פעם הם נחשבו לבעייתיים ולמופרעים וסולקו מכל מסגרת אפשרית, היום הם מוגדרים ומטופלים באופן כזה שמאפשר להם להשתלב בכיתות רגילות ולסיים את מערכת החינוך בהצלחה. אלה הם תלמידים הסובלים מבעיות למידה מסוגים שונים. אבחון פסיכודידקטי או אבחון הפרעות קשב וריכוז יכולים בקלות להפוך את חייהם למספקים יותר ואת חייהם של ההורים והמורים לנוחים יותר.
מדובר בתופעות שכנראה היו איתנו מאז ומתמיד, והושלכו לסל הכללי של ילדים מפריעים שאינם משתלבים בשום מסגרת. רק בעשורים האחרונים פותחו מבחנים שיעודם אבחון פסיכודידקטי, אבחון הפרעות קשב וריכוז ועוד סוגים של בדיקות – הכל במטרה להגדיר בדיוק רב את הקושי ממנו סובל הילד ובהתאם לגבש תוכנית טיפולית, תרופתיות או אחרות.
אבחון פסיכודידקטי או אבחון הפרעות קשב וריכוז? מה ההבדל?
אבחון פסיכודידקטי משלב בדיקה פסיכולוגית עם בחינה דידקטית בניסיון להבין את המקור לקושי של התלמיד מהצד הרגשי והפן הלימודי. זיהוי מדוייק בעזרת אבחון פסיכודידקטי יסייע להתאים תוכנית ולהפנות אותו לטיפול מתאים במטרה לממש את יכולותיו. אבחון פסיכודידקטי על ידי מאבחנים מורשים, מקובל בכל מוסדות החינוך ומאפשר התאמות במבחנים, מהקלות בזמנים דרך התעלמות מכושר התבטאות מוגבל ועד פטורים מחובות כאלה ואחרות.
אבחון הפרעות קשב וריכוז, לעומת זאת, בוחן ליקוי רב מערכתי הפוגע גם בכשרים הלימודיים אבל לא רק. אבחון הפרעות קשב וריכוז אומד את רמת התפקוד של הנבחן במספר תחומים: השכלי הרגשי, ההתנהגותי והחברתי. בעיית קשב וריכוז עלולה לפגוע בכל אחד מהשטחים או בחלק מהם. אבחון הפרעות קשב וריכוז גם מגדיר בדיוק האם מדובר בבעיית קשב (ADD) או גם בריכוז (ADHD).
שתי הדיאגנוזות העולות הן מבדיקת אבחון פסיכודידקטי והן מבדיקת אבחון הפרעות קשב וריכוז יתנו תמונה כללית ויאפשרו, כאמור, טיפול ותמיכה נאותים. שני המהלכים נעשים בדרך כלל בשנות הלימוד של הצעירים, הלכאורה בעייתיים, שכן אז המערכת עירנית יותר לתקלות התנהגותיות. אבל הבעיות קיימות כמובן גם בקרב מבוגרים. אבחון פסיכודידקטי וגם אבחון הפרעות קשב וריכוזנעשים במסגרת מבחנים שונים ומגוונים וכך גם הפתרונות הרבים הכוללים טיפולים פסיכולוגיים ותרופות כמו ריטלין.