מרבית העסקים מקדישים נתח נכבד מתקציב השיווק שלהם לצורכי פרסום באינטרנט. כבר בסוף 2010 הפרסום המקוון תפס נתח של כ-16% מסך הפרסום כולו, והנתח הזה גדל והולך. זהו שווי של כ-680 מיליון שקלים בשנה בישראל (מקור: וואלה! מפרסמים). בחו"ל הנתח אף גדול יותר, כאשר השולטת העיקרית בתחום הפרסום המקוון היא חברת גוגל, עם 46% שליטה (לפי נתוני חברת Darren Herman, אוקטובר 2011).
אז איך כדאי לחלק את תקציב הפרסום המקוון לעסק?
הכול תלוי במטרות שלכם. שיווק באינטרנט הוא כמו שיווק באפיקים אחרים – יש לתכנן אסטרטגיה ברורה, ובעיקר באילו דברים כדאי להתמקד: פרסום ממומן, קידום אורגני, רכישת מדיה ועוד. כמובן שאין לשכוח גם את שיטות הפרסום הקונבנציונליות, כגון טלוויזיה ועיתונות, שחלקן בעוגת הפרסום עדיין גדול (אבל הטלוויזיה, למשל, מתאימה רק למי שיש לו תקציב פרסום מכובד).
ניקח לדוגמה עסק חדש, שנמצא רק בשלבים הראשונים. הדבר הראשון שכולם עושים בפרסום המקוון הוא עיצוב אתרים עסקיים ומרהיבים, שישמשו כנקודת הקפיצה בפרסום האינטרנטי בכלל. כאשר רוצים תוצאות מיידיות, כדאי לפנות לרכישת מדיה באתרי תוכן וכן לפרסום ממומן (בעיקר בגוגל, אם מדובר בישראל). במקביל, כדאי להשקיע בקידום אורגני לטווח הרחוק.
זהו? פרסום ממומן וקידום אורגני?
ממש לא.
עסקים רבים משכילים לייצר לעצמם אפיקי שיווק נוספים באינטרנט. אחד מהם, הוותיק מכולם, הוא השימוש ברשימות דיוור. אל תתבלבלו – לא מדובר בספאם, אלא בגולשים שנרשמו מרצונם באתר או בדף הנחיתה שלכם, והסכימו לקבל מכם מידע פרסומי. דיוור אלקטרוני הוא בעל יכולת שיווקית ופרסומית מעולה, וניתן להציע לגולשים הרשומים מבחר רחב של אפשרויות היישר לתיבת המייל האישית.
וגם פה אין לעצור; תמיד אפשר להביא עוד לקוחות (במסגרת מגבלות התקציב, כמובן). אפיקי שיווק נוספים באינטרנט יהיו קמפיינים מבוססי חשיפה (CPM), מבוססי פעולה (PPA) ועוד. מדובר בתחום רכישת המדיה, שבו צריך לייצר דף נחיתה ייעודי, לעצב באנרים שונים לכל אחד מדפי הנחיתה וכן להתקין קודי מעקב והמרה. אומנם זהו מעט כאב ראש עבור איש השיווק של העסק, אבל זו דריסת רגל נוספת שמאפשרת לייצר יותר לידים. כיום יש גם כל מיני גאדג'טים חמודים, שמוסיפים גם פאנץ' של מקוריות וגם מגדילים את כמות הפניות – שיחות חינם דרך האינטרנט, שליחת SMS דרך האינטרנט ועוד.
כל אפיק שיווקי שכזה צריך להיכנס לטבלה, המחשבת את עלותו, את כמות הפניות ואו הלקוחות, מה היו אחוזי ההמרה מגולש לרוכש וכו'. כך תוכלו לעקוב ביתר יעילות אחר תוצאותיו של כל אפיק שיווקי, וכשמדובר באינטרנט זה הרי יותר קל, עם כל הקודים המאפשרים מעקב תמידי. באשר לאפיקי שיווק ופרסום שאינם עובדים עבורכם - פשוט הפסיקו להשתמש בהם, והסירו אותם מהרשימה ומהתקציב.
רצוי לזכור שאסטרטגיה שיווקית טובה היא כזו שמתפזרת על פני כמה אפיקים במקביל, בהתאם לתקציב הנתון בידיכם. כך לא תפספסו אף אפשרות ותייצרו יותר הכנסות ולקוחות לעסק.