גם אם הביטוי "ידע הוא כוח" היה רלוונטי מאז ומתמיד, ניכרת בשנים האחרונות עלייה תלולה ברמת חשיבותו של הידע להצלחת החברה. הגידול המתמיד של המידע הרלוונטי לפעילות השוטפת, לצד ההתפתחות המטאורית של היכולות הטכנולוגיות לאגור מידע זה, מחייבים חברות ללמוד לנהל את המידע והידע שלהן בצורה מיטבית על מנת לשרוד ולהצליח בסביבה התחרותית.
על ידי ניהול הידע בחברה נשאף לנצל באופן מלא ככל האפשר את ההון האנושי ומקורות המידע הקיימים בה, כך שיסייעו בשימור ושיפור מתמיד של יכולות החברה בכל התחומים, ובדגש על יעילות, חדשנות, ומהירות ואפקטיביות קבלת ההחלטות הניהוליות והשוטפות.
מאפייני ארגונים שהידע אינו מנוהל בהם באופן מיטבי
· ניצול חלקי של הידע הקיים בארגון
o קושי לאחזר מידע וידע הקיים במערכת
o קושי לזהות את הגורם המחזיק במידע הרלוונטי
o אובדן זמן עקב המצאת הגלגל על יד עובדים שונים כל פעם מחדש
o אובדן מידע וידע חשובים בעקבות עזיבת עובדים
· פגיעה במומחיותם ובמקצועיותם של החברה ועובדיה
o העדר גופי ידע מקצועיים בארגון
o העדר תהליכי שיתוף בידע מקצועי מעבר להדרכות סדורות
o זליגת ידע מהארגון
o פגיעה באיכות
· קושי באינטגרציה פנים-ארגונית
o עומס מידע
o תהליכי שיתוף בארגון לא עובדים כנדרש - מידע רלוונטי לא מגיע לגורם הנכון, מידע לא רלוונטי מגיע לגורם הלא נכון
o היווצרות "איי ידע"
כלים לניהול ידע
· טכנולוגיה - כלים טכנולוגים רבים אשר פותחו בעת האחרונה, מאפשרים איסוף והפצה של הידע הארגוני, כך שיגיע אל כל העובדים שהידע רלוונטי לעבודתם. קיים מגוון רחב של סוגי מערכות לניהול ידע, הכוללות תוכנות ייעודיות כגון SharePoint Portal Server של מיקרוסופט, כלי תשתית של קוד פתוח כדוגמת ה"ויקי" (התוכנה שמשרתת גם את ויקיפדיה), ואף אתרי בלוגים מקצועיים לשימוש עובדי החברה.
· תהליכים - אך הכלים הטכנולוגים אינם מספיקים לניהול אפקטיבי של הידע הארגוני ונדרש ליישם בחברה תהליכים רלוונטיים לשימוש בהם.
· מוטיבציה - בחברות רבות, נוטים העובדים לשמור על הידע הנצבר אצלם "קרוב לחזה". כדי לאפשר זרימת ידע בחברה, יש ליצור מוטיבציה בקרב כל העובדים לשיתוף מידע וידע
- Pivot שותפים בהגדרת והטמעת מנגנון ניהול ידע פשוט ויעיל!
|