כחלק מהניסיונות של ממשלת ישראל לעודד ארגונים למצויינות ולאיכות, מפעילה בשנים האחרונות הממשלה תחרות ע"ש יצחק רבין ז"ל, בשותפות בין משרד ראש הממשלה, מכון התקנים הישראלי, לשכת התיאום של הארגונים הכלכליים, איגוד הישראלי לאיכות ונציבות שירות המדינה.
תחרות פרס ראש הממשלה ע"ש יצחק רבין ז"ל למצויינות ארגונית, מתחלקת לשני מסלולים: המסלול לאיכות ומצויינות עסקית, שמנוהל ע"י מכון התקנים הישראלי, והמסלול למצויינות ארגונית במגזר הציבורי, שמנוהל ע"י נציבות שירות המדינה.
מטרת המסלולים של התחרות היא שיפור המצויינות הארגונית, העלאת המודעות לחשיבות איכות הניהול והשירות ובניית אסטרטגיה כללית לפיה הארגונים ישפרו את הישגיהם ושירותם לציבור באופן תמידי. כמו כן, התאמת החשיבה האסטרטגית, הניהולית והשירותית לקריטריונים הבינלאומיים.
התחרות מעודדת ארגונים בישראל לפעול עפ"י גישת ה- EFQM האירופאית המנחה למצויינות ארגונית ואיכות השירות בסטנדרטים הגבוהים היותר. עפ"י גישת ה- EFQM, הקריטריונים בהם צריך לתת דגש בארגון, הם: ניהול ומנהיגות הארגון, תוכנית אסטרטגית, משאבים וקשרי חוץ של הארגון, מוצרי הארגון ושירות לקוחות. כל אחד מן הקריטריונים האלו, נמדד ביחס לתוצאות בפועל בהיבטים שונים, בניהם: שירות לקוחות, עובדי הארגון והתנהלות פנימית של הארגון.
ארגונים רבים מגישים את מועמדותם לתחרות פרס ראש הממשלה ע"ש יצחק רבין ז"ל, כיוון שזהו תהליך חיובי המאפשר לארגון מסגרת בה ניתן דגש אסטרטגי לצמיחה ושיפור ההישגים וכמו כן היצמדות לקריטריונים הבינלאומיים. בנוסף, קיימת אפשרות לכל ארגון לפנות ולקבל ייעוץ למצויינות ארגונית מיועצים ארגוניים הפועלים עפ"י גישת ה- EFQM, לפני הגשת מועמדותם לתחרות. תפקידו של יועץ למצויינות ארגונית בתהליך, הוא לבקר את התהליכים והשינויים, כגורם חיצוני ומקצועי ולנתח את המהלכים האפשריים בכל שלב ושלב בתהליך.
הזוכים בפרס התחרות, מתפרסמים בטקס חגיגי ומרשים במעמד המדינה וזוכים להוקרה וחשיפה ארצית. רבים מן הזוכים בתחרות פרס ראש הממשלה ע"ש יצחק רבין למצויינות ארגונית, ניגשים גם לתחרויות עולמיות בתחום.