|
|
|
|
|
איך לשרוד בגו'נגל העסקי – טיפים לניהול תזרים מזומנים
|
|
|
סיכוייה של חברה חדשה לשרוד בשוק, בישראל 2007, הינם לא גבוהים בלשון המעטה. אולם למרות התחרות הקשה בכל השווקים וההתמודדות עם חברות גדולות ועתירות משאבים כמו גם עם חברות קטנות מתחרות, למעלה מ 70 אחוז מהעסקים נופלים או נסגרים בשל התנהלות פיננסית לוקה, בעיקר בתחום ניהול תזרים המזומנים.
ניהול תזרים מזומנים הנו כלי קריטי לניהול עסק. תזרים המזומנים בודק את זרימת הכסף פנימה (תקבולים) והחוצה (תשלומים) בעסק וכמו כן נועד לחזות פערי זמנים בזרימה. משמע, עודפים או חוסרים בחשבון. גם משפחה צריכה להתנהל כעסק ולנהל תזרים מזומנים, על כן טיפים אלו יתרמו גם לניהול נכון יותר של התקציב המשפחתי. להלן מספר טיפים לניהול תזרים מזומנים נכון: 1. תחזית תזרים מזומנים צריכה להתבצע בכלי ממוחשב נוח לתפעול ולא על פיסת נייר (אקסל או תוכנה ייעודית כלשהי אשר כמוה מצויות רבות בשוק).
2. תחזית תזרים המזומנים צריכה להיות מנוהלת ברמה יומית ולהתעדכן בשוטף בשינויים שחלו מיד כשנודע עליהם.
3. ניהול תזרים המזומנים צריך להיות מנוהל מתוך הסתכלות על העתיד (מה שקרה כבר לא מעניין). משמע, לדעת מה תהיה היתרה בחשבון כל יום לשלושת החודשים הקרובים לפחות.
4. בתזרים המזומנים יש לכלול את כל המרכיבים הידועים היום (כמו שיקים דחויים שניתנו או התקבלו, ניכיונות, שיקים שעדיין לא התקבלו, הוראות קבע, העברות בנקאיות צפויות) אולם זה איננו מספק. ניהול תזרים מזומנים אידיאלי, יכלול גם מרכיבים חזויים שאנו לא בטוחים ב-100% כי אכן הסכום החזוי או העיתוי אכן מדויקים. דוגמא לנושאים אשר צריכים להיכנס לתזרים המזומנים הינם הזמנות קיימות או עתידיות שאנו חוזים שנחייב עבורן במהלך התקופה, פרויקטים בביצוע, תשלומים צפויים כדוגמת מסים, הוצאות טלפוניה, שכר ועוד).
5. תחזית תזרים המזומנים צריכה להיות ריאלית. אסור לה להיות אופטימית או פסימית. עליה לקרוא נכון במידת האפשר את העתיד.
6. יש לבחון מהן הנקודות במהלך התקופה בהן העסק עלול לחרוג או יחרוג ממסגרת האשראי בכל אחד מחשבונות הבנק בנפרד (אם יש יותר מאחד).
7. אם אכן ישנו סיכון לחריגה עתידית מהמסגרת, יש לנהל את הסיכון. משמע, לעכב תשלומים, להקדים תקבולים, להגדיל מסגרת או לקחת הלוואה.
8. תחזית תזרים המזומנים תהיה לרוב נגזרת של תקציב מתוכנן לחברה.
9. על מנת לוודא כי תכנון תזרים המזומנים נכון, יש לבצע מעת לעת בדיקה של מה שתכננו מול מה שקרה בפועל (האם היתרה בבנק בתאריך מסוים הנה כמו היתרה שתכננו שתהיה?). טיפ זה הנו חשוב ליישום על מנת לשפר את יכולת החיזוי שלנו.
10. רצוי מאד לנהל את תזרים המזומנים בשקיפות מול הבנק. אם אנחנו יודעים שעוד חודש או חודשיים תיווצר חריגה ממסגרת האשראי בחשבון, רצוי לעדכן את הבנק היום, על מנת למצוא ביחד עם הבנקאי את הפתרונות הרצויים. בנקאים לא אוהבים להיות מופתעים!
לסיכום נציין, כי ניתן להקים עסק חדש ולהצליח, אולם יש להבין את הקשיים הכרוכים בכך, ללמוד ככל האפשר כלים ניהוליים ולא לפחד להיעזר בגופים מקצועיים בנושאים בהם אינכם חשים, כי הנכם בעלי ידע מספק.
בהצלחה!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
אודות כותב המאמר:
הכותבים הינם אבי קרעין וזאב הרשקוביץ – מנכ"לים משותפים בניהול נטו.
ניהול נטו עוסקת במיקור חוץ של מנהלי כספים, חשבים וכלכלנים, במנטורינג עסקי לחברות ובהשמה מוכוונתTM של כ"א איכותי בתחומי הכספים, בכירים ומקצועות ההי-טק.
לאתר החברה: www.nihulneto.com
|
|
|
|
|
|
|
|
|
מאמרים נוספים מאת זאב הרשקוביץ ואבי קרעין
בכל פעם מועלה שיעור המס בשברי אחוזים, אך לבסוף כל השברים מצטברים לסכום משמעותי, שמעלה ספק לגבי הרטוריקה של הורדת נטל המס על המעסיקים.
|
במקום להקים קרן חדשה לסיוע לעסקים קטנים, על המדינה להגמיש את הקריטריונים בקרנות הקיימות. הדבר ימנע קריסת עסקים.
|
המיתון הקשה השנה, אינו מחייך אל בעלי העסקים שקורסים תחת הנטל הכלכלי, אולם שימוש במומחים, השקעה בשיווק ומכירות ושמירה על מזומנים לימים שחונים - מאפשרים לנצל את התקופה הזו כדי להתייעל
|
המשבר הכלכלי מאלץ את המעסיקים לעשות "חושבים" כבר היום. בין השאלות: האם כדאי, בתחומים מסוימים, להשתמש בשכירים, או שמא עדיף להשתמש בשירותי מיקור חוץ – למסור עבודות לעובדים חיצוניים ולשלם להם לפי פרוייקט
|
חלק גדול מהעסקים המוקמים מדי שנה, מתחילים את פעילותם ללא תכנון והכוונה מוקדמת. על פי הרשות לעסקים קטנים, המרכיב המכריע בנפילת העסקים הקטנים והבינוניים נעוץ בניהול לקוי. ההתנהלות הלקויה הינה בכל מרכיבי הניהול, אולם בעיקר בהתנהלות הפיננסית. אם כן, כיצד מנהל של עסק קטן או בינוני יכול להתנהל בצורה אופטימאלית. ראשית על מנת לשרוד, אך יחד עם זאת לצאת מהמשבר, מחוזק ובמצב טוב מהמתחרים בשוק?
|
בימים של משבר בהם לקוחות רבים של חברות נקלעים לקשיים כלכליים, על בעלי החברות לדעת כיצד לבצע תהליך גבייה נכון על מנת להבטיח לחברתם תזרים מזומנים חיובי. במאמר זה נסקור בשלושה חלקים את תהליכי הגבייה הנכונה והמקצועית החל מהתקשרות עם לקוח חדש וכלה בגביית התשלום מלקוח בעייתי. בחלק א ו-ב של המאמר סקרנו את שלבי ההתקשרות, ההסכמים וגביית התשלום מהלקוח. בחלק זה, האחרון בסדרה, נתאר את שלבי הגבייה מלקוחות בעייתיים.
|
בימים של משבר בהם לקוחות רבים של חברות נקלעים לקשיים כלכליים, על בעלי החברות לדעת כיצד לבצע תהליך גבייה נכון על מנת להבטיח לחברתם תזרים מזומנים חיובי. במאמר זה נסקור בשלושה חלקים את תהליכי הגבייה הנכונה והמקצועית החל מהתקשרות עם לקוח חדש וכלה בגביית התשלום מלקוח בעייתי. בחלק א של המאמר סקרנו את שלבי ההתקשרות וההסכמים מול לקוח. בחלק זה נשכיל להבין כיצד מבצעים את תהליך הגבייה בפועל.
|
מאמרים נוספים בנושא עסקים קטנים ובינוניים
דווקא ברגעי ההצלחה חייבים להמשיך !
פרסום , שיווק ויחסי ציבור הם אינם פעולות חד פעמיות שעושים רק שהעסק זקוק להחייאה ויש ביומן יותר ימים ריקים מאשר מלאים , הפעולות האלו הם חלק שוטף מניהול העסק ודווקא בתקופות שופעות וטובות יותר של העסק שיש תזרים כספים יותר נזיל , שם זה בדיוק הזמן שבו אפשר וצריך להמשיך לחזק את המותג או, את העסק בנוסף להתחדשות בלתי פוסקת.
|
חשיבות ההתמחות המשפטית ויועץ מונציפאלי בכיר בתחום התכנון והבנייה
תחום התכנון והבנייה הנו תחום תכנוני ומשפטי מורכב אשר עוסק במגוון נושאים, כגון קבלת היתרי בנייה, קבלת הקלות בנייה, קבלת אישור שימוש חריג, רישיון עסק,אישורי תכניות, שינוי ייעוד, טיפול בהתנגדויות, הפחתת / ביטול חיובים בהיטלי השבחה, הפקעות מקרקעין, תביעות פיצויים לפי סעיף 197 לחוק התכנון והבנייה, ייצוג בהליכים שננקטים בגין ביצוע עבירות בנייה, התמודדות עם צווי נריסה לפי החוק ועוד.
|
תיקון 34 – רפורמת רישוי עסקים כבר כאן
תיקון 34 לחוק רישוי עסקים – מה חדש?
ב – 18/7/18 סיימה ועדת הפנים של הכנסת סדרת דיונים בהצעת החוק לרישוי דיפרנציאלי ואושר תיקון 34 לחוק רישוי עסקים בקריאה שניה ושלישית במליאה. תיקון 34 לחוק רישוי עסקים משמעותי ומחולל שינוי נרחב ומטרתו להקל על עסקים על ידי הפחתת הרגולציה והבירוקרטיה המוטלת על כתפיהם. הוא מכונה "רפורמה" וכדי לבדל אותה מרפורמות קודמות היא קרויה "רישוי עסקים דיפרנציאלי" .
|
משרדנו סייע במחקר בסיוע להפחתת הנטל הבירוקרטי על בעלי העסקים. בקרוב עלויות הרישוי יקוצצו משמעותית.
התיקון לתקנות רישוי עסקים יאפשר להתחיל לעבוד עם המסלולים המקוצרים. עסקים ברמת סיכון נמוכה יוכלו לקבל רישיון עסק על בסיס תצהיר, ללא תהליך האישורים המלא הקיים עד כה.
|
בכל תהליך של פתוח עסקי או תכנון אסטרטגי ,מתבצע תהליך של ניתוח יכולות עסקיות, במטרה לזהות את נקודות החוזק והחולשה של העסק. באותה נשימה מתבצעת הערכה של ההזדמנויות העסקיות, והאיומים הנשקפים מסביבת התחרות הקרובה (מתחרים, לקוחות, ספקים תחליפים, חודרים חדשים) והסביבה הרחבה ( פוליטית, כלכלית, חברתית, רגולציה, טכנולוגית, שמירת הסביבה).
|
כל בעל עסק ללא קשר לגודל העסק, חייב לבחון ולהעריך מנקודת ראות של "ועדת חקירה עצמית" איך הוא ועסקו חוו את האירוע הזה, ולהיזכר באירועים שליליים נוספים שחוו בעבר, בתהליך ניהול העסק שלהם, לקבל תובנות חדשות בניהול עסקי וליישמם בעסק שלהם.
|
כל בעל עסק ללא קשר לגודל העסק, חייב לבחון ולהעריך מנקודת ראות של "ועדת חקירה עצמית" איך הוא ועסקו חוו את האירוע הזה, ולהיזכר באירועים שליליים נוספים שחוו בעבר, בתהליך ניהול העסק שלהם, לקבל תובנות חדשות בניהול עסקי וליישמם בעסק שלהם.
|
|
|
|
|