שלום אדון מנכ"ל. מתי בפעם האחרונה אמרת לעובדים ש"זה ממש בסדר לעשות טעויות. שמותר להם לעשות טעויות, כל עוד הם יודעים ללמוד מהם ולא לחזור עליהם פעמיים?"
אחד הדברים שמרבית האנשים פוחדים מהם הוא הפחד מכישלון, מלעשות טעות. כאשר הפחד מכישלון נוכח, מה הוא מניע אדם לעשות? לא לעשות! התוצאה היא שיתוק, או קיבעון.
בואו נראה מה ההבדל בין כישלון לבין טעות. אמחיש זאת באמצעות הדוגמה הבאה. נניח שאני רוצה לפתוח חנות בגדים מצליחה, אך אבוי פשטתי רגל. נכשלתי. כישלון הוא להיות במצב א', ללא חנות, רוצה לעבור למצב ב', בעלים של חנות מצליחה, אך נכשלתי והגעתי למצב ג', פשיטת רגל.
עכשיו בואו נראה מה זו טעות. נניח שאני רוצה לפתוח חנות בגדים מצליחה, אך אבוי פשטתי רגל. טעיתי. טעות היא שאני נמצא במצב א', ללא חנות, רוצה לעבור למצב ב', בעלים של חנות מצליחה, אך טעיתי והגעתי למצב ג', פשיטת רגל.
אז מה ההבדל בין טעות לכישלון? במבחן התוצאה אין שום הבדל. אותו הדבר בדיוק. אז מה בכל זאת עושה את ההבדל ביניהם? רק דבר אחד, הגישה. כישלון נתפס בעיני מרבית האנשים כדבר בלתי הפיך, מפחיד ביותר. בפועל, למעט הדרך לבית הקברות, לא מכיר שום דבר שהוא בלתי הפיך.
איפה אתם לומדים יותר בהצלחות או בטעויות שלכם? אני יודע שבכל הנוגע לטעויות שלי, היקף הלימוד בהם הוא עצום. כך למשל, בשנת 2009 קרס עסק גדול שלי שהקמתי במשך שלוש שנים, אשר הפיק עבורי הכנסה של עשרות אלפי שקלים בחודש. נכון, זה היה קשה. נכון, נדרשו לי שישה חודשים לעמוד שוב על הרגלים, אבל וואו, כמה לימוד היה שם עבורי! זה בדיוק הלימוד שיאפשר לי להקים את העסק הבא שלי הרבה יותר טוב, גדול, מהנה, רווחי.
כאשר אדם פוחד לעשויות טעויות שמא יכשל, מה המחיר של זה? הוא מחמיץ את אחד המורים הטובים ביותר שלו, היכולת לטעות, ללמוד, לתקן ולעשות שוב. ליכולת הזו יש בעברית שם. זה נקרא מ-צ-ו-י-נ-ו-ת!
התחלתי לאחרונה תהליך אימון עסקי ופיתוח מנהלים בחברה שבה אחד הערכים הבולטים בתחילת האימון היה אשמה וחיפוש אשמים. מנהלים, באופן שיטתי היו מוקיעים עובדים שנמצאו אשמים בגין הטעויות שעשו. תוצאת הגישה הזו היתה שעובדים ברחו מאחריות כמו מאש כי פחדו לעשות טעויות. מי צריך את הדבר הזה, כאשר כל מה שבא איתו זה מכה בראש?!
תהליך אימון עסקי ואימון למנהלים מאפשרים לשחרר את העיסוק באשמה ואשמים לטובת לימוד. במקום שלטון הפחד, שלטון הלימוד וההעזה. ההכרה שטעות היא חלק בלתי נפרד מהלימוד. תהליכי אימון עסקי ופיתוח מנהלים, מאפשרים ליצור תרבות ארגונית המאפשרת טעויות ולימוד. היכולת של מנכ"ל ומנהלים להפנים את הגישה הזו, ולאמץ אותה אל תוך השיח עם העובדים, יש לו השלכות דרמטיות על התוצאות העסקיות ועל ההנאה מסביבת העבודה.