על אסטרטגיה ומשמעותה המעשית
מהי בעצם 'אסטרטגיה'? אותו מונח עלום ומסתורי הכולל דברים רבים כל כך, ובאותה שעה כל כך קשה להגדרה.
באחד הלקסיקונים מצאתי את ההגדרה הבאה: "תורת התכנון, ההכנה והניהול של פעולות בקנה מידה גדול, תוך התוויית שיטות הפעולה להשגת מטרות מוגדרות".
בלקסיקון אחר ניסחו את המונח כך: "התורה העוסקת בתכנון ובהפעלת המשאבים של ארגונים שונים לשם השגת מטרות ארוכות טווח".
כמובן שהגדרות אלה, כוחן יפה כמו כוחן של הגדרות רבות אחרות, שבהן נמצא ניסוח שונה במקצת.
המכנה המשותף לכולן הוא ההיקף הגדול של התכנים בהם עוסקת האסטרטגיה. בהגדרה הראשונה מושם הדגש על קנה המידה הגדול של הפעולות ובהגדרה השנייה שמו את הדגש על הטווח הארוך של המטרות.
ואכן, האסטרטגיה ממקדת את העיסוק במימדים הנרחבים של ההתנהלות של גופים וחברות, ארגונים ומוסדות, קבוצות ומפלגות, ובעצם כל גוף שהוקם כדי להגשים חזון, להגיע למטרות מוגדרות או כדי לקדם אותן.
לפיכך אני סבור שבמאה זו שלנו, אפשר כבר לדבר ללא רתיעה על אסטרטגיה של עיריות, של ועדי שכונות, של ועדי בתים, של משפחות ואפילו של יחידים. כל אלה זקוקים כיום להכיר את או להתמחות בכל או במרבית הפעילויות שנכללו במונח 'אסטרטגיה' בשתי ההגדרות שהבאתי בפתיחה.
מה מייחד אם כך את האסטרטגיה? מהם קווי המתאר והאופי המיוחדים שלה?
כדי להמחיש את משמעות העניין אומר שהאסטרטגיה היא אותה גישה המחייבת אותנו לראות את הדברים באופק רחב יותר, במימדי עומק גדולים יותר, לטווחים ארוכים יותר, מנקודות מבט מגוונות יותר, תוך בחינת השלכות מרחיקות לכת יותר, וכל זאת אגב ראייה בהירה וניתוח שקול של קשרי הגומלין והשפעות הגומלין בין כל חלקי הפאזל של המעשה האסטרטגי.
האסטרטגיה היא תהליך בו נקבעות:
? המטרות – לאן רוצים להגיע או מה רוצים להשיג.
הקהלים – למי רוצים למכור ובאיזה עדיפות.
? הטקטיקה – באיזה שיטות נשתמש כדי שנהיה מושכים ותחרותיים.
? דרכי הפרסום – באיזה היקף נפרסם, באיזה מדיות, איזה מסר נעביר.
? יחסי הציבור – איך נבנה מודעות ציבורית ותדמית למוצר/ים שלנו.
מהם השלבים והמהלכים של קביעת האסטרטגיה השיווקית:
? הגדרת המוצרים העיקריים שצריך לשווק.
? הגדרת קהלי המטרה העיקריים אליהם יש לפנות.
? הגדרת שיטות השיווק העיקריות בהן יש לנקוט.
? הגדרת מנגנוני המכירה העיקריים.
? הגדרת צינורות הפרסום באמצעותם ניתן להגיע לקהלי היעד.
הדרכים לשימור הלקוחות והעמקת נאמנותם.
חתך האסטרטגיה השיווקית
"מה?" למי: (כדוגמא)
· לפתח בחתך הגילאי
· לייצר בחתך המגדרי
· למכור בחתך הסוציו אקונומי
· לייבא בחתך הגיאוגראפי
· לבטל בחתך סגנון החיים
איך?
· שיטות הפצה
· מקומות מכירה
· מבחני טעימה/נהיגה
· אפיקי פרסום
· קידום מכירות
מול מה:
· הלקוחות
· המתחרים
· הטכנולוגיה
· המצב הכלכלי חברתי
· המצב הביטחוני