגון שיש בו עובדים יצירתיים יותר, בריאים יותר, הישגיים ומצליחים י

מאת: אילה פינקוייסייעוץ עסקי01/09/161639 צפיות
בשבוע שעבר הצגנו בפניכם הוכחות מחקריות כי עובדים מאושרים:  פרודוקטיביים יותר ב-31%  המכירות שלהם גבוהות ב-37%  והיצירתיות שלהם גדולה פי 3 לעומת עובדים לא מאושרים. כמו כן, הצגנו בפניכם 5 תרגילים פשוטים באמצעותם עובדיכם יכולים לפתח את תחושת ה- well-being שלהם ולמקם את עצמם (ואת ארגונכם) בדרך להצלחה. במאמר האחרון שלנו בסדרת המאמרים בנושא "יצירת תרבות אושר ארגוני" בחרנו להציג בפניכם אסטרטגיה נוספת להגברת אושר: רוצים להיות מאושרים יותר ? שנו את היחס שלכם ללחץ.

מאת: אילה פינקוייסייעוץ עסקי04/08/161328 צפיות
עבור ארגונים, עובדים מאושרים משמעותם תוצאות טובות יותר בשורה התחתונה! אז, איך יוצרים עובדים מאושרים? בסדרת המאמרים הבאה נציג בפניכם 3 דרכים פשוטות ליצירת עובדים מאושרים אשר יגדילו את הרווחים. השבוע: הגברת תמיכה חברתית.

מאת: אילה פינקוייסאימון עסקי20/04/162720 צפיות
חג האביב מביא עמו תחושות של התחדשות והתרעננות במישור האישי. במאמר הקודם הצגנו בפניכם מה קורה במוחנו במהלך תהליך היצירתיות ואת הרשתות המוחיות שמופעלות בעת עיסוק בפתרון בעיות יצירתי. במאמר זה, כפי שהבטחנו, נציג בפניכם מדריך פשוט, הכולל 6 הנחיות פשוטות להגברת יצירתיות ועידוד החדשנות בארגונכם

מאת: אילה פינקוייסאימון עסקי25/02/163347 צפיות
אם אתה אדם מן השורה, כמו רוב האנשים, שלא פיתח אסטרטגיה מתי הוא הזמן הטוב ביותר כדי להתמודד עם כל משימה . הנה התשובה לשאלה למה אתה צריך!

מאת: אילה פינקוייסייעוץ עסקי14/02/161221 צפיות
אם חשבתם שהיותנו מחוברים כל הזמן לסמארטפון מביא תועלת, חשבו שנית. ההשלכה הגדולה ביותר של המהירות החדשה שלנו היא ההשפעה על חיינו, ויותר מכך על מוחנו. להלן כמה דרכים שיאפשרו לכם לשמור על מוח בריא ופרודוקטיבי בעבודה. הצעצועים החדשים המהירים של היום, הסמארטפונים והטאבלטים , עוזרים לאנשים לעבוד מתי, היכן ואיך שהם רוצים. נרגשים מן החירות שזה עתה זכו, אנשים נשארים מחוברים 24/7 , ועובדים מהר ככל האפשר.

מאת: אילה פינקוייסייעוץ עסקי14/02/161482 צפיות
אף התערבות טכנית לא תספק, אלא אם כן אנחנו מוכנים לעבוד על עצמנו. רגשות הם בלב הדינמיקה הזאת, ההתרגשות והחרדה הנוצרות על ידי מידע חדש הם הדלק שמניע אותנו לקטוע את עצמנו שוב ושוב, וכל שינוי שאנו מבקשים לעשות יהיה תלוי ביכולת שלנו לגשת, להבין ולמנף רגשות אלה ולא להיות מונעים על ידם באימפולסיביות. אין מרשם פשוט לניהול רגש, אבל יש צעדים שאנו יכולים לנקוט : פעילות גופנית סדירה ושינה מספקת הן קריטיות. הרהורים על החוויות שלנו דרך כתיבה ביומן או אימון אישי או קבוצתי יכול לעזור לנו להבין את התגובות הרגשיו

מאמרים נוספים בנושא אימון לחינוך

מאת: דרור אטריאימון לחינוך08/02/193116 צפיות
הבנק מסרב לתת לכם משכנתא? לא מוכנים להסתפק במשכנתא חוץ בנקאית כל שהיא? רוצים להילחם כדי לקחת משכנתא בנקאית? בשביל זה אני כאן, שמי מרטין בוקסדורף ואני משיג משכנתאות למסורבים מזה עשר שנים. יש לי מאות ממליצים שישמחו להעיד על המקצועיות שלי!

מאת: רוי ורלאימון לחינוך09/04/153301 צפיות
Credit cards assist many people everywhere to achieve the goals of a particular lifestyle. Having a credit card can provide opportunity and allows for increased financial freedom. With that said, you should always make careful spending decisions with your card. This article has some effective advice to help consumers to do just that. Do not close any credit card accounts until you understand the impact it may have.

מאת: רוי ורלאימון לחינוך09/04/153126 צפיות
Reputation is something that make a skill to be sure you have because it helps with a career. There just aren't enough business owners who realize what it takes to manage their outside image effectively. These suggestions can help you to maximize your reputation. Be sure you're posting content that's positive about your brand so it will keep things fresh, so that any negative feedback slips in the search engine listings.

מאת: רוי ורלאימון לחינוך11/02/153498 צפיות
There are so many factors to consider when it comes to building a mobile marketing strategy for your business that it's hard to know where to start. The ideas discussed below were selected to help you a great head start to becoming a successful mobile marketing technology.

מאת: מאיה ברשאימון לחינוך08/12/142313 צפיות
העצמת ילדים ונוער "אחד על אחד" אימון מנטלי - ילדים ונוער לדור חדש מאיה ברש העצמה ותרגול מנטלי עם ילדים ונוער ייצור דור חדש של אנשים חזקים בעלי ביטחון עצמי, מודעות, קבלה עצמית ואת האחר . יכולת הקשבה לעצמו לסביבה. ילדים שלומדים לקבל על עצמם אחריות ולא פועלים מתוך השלכה של רגשות ותגובות שהם מקבלים מהסביבה, לומדים לתקשר בשפה שונה. להיות פחות שיפוטיים ולשלוט בכעס, בכאב,בתסכול,בפגיעה. לומדים להתמודד עם פחד לחץ, דחייה חברתית, הורים, מורים וחברים. כן לכעס יש מקום וגם לכאב אבל "הדרך"

מאת: דיאנה בן צביאימון לחינוך08/10/143147 צפיות
העולם רץ קדימה, רץ ומתפתח, רץ ומתקדם – אבל ישנה בעיה אחת גדולה ומרכזית עם התפתחות זו – אכן יש לנו מכשירים הכי משוכללים שבעולם, הכל נהיה ממוחשב, קל להגיע לכל מקום, קל להשיג כל דבר לא משנה איפה אנחנו נמצאים – עידן המידע והאינטרנט מאפשרים לנו לקבל אינפורמציה על כל דבר שנרצה – בקליק אחד בלבד. אבל למרות כל ההתפתחות הזו העולם נאשר מאחור – 1000 שנים ומעלה.

מאת: אילה פינקוייסאימון לחינוך11/09/143172 צפיות
מה הייתם אומרים אילו סיפרתי לכם שמנהיגים דגולים שנחרתו על דגלה של ההיסטוריה כמו אלברט איינשטיין , מהטמה גנדי, ואימא תרזה היו מנהיגים מופנמים? אנו טועים לחשוב כי המצליחים בסביבת העבודה הם אלו ש"מכים על השולחן" הקולניים, אולם מחקרים מראים כי המנהיגים השקטים המופנמים, דווקא הם אלו שהגיעו רחוק יותר מפני שהמטרה שלהם הינה לא לעמוד באור הזרקורים אלא להעלות רעיונות ולמצוא את ייחודה של החברה אליה הם שייכים. מסתבר כי אין קשר בין יכולת לדבר באופן אטרקטיבי מול אנשים לבין יכולות חשיבה גבוהה וייחודית.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica