חפש מאמרים:
שלום אורח
21.11.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

אורלי רובין פסיכותרפיה פסיכואנליטית / העצמי האמיתי ודחפים תוקפניים

מאת: אורלי רוביןבריאות הנפש20/06/20112345 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

אורלי רובין / פסיכותרפיה פסיכואנליטית /

הקשר בין שורשי התוקפנות לבין תהליך בנית העצמי האמיתי

על פי קליין (1935) הבעיה המרכזית בחיים היא ההתמודדות עם התוקפנות והכלתה. קליין ראתה את התוקפנות כדחף מולד וגזרה את העמדה הסכיזואידית-פרנואידית מן ההכרח הדחוף להגן מפני חרדות רודפניות שמקורן ביצר המוות של פרויד.בהתבססה על עבודתה עם ילדים ומבוגרים פסיכוטיים, היא תיארה את מצבו של הרך הנולד במונחים של חרדה מפני איון, הנובעת מתחושת כח הרסניגולמי ומכוון-עצמי של תוקפנותו שלו.מכך נגזרה התבנית העיקשת של בריחה מפני החרדה הזו,מפני התחושה שעצם הקיום שלו נתון בסכנה. האופן שבו מתמודד הרך עם תוקפנותו נגד עצמו,היא דרך החזקתה בקשר השנוא עם ה 'שד הרע', הנמצא במרחק בטוח (בפיצול) מהקשר האהוב עם ה 'שד הטוב'.

לפי קליין (1932) האני הפרימיטיבי משליך מנה של אימפולסים מכווני-עצמי אל מחוץ לגבולות העצמי "אני יוצר את ה 'שד הרע' באובייקט שחיצוני לי, שמנסה להרוס אותי ואני מנסה לברוח מ 'שד רע' זה וגם להרוס אותו" .התינוק לא יכול לחיות רק בעולם מלא תוקפים ולכן משליך מיד גם אימפולסים אוהבים המוכלים בתוך הנרקסיזים הראשוני אל תוך האחר בעולם החיצוני ובכך יוצר את ה 'שד הטוב' שמגן עליו וכדברי קליין "ואני בתמורה מגן עליו ואוהב אותו".

בזמנים קשים, כמו במצבי אובדן, טראומה, דחייה ותסכול כבדים, הופכת התוקפנות כה גדולה, עד שהיא מאיימת למחוק את עולם האובייקטים שלו ללא ניצולים ואז חלה הנסיגה אל הביטחון המסופק על ידי העמדה הפרנואידית-סכיזואידית ושל ההגנה המאניות.

כשבמציאות הפנימית חסר הארגון הנדרש של חווית אהבה ושנאה כלפי אותו אובייקט, שזוהי התנועה ההתפתחותית לכיוון העמדה הדיכאונית, כפי שקליין(1940)תיארה אותה כיכולת לתפוס את האובייקט כשלם, כשפנטזיית ההרסנות רווית החרון כלפי האם המתסכלת, אשר נהרסת (שנובעת מדחפים תוקפניים), פוגשת את פנטזיית התיקון (שנובעת מדחפים ליבידינליים), כך שאותה האם, היא גם האובייקט האהוב, אשר כלפיו חש הילד הכרת תודה ואכפתיות.

ביון(1967)מצא את הקשר בין הפרגמנטציה הפסיכוטית לבין סוג ההתקפות צרות העין שקליין תיארה, אלא שמה שהותקף לא היה רק האובייקט עצמו, אלא חלק מנפשו של ילד שהיה קשור לאובייקט ולמציאות בכלל. ההתקפה אינה רק התקפה בפנטזיה על האובייקט, אלא גם התקפה אוטו-אימונית של הנפש על עצמה. על המנגנון התפיסתי-קוגניטיבי של הילד עצמו. התקפה שהורסת את בוחן המציאות (היכולת להבחין במציאות ולהבין אותה) והורסת את היכולת ליצור קשרים משמעותיים עם אחרים.

בהמשך לכך, ביון בחן את מושג הזדהות השלכתית של קליין שטענה שקטע מסוים של העצמי נחווה כממוקם באדם אחר ונשמר החיבור לחלק המגורש על ידי הזדהות לא מודעת.ביון שינה אותו מפנטזיה בנפשו של אדם אחד לאירוע בנפשם של שני אנשים וכך החל לקשור את הפיכתו של המטפל למיכל עבור התוכן המנטאלי שמיקומו המקורי בחוויות המטופל.

ביון(1967) דימה את התינוק כמלא תחושות מטרידות שהוא אינו יכול לארגן אותן או לשלוט בהן, ואז הוא משליך את התוכן המנטאלי- החרדות, המצוקות, את כל מה שנחווה כמאיים עליו, כלפי האם (במאמץ לברוח מהשפעותיו המזיקות והתוקפניות) והאם, באמצעות הרוורי, קולטת את הדברים ונותנת להם להתעורר אצלה ובמובן מסוים מארגנת את החוויה עבור התינוק, שעתה יכול להפנימה בצורה נסבלת. (בטיפול זה לעשות מנטליזציה לקונקרטי)

כשיש פגיעה ביכולת האם לרוורי, האם פוחדת מהשתלטות וחודרנות הילד וצרכיו(הרגשות הקשים שלו) לתוכה, פוחדת מקשר וקירבה ואז היא לא מאפשרת לתינוק לעורר בה רגשות אלה, ואז אין לה מקום להכיל והילד חווה שהמצוקה שלו נידחת החוצה ואז יש השלכה מאסיבית יותר של חלקים מעצמו מתוך חיפוש נואש אחרי אובייקט מכיל אומתייאש ונסגר.

תהליכים אלה מדלדלים את העצמי , אלא אם פוגשים באובייקט מכיל, שמאפשר את חיוניות התינוק.ביון מסביר את הקלקול ביכולת האם לרוורי, כמעודד את החלקים הפסיכוטיים

בטי ג'וזף (1989)ואוגדן(1986)מאמינים כי הדבר המרכזי הוא צורת החיבור והניתוק בין המטפל למטופל בכאן ועכשיו בקשר הטיפולי וסביר שההשלכות של המטופל לא יקלטו בנפרד מהקונפליקטים והכמיהות של המטפל, אלא, גם דרכם ונותנים משקל חשוב לעבודה עם הקאונטרטרנספרנס. הניסיונות להרוס, החוסר תקווה והניתוק, הם בעצם ניסיונות פרימיטיביים מצד המטופל לתקשר ולשתף במצבם הנפשי.

ויניקוט (1965,1949) עקב באינטנסיביות ולאורך תקופה אחר ילדים ואימהות משתי קבוצות: בריאים ובעלי הפרעות ובמקביל עקב אחר פסיכוטיים בתסוגה והגיע לכדי ראיית הפסיכוזה והפרעות עצמי כוזב כ"מחלות של חסך סביבתי". את הקשיים העמוקים של דוד, אני מבינה דרך החסרים והחסכיםבטיפול האימהי, היעדר סביבה מחזיקה ומאפשרת ,וככאלה, הם שהניחו את היסודות לפגימות ביחסי אובייקט וביכולת האינטגרטיבית שלו.

ויניקוט רואה בהפרעות הבסיסיות בעצמיות((selfhoodכצומחות בשלבים מאד מוקדמים. הוא מתאר את הרך הנולד כ"נסחף בזרם של רגעים שלא עברו אינטגרציה (בשונה מדיס אינטגרציה), שבהם עולים צרכים ומשאלות שלעיתים מקבלים מענה ולעיתים לא והם שבים אל תוך הסחף "כשמשאלות אלה שבות ועולות, האם הטובה-דיה חשה את תשוקותיו ומעצבת את העולם סביב הילד כך שיענה על תשוקתו. זוהי המושקעות האימהית הבסיסית, שהאבטיפוס המרכזי להיענות רחבה זו היא ההיענות של האם המניקה ('שחרור' חלב אם)

בחיים הטרום לידתיים ובחיים המוקדמים שלאחר הלידה התינוק תלוי באופן מוחלט ב 'אם-סביבה' ובזמן הלידה, האינטגרציה, על אף שכבר החלה, אינה כל כך מתקדמת ואז החרדות הראשוניותמתעוררות ולתינוק אין עדיין הגנה מגובשת ולכן החרדה נחוות כהרס טוטאלי וההגנה מפניה מביאה לכדי ניתוק ובידוד(מהגוף של האדם ומהאחר).רק סביבה שמסוגלת להיענות לצרכיו,יכולה לקדם אינטגרציה, אך בזמן שזו לא מסופקת,שברירותה תגיע לכדי שבר בתקופות משבר ואובדן ,עד הטלת ספק בשלמותו ושפיותו(ויניקוט,1962)

ויניקוט(1960) רואה את דחף התוקפנות ככזה שתפקידו לתת חיים (בשונה מקליין שהנחתה היתה שתוקפנות נובעת מיצר המוות ותפקידה להרוס ולהמית. לדבריו, אין צורך לייחס לתוקפנות מולדת, חשיבות רבה יותר מכל הדברים המולדים האחרים, לעומת זאת, יש שוני רב בין בני האדם, הנובע מן ההבדלים בחוויות הילדות שלהם, בהתאם לאיך נשאו אותם או לא נשאו אותם דרך שלב התקפת האובייקט. יתר על כן, לדבריו, תינוקות שעברו ליווי טוב דרך שלב זה, צפויים להיות תוקפנים מן הבחינה הקלינית יותר מתינוקות שלא זכו לליווי טוב, ושתוקפנות לגביהם היא דבר שאין להכילו, או דבר שהם יכולים לשמרו רק בכך שהם עצמם מועדים להיות אובייקט להתקפה.

אם ממשית השורדת את הרסנות התינוק, השבה ומחזיקה את חוויתו של התינוק בשלמותו, כשמעגלי האהבה, התסכול, ההרס רווי השנאה, מעמיקים את היכולת של הילד להישאר קשור לאובייקטים שלמים ולהרגיש שיכולות התיון שלו מסוגלים לאזן ולפצות על הרסנותו. באופן זה הורות טובה דיה, יכולה לשכך את החרדה הרודפנית ולעמעם את אימת האיון שזו מטילה.

במושגיו של ויניקוט (1971) אם אשר אנינה מסוגלת להיענות לתינוק ולשמש לו מראה שתשקף/תהדהד/תחזיר את עצמיותו, מותירה אותו ללא חווית עצמי מגובשת.

קוהוט (1981) מתאר את היעדר אישור זה כהיעדר ה 'חמצן הפסיכולוגי' .

"הפסיכוזה החבויה של הדמות ההורית המתכחשת למציאות קיומו של ילד ומתייחסת אליו כאל חפץ או כאל שלוחה של עצמה,יוצרת סביבה פסיכולוגית אנאירובית".

כאשר נכשלה הסביבה ההורית,המוקדמת, המטפל הופך לתחליף האמיתי לסביבה המחזיקה, הנעדרת של העבר ובמהלך הטיפול מוטלת עליו המשימה של להכין את המטופל ל"אנליזה נוירוטית, על ידי עצם ההחזקה(ליטל,2005)

כתבה- אורלי רובין

לראיית מידע נוסף וקריאת מאמרים מאת אורלי רובין כנס\י לאתר הבית שלה: http://rubinorly.coi.co.il

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

אורלי רובין

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת אורלי רובין

מאת: אורלי רוביןבריאות הנפש13/12/111405 צפיות
במהלך הקשר הטיפולי מתחילה להיבנות הלמידה האמוציונאלית,הוא היה מגיש לי קצה של חוט, תמיד התחיל בדרך של שאלה שיש בה הזמנה "את רוצה לשמוע משהו? או "את יודעת.." ואז ממשיך, כאילו בודק שאני עוד שם. אתר הבית של אורלי רובין - http://rubinorly.coi.co.il/אורלי-רובין-פסיכותרפיה-אישית-וזוגית-0544304510. קישור נוסף - http://www.prosites.co.il/UniqueBusiness.asp?ID=2860

מאת: אורלי רוביןמשפחה וזוגיות - כללי13/12/111942 צפיות
מה קורה להורים- המבוגר שנפגש עם המתבגר חווה 2 דברים 1. אובדן שליטה 2. אובדן משמעות. נוצר ניגוד אינטרסים בין המתבגר והמבוגרים המתבגר רוצה עצמאות ועכשיו ההורה רוצה קודם אחריות מצד המתבגר ורק אחר כך עצמאות. אתר הבית של אורלי רובין http://rubinorly.coi.co.il/ קישור נוסף - http://www.prosites.co.il/UniqueBusiness.asp?ID=2860

מאת: אורלי רוביןמשפחה וזוגיות - כללי21/06/112119 צפיות
תהליך המעבר והשינוי שנמשך שנים אחדות מתגלה בצורה שונה אצל כל אדם. Lids)1980) טוען שהמשבר או המעבר אינו מאופיין ע"י אירוע משמעותי, אלא ע"י המודעות לגבולות מרחב החיים שמעוררת חרדה קיומית סביב משמעות החיים. קישור לאתר של אורלי רובין http://www.prosites.co.il/UniqueBusiness.asp?ID=2860

מאת: אורלי רוביןבריאות הנפש20/06/119341 צפיות
Hill (1949), (1958) היה בין החוקרים הראשונים אשר פיתח מודל של דחק במשפחה, בנסותו להבין מדוע משפחות אחדות סובלות ומתפרקות כאשר הן נתקלות באירועי חיים דוחקים, בשעה שמשפחות אחרות מסתגלות לאירועים דוחקים ואף מחפשות אתגר וחוויה באירועים אלה. http://rubinorly.coi.co.il/אתר הבית אתר של אורלי רובין http://www.prosites.co.il/UniqueBusiness.asp?ID=2860

מאת: אורלי רוביןמשפחה וזוגיות - כללי20/06/111459 צפיות
שלב אמצע החיים כדומה לשלב של ראשית הזוגיות, במידה מסוימת, בני הזוג נפגשים מחדש לאחר שבמשך כ-20 שנה של גידול ילדים ובנית קריירה, התמקדו נושאי השיחה בעיקר על הילדים ואחזקת משק בית. עפ"י הגישה הקוגניטיבית-התנהגותית , ההתנהגות שנרכשה ונלמדה ע"י בני הזוג התמקדה בתפקידם כמנהלי המשק המשפחתי וכהורים. אלה תחומים בהם לפחות לאחד מבני הזוג היתה השקעת יתר לעומת תחומים אחרים שקשורים למערכת הזוגית כמו : אינטימיות, שותפות, תקשורת וכו' אשר הוזנחו. אתר הבית של אורלי רובין - http://rubinorly.coi.co.il/אורלי-רובין-פסיכותרפיה-אישית-וזוגית-0544304510. קישור נוסף - http://www.prosites.co.il/UniqueBusiness.asp?ID=2860

מאמרים נוספים בנושא בריאות הנפש

מאת: moraleבריאות הנפש24/07/181987 צפיות
לא אחת, אנחנו עלולים למצוא את עצמנו ליד אנשים שחווים התקף חרדה. זה יכול להיות בן או בת משפחה, חבר קרוב או אפילו אדם זר. אנחנו נדע לזהות התקף כזה, במספר צורות, בין אם זה בגלל שהם נמצאים במצב של "שיתוק", כלומר הם לא זזים ולא אומרים מילה, הרבה פעמים הנשימה שלהם תהיה מואצת, יש מקרים בהם נרגיש שהם רועדים ולא מגיבים למרות שברור לנו שהם בהכרה מלאה, נושמים ואין שום בעיה פיזיולוגית שאמורה למנוע מהם להגיב.

מאת: ברסלב מאירבריאות הנפש07/11/171863 צפיות
פדיון נפש - מי צריך לעשות? ומה צריך לעשות? ומי לא ראוי לעשות? דבר טבעי שכל אחד מאיתנו חפץ בחיי חרות הצלחה ומנוחת הנפש, אך מה היא החירות האמיתית ומה היא מנוחת הנפש? פדיון נפש הוא המתקת הדינים כעין רעונן נהיגה כדי להמתיק נקודות רעות של עבירות תנועה... כנסו תבינו.

מאת: אלעד רימובריאות הנפש27/09/161711 צפיות
נשים רבות חוות תופעות רגשיות ופיזיות לאחר לידה הקשורות בשינויים ההורמונליים ובשינוי הסטטוס. לרוב תופעות אלה חולפות מעצמן בתוך מספר שבועות, אך לפעמים הבעיה מתפתחת ומעמיקה לכדי דיכאון אחרי לידה.

הלקוח תמיד צודק, איך לגרום ללקוח להרגיש טוב, מה נכון לענות, איך לא לצאת צודק, איך למכור יותר, טיפול בהתנגדויות לקוח, אימון אישי לחיים, מאמן עסקי: וכאן אבאר, כי איש מכירות טוב, יש לו מראש תשובה טובה לכל התנגדות אפשרית של הלקוח. תשובה כל כך טובה, שמסבירה ללקוח, למה עליו לקנות את המוצר הזה, דווקא בגלל הסיבה שבגללה הלקוח חושב שהוא לא אמור לקנות את המוצר, וכמו שהסברתי את זה במקום אחר. יחד עם זאת, יש לציין ולהסביר, כי לא משנה כמה אתה כאיש מכירות, חושב שאתה חכם / צודק / יודע מה טוב ...

איך לא לדפוק את הלקוח, מוסריות בתהליך מכירה, איך למכור מוצר גרוע, להאמין במוצר, לא מאמין במוצר, איך למכור מוצר יקר, תמיכה נפשית, אימון עסקי: וכאן אבאר, נקודת מבט שחשוב לאיש מכירות לדעת אותה, והיא נקודת המבט על עד כמה הלקוח צריך / רוצה את המוצר שאתה מוכר לו. כי כל מיני סוגים של לקוחות. לדוגמא יש לקוח שרוצה את מה שאתה מוכר לו, ויש לקוח שצריך את מה שאתה מוכר לו, ויש לקוח, שאומר שהוא רוצה, אבל הוא לא צריך וכולי. והעניין הוא, שיש אנשי מכירות שמנסים להיות "מוסריים", והם מרגישים רע ...

טיפול זוגי אחרי בגידה, האם לסלוח על בגידה, מתי לסלוח על בגידה, בעיות בזוגיות, התמודדות עם בגידה, להתגבר על בגידה, מאמן אישי ועסקי, טיפול הוליסטי: עכשיו נגיד בן אדם שבגדו בו אוקי והוא סולח על זה שבגדו בו מה זה אומר, אתה הבנת הייתה נגיד אשתך נגיד בגדה בך ואתה סולח לה על זה מה זה משדר לה? ש: מה זה משדר לה? אליעד: כן חולשה חוזקה. ש: תלוי עד כמה היא מצטערת. אליעד: מה הקשר היא לא מצטערת מה הקשר עכשיו? ש: זה משדר חולשה אם היא לא מצטערת. אליעד: לא חייב מחויב טוב זאת התשובה שלך? ש: לא ...

איך לשכוח מישהו, איך למחוק געגוע, איך לא לפחד מבגידה, איך למחוק זיכרון אהבה, nlp, איך לא לאהוב, מאמן אישי מומלץ, מטפל התנהגותי קוגניטיבי: וכאן אבאר נוסחא, איך לחזק אהבה וקשר רגשי של מישהו למשהו, ואיך להחליש אהבה וקשר רגשי של מישהו למשהו. וממילא גם בצורה הזאת ניתן להשפיע על התלות הרגשית של אותו האדם, בדבר שאותו הוא אוהב. ואסביר גם איך יוצרים התניה בתת מודע, איך יוצרים עוגנים, איך שותלים מחשבות, איך לשכוח אקס, איך לא ליצור תלות רגשית, איך לגרום למישהו להתאהב או לא להתאהב בך, איך ...

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica