אבחון עסקי על מנת לדאוג להצלחת החברה
אחד הדברים שעושים כשלב ראשון בתהליך של ייעוץ עסקי הוא אבחון. זאת על מנת לנתח מה הם התהליכים שעוברים בחברה ומה מניע אותה להתקדם או מונע ממנה מלהצליח. נשתמש בדוחות הכספיים, נבחן את המלאי, נראה את ימי הלקוחות של החברה ונשווה לשוק. נציג שאלון עבור בעל העסק עם המון שאלות קטנות: האם לקוחות מתלוננים? האם אני מרגיש שאני משיג את התוצאות הכספיות שהצבתי עבור כול חודש? האם אני העובדים בוטחים בהנהלה בארגון.....
כך ניתן לקבל ממשות על החברה, תתפלאו אבל לפעמים הבעלים יגלו הרבה דברים שלא ידעו. אם אני אנסה להקביל את זה לעולם הרפואה אנחנו מחפשים מהו הגורם למחלה ולא מה הסימפטום. לדוגמא הסימפטום יכול להיות ירידה במכירות אבל הגורם טמון בהפסקת קמפיין שיווקי מסוים. כמובן שבחברה גדולה זה נהפך יותר מסובך למצוא את הגורמים.
לא הכול אפשר לעשות לבד
עסקים קטנים נוטים לחשוב שאפשר לבצע הכול לבד, את השיווק, ניהול הכספים, גיוס עובדים, ניהול מלאי ועוד. לפעמים זה עובד אבל קשה מאוד להתפתח כי המנהל נמצא תחת עומס אדיר וכול גדילה משמעותה קריסה. צריך להביא בחשבון אפשרות של מיקור חוץ או שכירה של שירותים מארגון מקצועי. לכאורה אם אנחנו עושים הכול לבד מרגישים שחוסכים אבל זהו לא בהכרח המצב. אם החלטנו לפתוח קמפיין באדוורדס(מערכת לקידום ממומן של גוגל בה משלמים בשביל שהמודעה תופיע) ולנהל אותו בעצמנו, חסכנו את דמי הניהול שחברה הייתה לוקחת. מצד שני הפסדנו את שעות העבודה שלוקח על מנת לתפעל את מסעות הפרסום, ומרבית הסיכויים שעשינו את זה בצורה לא מקצועית כך שאנחנו מבזבזים הרבה כסף מיותר.
מי יכול לעשות אבחון עסקי
יש שתי אפשרויות הראשונה היא יועץ עסקי, השנייה היא הנהלת הארגון. כול תקופה מומלץ לעשות אבחון עסקי על מנת לראות מה היא תמונת המצב ומה הוא הצפי לעתיד.