תיקון 168 נועד ליצור ודאות מבחינת תוצאות המס כך שיתאפשר לנישומים לערוך תכנון מס, וכן לייעל את עבודת רשות המסים.בתיקון לפקודה עודכנה הגדרת תושב חוץ ובסעיף 1 לפקודה התווספה חלופה נוספת, מעבר להגדרה השיורית האמורה לעיל, כך שיחיד ייחשב כ"תושב חוץ" החל מהמועד המפורט להלן, אם התקיימו לגביו שני מבחנים מצטברים, האחד כמותי והשני מהותי.
במקרה שבו יחיד שהה מחוץ לישראל 183 ימים לפחות בכל שנה, בשנת מס ובשנת המס שלאחריה (להלן: "המבחן הכמותי"), ובשתי שנות המס שלאחר מכן מרכז חייו אינו עוד בישראל (להלן: "המבחן המהותי"), הרי שאותו יחיד ייחשב כתושב חוץ החל מהיום בו עזב את ישראל (או המשיך לשהות מחוץ לה) בשנת המס הראשונה בה שהה מחוץ לישראל יותר מ-183 ימים כאמור.
מבחינה פרקטית, החל מיום 1.1.07, הגדרת "תושב חוץ" בפקודת מס הכנסה הורחבה כך שתושב ישראל שעמד במבחן מצטבר של שהייה רצופה בת 4 שנים מחוץ לישראל, כאשר בשנתיים האחרונות של ארבע השנים האמורות הוא עמד בתנאי המחמיר של "מרכז חיים" בחו"ל, לא ייחשב תושב ישראל החל מהיום הראשון שבו בחר לעזוב.
בעקבות התיקון בהגדרת "תושב חוץ", רשות המסים פרסמה חוזר מס הכנסה (מס' 1/2011) ביחס להגדרת תושב חוץ לגבי יחיד. לעמדתי, חלק מההבהרות בחוזר בעייתיות, ואינן עולות בקנה אחד עם הוראות החוק.
מוצע לתושבי ישראל אשר היגרו לחו"ל לבחון היטב את תחולת השינויים בחוק ביחס למעמדם כתושבי חוץ, לרבות לעניין מס יציאה , והן לצורך אי-תחולת המיסוי הישראלי על ההכנסות בחו"ל, והן לצורך קבלת הטבות מס לתושבים חוזרים.
להרחבה בנושא הטבות מס לתושבים חוזרים, ראו: הטבות מס לתושבים חוזרים ועולים חדשים (מדריך לתכנון מס).
ניתן לקבוע פגישה עם עורך דין מיסים בהתראה קצרה