אם תיגע בצילינדרים הנמצאים בתוך מנועי רכב, שהמנועים קרים ולא פעלו מזה מספר שעות, תרגיש שהמנוע קר. אולם אם יופעל המנוע למספר דקות מועטות, ילך המנוע ויתחמם. יש מנועי רכב המגיעים לטמפרטורה עד 2000 ויותר מעלות צלזיוס, ובטמפרטורה כזאת עלול הברזל להנתך ואף להשרף. אלו לא סופק קרור למנוע, היו עד מהרה מתקלקלים הצילינדרים, השסתומים, הבוכנות ואף מוטות הבוכנות. מנועי רכב מקוררים על ידי מים הזורמים סביב הצילינדרים ותאי הבערה.
אותם המים חוזרים ומשמשים לשם קירור. כאשר הם קולטים חום מן המנוע, הם מוזרמים אל הרדיאטור, שממנו נפלט החום אל האוויר שבחוץ. ממש מאחורי הרדיאטור קבוע מאוורר גדול, המונע על ידי רצועה מן המנוע. המאוורר מסתובב מהר ושולח אוויר קר אל בין צינורות הרדיאטור, שבתוכם זורמים המים כל המים שבמכשיר הקרור עוברים את הרדיאטור וחוזרים אל המנוע פעם אחת בכל שלושה קילומטרים שעוברת המכונית.
הסיכה במנועי רכב
כל זמן שפני מתכת נוגעות בפני מתכת קיים חיכוך. אם בין המתכות יהיה לחץ חזק, ילך החיכוך ויגבר והגופים המתחככים ישחקו מהר. אולם את החיכוך והשחיקה בתוך מנועי רכב אפשר למנוע על ידי שיכבה דקה של שמן בין ועל פני הגופים. ועל כן יש לסוך בשמן את כל החלקים המתכתיים של מנועי רכב.
שמן הסיכה בתוך מנועי רכב נמצא בתוך מיכל, הנקרא בשם אמבט השמן, ומקומו של זה בתחתית בית הארכובה. תנועת המכונית זרמי האוויר בתוך בית הארכובה וגל הארכובה המסתובב במהירות רבה מאוד מפזרים מעט מן השמן באופן כזה, שהוא מוצא לו דרך אל דפנות הצילינדרים ואל החלקים המשתפשפים האחרים. אולם זה לא מספיק כדי לספק את שמן הסיכה לכל המקומות שהוא דרוש שם, צריך משאבה קטנה, משאבת השמן נמצאת בתוך אמבט השמן, והיא מונעת על ידי גל הארכובה, משאבה זו שולחת שמן בתוך צינורות נחושת מיוחדים או בחריצים אל חלקי המנוע העיקריים.