נושא הליסינג לכלי רכב עלה לכותרות בעוצמה בהקשר של הגדלת שווי המס על כלי רכב הניתנים על ידי המעסיק לעובד. עפ"י הפרסומים, ישנם למעלה מ-250 אלף כלי רכב אשר נחכרו בליסינג, ברובם המכריע ע"י חברות בעבור עובדיהן. הליסינג לעסקים מפותח מאד בעולם וגם בישראל בעיקר בחברות גדולות ובהיי-טק. להלן מספר שאלות עקרוניות שצצות בהקשר של ליסינג לעסקים ותשובות בצידן
כיצד מחושבת עלות אחזקת רכב?
בחישוב עלות אחזקת רכב יש לקחת בחשבון את המרכיבים הבאים: ירידת ערך שנתית במחיר הרכב, ריבית אלטרנטיבית (אילולא היינו רוכשים את הרכב), דלק, ביטוח חובה, מקיף, טסט, עלויות מוסך, תאונות/גניבות (השתתפות עצמית) ועלויות שטיפה. כמו כן, ישנה עלות משמעותית של ימי עבודה מבוזבזים במוסכים לצורך טיפולים. כל חישוב של כדאיות יש לבצע אל מול מרכיבים אלו, הדבר נכון הן למעסיקים והן לעובדים (כל אחד מזווית ראותו).
האם כדאי לחברה לחכור רכב בליסינג?
עלות הרכישה של רכב פרטי ממוצע חדש, בנפח 1,600 סמ"ק, כולל מיסים ואגרת רישוי, הינה כ- 116 אלף שקלים (מוגדר בטבלאות המיסוי כרכב מקבוצה 2). רכב מפואר יותר ובעל נפח גדול יותר, יהיה יקר יותר. כל רכב הנרכש ע"י החברה מגדיל את חוב החברה בספרים ומנוגד עקרונית למאמצי חברות להקטין את חובן. בניגוד ללקיחת הלוואה מבנק לרכישת רכב, הוצאות בגין חכירת רכבים בליסינג נחשבות להוצאות שוטפות ואינן מגדילות את חוב החברה.
כמו כן, האלטרנטיבה של רכישת רכב חדש קיימת, אולם גורמת בדרך כלל להחזיק את הרכב יותר משלוש שנים. משמעות הדבר הינה עלויות אחזקה גבוהות עקב השחיקה של הרכב. ההוצאות הנוספות בגין רכב משומש כוללות הוצאות דלק גבוהות יותר, החלפת חלפים מוגברת עקב שחיקה ויציאת הרכב מאחריות. מרכיב משמעותי מאוד שנוטים להתעלם ממנו בעת רכישה עצמאית של רכב הינו אובדן זמן יקר בשל הצורך לתקן את הרכב במוסך.
הליסינג מוצע כיום במגוון מסלולים החל מהליסינג המימוני (המאפשר את רכישת הרכב, בתום תקופת הליסינג ע"י בעליו בתקופת הליסינג) וכלה במסלול של ליסינג תפעולי מלא בו הרכב בתום התקופה מוחזר לחברת הליסינג.
במאמר זה, אנו ממליצים על חכירת רכב בליסינג תפעולי מלא, על מנת למזער את הסיכונים לבעלי הרכב ואת זמן ההתעסקות עם הרכב. עלות הליסינג המלא (בשינויים קלים בין חברות הליסינג) כוללת את כל עלויות התחזוקה של הרכב (כפי שציינו בהתחלה, מלבד דלק ושטיפה (כאשר בציים גדולים השטיפה כלולה). כל הפעולות הללו מבוצעות על ידי חברת הליסינג. נציגי החברה לוקחים את הרכב ומחזירים אותו ובמידה והתיקון אורך יותר מיום אחד הם גם מעמידים רכב חלופי. אחריות זו שהועברה לחברת הליסינג, חוסכת לחברה אובדן שעות עבודה ועצבים מיותרים של העובדים והמנהלים, כאשר העובד יכול להתרכז בעבודתו.
איך מבצעים השוואה כספית בין ליסינג לרכישת רכב?
כאשר מכמתים את כל הנקודות שהועלו, מגיעים לכך כי מחיר חודשי לליסינג יקר בכמה מאות שקלים (כ-500 ש"ח לערך לרכב 1600 סמ"ק. בכפוף לסוג הרכב, טיב עסקת הליסינג שהושגה ומבצעים שונים), לעומת רכישה רגילה של רכב חדש, כאשר אנו לא כוללים את עלות אובדן השעות המבוזבזות ברכישה על תיקונים במוסך, טסט ואובדן שעות עבודה.
כמו כן, ההוזלה במיסוי על כלי רכב חדשים שחלה בשנה האחרונה וההוזלה הצפויה בשנים הקרובות תוזיל בהתאמה גם את מחירי הליסינג ועל כן לא תעלה את כדאיות רכישת הרכב עצמאית.
אז אולי לא כדאי לחברה לרכוש רכב בליסינג?
התשובה תלויה בכימות בזבוז שעות העבודה על מנת לבצע תחזוקה שוטפת ותחזוקת שבר וטסט ברכב ובנוסף כימות השקט הנפשי שיש בליסינג תפעולי מלא, כאשר ההתעסקות בנושא הרכב הינה מינימלית. חברה המתמחרת את שני הפרמטרים הנ"ל ב-500 ש"ח ומעלה לרכב בחודש, ישנה עבורה כדאיות של חכירה בליסינג (בכפוף לכל ההסתייגויות שהוצגו מעלה). חברה המתמחרת בפחות, יתכן ולא תחכור רכב בליסינג. כמו כן לא תמיד תוכל לרכוש רכב עצמאית בשל הגדלת ההלוואות שהחברה לוקחת והגעתה לתקרת ההלוואות.
מהי הרפורמה במיסוי רכבי ליסינג?
לאחר מאבק ארוך בין משרד התחבורה, נציגי הציבור ומשרד האוצר, תכנס החל מ-1 ינואר 2008 לתוקף הרפורמה במיסוי על רכבי הליסינג. הרפורמה פרוסה על פני 4 שנים וההשפעה על העובד הינה ישירה בכך שהזקיפה למס בגין רכב ליסינג תעלה באופן הדרגתי עד 2011 (בשנתיים הראשונות בקצב איטי ובשנתיים הנותרות בקצב מהיר). בשנת 2011, עם תום יישום הרפורמה יקטן הנטו של עובד בעל רכב ליסינג מקבוצה 2 לעומת הנטו אותו קיבל ב 2007. בשנים אלו מתרחשים שני שינויים מנוגדים במיסוי. מצד אחד הזקיפה למס בגין רכב ליסינג עולה ועל כן תשלום המס לשכיר עם רכב ליסינג עולה (מצ"ב טבלת הזקיפה למס בשנת 2011 לעומת שנת 2007). מצד שני, הירידה בנטו תהיה נמוכה מהצפוי, עקב הרפורמה המקבילה המתרחשת בשנים אלו בגובה מס ההכנסה. תקרת המס תרד ל 44% בשנת 2010 לעומת 48% בשנת 2007 וכן אחוז המס בכל מדרגה יקטן (להלן טבלת הירידה באחוזים לכל מדרגת מס בין 2007 ל 2010). לשם ההמחשה, עובד עם משכורת ברוטו של 15 אלף שקלים, ישלם מס בסכום נוסף של 140 ש"ח נטו לחודש בשנת 2011 ועובד עם משכורת ברוטו של 10 אלף שקלים, סכום נוסף של 193 ש"ח נטו לחודש.
לסיכום , מזווית ראיית החברה, אם הזמן אותו החברה חוסכת וההתמקדות של כל הצדדים בעבודה שווה 500 ש"ח ומעלה לחודש לכל רכב, הרי המלצתנו היא לחכור את הרכב בליסינג תפעולי מלא, לאפשר לעובדים רכב חדש כל 3 שנים (תנאי עבודה מצויינים) ולצד זאת לתרום לבריאות ולעתיד האנושות בהפחתת זיהום האוויר (השפעת הזיהום קטנה ככל שהרכב חדש יותר).