אם מישהו היה צריך הוכחות לכוחה של קהילה, הרי שהמחאה החברתית בישראל ובעולם כולו הדגימו שוב את היכולת של אנשים הפועלים יחד למען מטרה משותפת לשנות מציאות.
בתחום השיווק, רבים מאיתנו היו שמחים לרתום את הכוח הקהילתי כדי לקדם את התחום שבו אנו עוסקים. קבוצות משתמשים, פורומים תעשייתיים, או קבוצות ברשת הם כולם דוגמאות לקהילות העשויות לשרת את אנשי השיווק.
המפתח לבניית קהילה הוא צירוף של אנשים פעילים סביב מטרה משותפת. כדי ליצור קהילה עלינו להבין ולתת מענה לרצון של כל אדם להשתייך לקבוצה, ולהינות מפעילות משותפת. הרצון להצטרף לקהילה נובע החשיבות שאותו אדם מקנה למטרת הקהילה, כאשר לאורך זמן מתפתחים קשרים אישיים היוצרים קשר רגשי עם חברי הקהילה ובניית הרגלי השתתפות.
אחד האתגרים המשמעותיים העומדים בפני מי שמנסה להקים קהילה הוא איך להתחיל. אנשים אוהבים להצטרף לקבוצות גדולות, אבל איך יוצרים אותן? הנה כמה טיפים:
- להתחיל בקבוצה הקרובה – להזמין אתהחברים, הלקוחות הנאמנים וכל אדם רלבנטי ויש לכם קשר טוב איתו להצטרף לקבוצהלפני פרסומה, כדי ליצור בסיס ראשוני.
- התוכן הוא המלך – בשלבים הראשוניםצריך להשקיע ביצירת תכנים רבים, מגוונים ומקוריים. אל תסמכו על חברי הקהילהשייצרו את כל התוכן כאשר היא עוד קטנה.
- הכל אישי – מענה מהיר ומפרגן לחבריהקהילה יגרום להם להינות מההשתתפות ויוכיח אכפתיות מצידכם.
- תנו דוגמא – אנשים נוטים לחקות אתסביבתם. תחשבו מה הייתם רוצים שחברי הקהילה יעשו, ואז עשו זאת בעצמכם.
- עסקים עושים עם אנשים – כיף, הומורויצירתיות גורמים לאנשים להיפתח. חשבו איך להפוך את הקהילה העסקית שלכם למקוםשאנשים אוהבים לשהות בו.
- פרסמו את ההצלחה – ההצלחה מושכת,אז לא להתבייש ולפרסם כל הישג של הקהילה: גדילה במספר החברים, תמונות מהמפגשהאחרון, פעילות משמעותית וכו'.
למרות התפקיד החשוב שממלאות הרשתות החברתיות ביצירה ותחזוקה של קהילות בימינו, חשוב לזכור שאלו הם כלים בלבד המשרתים את הצורך האנושי בהשתייכות לקבוצה. אם נהיה קשובים לאנשים ולצרכים שלהם, נוכל לבנות קהילות מצליחות גם מאוהל ברחוב.