מה עושה בית דפוס לטוב.
גם למי שאין נגיעה נרחבת לתחום הגרפיקה או חיבה כלשהי לנייר, צריך להגיע בשלב זה או אחר אל בית דפוס. בין אם מדובר בהדפסה של כמויות גדולות של עותקים, הזמנת מוצרי נייר ממותגים או נקיים, כריכות או למינציה ועוד. כשאומרים לי בית דפוס התמונה הראשונה שעולה לי לראש היא של מקום רווי מכונות צילום, רחש של גלגלים ומסילות ומעין ריח של הדפסה המורכב מאדי דיו ואוויר חם. אני די אוהבת להגיע, בכוונה או במקרה, אל בית דפוס זה או אחר. שמתי לב שיש כמה סוגים של בתי דפוס שאני אוהבת.
בית דפוס עם פליירים, שאני מוצאת כטוב ומוצלח חייב ראשית כל להיות מעוצב. זה יכול להיות עיצוב מודרני בעל קווים נקיים וארכיטקטורה אלגנטית, אבל גם בית דפוס שמעוצב בסגנון וינטג'י ומעט מיושן (אך מוקפד) יכול לעבוד. חשוב שלכל איזור יהיה ייחוד משלו ושלא סתם יהיו שולחנות המסודרים בשורות בלי התחשבות בשלבים השונים של תהליך ההדפסה. בית דפוס המכבד את עצמו גם יתחשב כמובן בתנאי תאורה ואיוורור וידאג שהמכונות הכבדות והרציניות יותר ימוקמו באיזור עם איוורור טוב לעומת מכונות המתעסקות עם ניירות או חומרים אחרים עדינים ימוקמו במקום עם פחות סירקולציה של אוויר.
מכאן, הסיפור מסתבך. בהתאם לסוג העבודה הנדרשת, יש לבחור בית דפוס שיכול לנוע על הסקאלה בין בוטיק תעשייתי יותר. אם מדובר בפרוייקט למשרד- פליירים לאיזה אירוע, הדפסה של מאות עותקים או הכנת פולדרים, כנראה שאעדיף בית דפוס גדול שיוכל להפיק לי כמויות ברמה סבירה ומעלה בפרק זמן קצר. במידה ואני מעוניינת במשהו עם טאצ' יותר אישי, לאירוע שיותר יקר לליבי (ושאולי ארצה להביע בו יותר סגנון אישי), אלך על בית דפוס קטן יותר ופחות ממוסד. אלי שביט.
בתי דפוס רבים אוהבים לבחור להם ייחוד כלשהו ולהצמד אליו- חלקם אוהבים לפנות לקהל עסקי, חלק אחר אוהב לפנות לאירועים וחיי לילה ואילו אחרים בוחרים בקו עיצובי בסגנון פריזאי רטרו. כל בית דפוס רוצה שיהיה לו את המשהו הקטן שעושה אותו מיוחד ומבדל אותו מהשאר. בתור בית דפוס יש גם אפשרויות עיצוביות רבות העומדות בפני הבעלים, לעומת בתי עסק אחרי. בית דפוס יכול להפיק בקלות מדבקות לקירות, לעטר את החללים המשותפים באלמנטים גרפיים וככלל להעזר במעצבים ובמעצבות על מנת להפוך את המקום למשהו בסגנון בית מלאכה או סטודיו ופחות מקום לצלם בו דפים.
לסיכום, ישנם כמה משתנים האחראיים על טיבו של בית דפוס. ראשית- הקו העיצובי הנבחר ("נושא" בית הדפוס). לאחר מכן, בהתחשב בעקרונות עיצוב פנים והקפדה על אסטיות מינימלית ותכנון נכון, יש לבחור את קהל היעד בחוכמה ולהתאים את סגנון העבודה אליו. דבר אחרון ולא פחות חשוב הוא הדבר הקטן שגורם לאותו בית דפוס לבלוט מעל השאר, בעולם תחרותי שכזה. בהצלחה!