מנועים לרכב נחלקים לחלקים נייחים וחלקים ניידים. במאמר זה נרחיב על חלק נייד במנוע לרכב והוא: הבוכנה הנמצאת בצילינדר, הפין שלה וטבעותיה.מנועים לרכב - הבוכנה: הבוכנה היא החלק הנע בחלל הצילינדר, הצילינדר הוא המכיל את תערובת הדלק הנשרפת ויוצרת לחץ, עקב החום הגורם להתרחבות. הבוכנה מעבירה את הלחץ באמצעות הפין שלה לטלטל וממנו לגל הארכובה. הבוכנה צריכה להיות חזקה, כדי לעמוד בלחצים הפועלים עליה, היא צריכה להיות קלה, בנוסף המתכת שממנה היא עשויה צריכה להיות בעלת כושר התפשטות בחום, כדי לאטום את המרווח שבינה ובין הצילינדר.
מבנה הבוכנה במנוע לרכב:
הבוכנה היא גליל חלול אטום למעלה והיא נמצאת בצילינדר, והיא מורכבת מארבעה חלקים עיקריים: א. ראש ב. איזור הטבעות. ג. גוף. ד. פין הבוכנה. על ראש הבוכנה שלעיתים הוא שטוח ולעיתים הוא קעור, פועל לחץ שריפת תערובת הדלק, ראש הבוכנה נתון לטמפרטורות גבוהות מאוד יחסית לשאר הטמפרטורה במנוע, לכן קוטרו צר יותר מקוטרה הכללי של הבוכנה. איזור טבעות הבוכנה נמצא מתחת לראש הבוכנה, בו ישנם חריצים לשם מיקום הטבעות, יש בוכנות עם חריצים גם לטבעות שמן אחת או שתיים בחריצים התחתונים. פין הבוכנה ממוקם על גוף הבוכנה, מתחת לאזור הטבעות, והוא מקשר בין הבוכנה לטלטל ומבטיח לה את תנועת הישרה, כדי למנוע זעזועים במנוע וכדי למנוע איבוד שמן. פין הבוכנה מעביר את לחץ שריפת התערובת לטלטל הוא עומד בתנאי חום ולחץ גבוהים מאוד, לכן עליו להיות עמיד וקל, בדרך כלל פין הבוכנה עשוי מפלדלת ניקל.
תפקידי הבוכנה במנוע לרכב:
1. הבוכנה אוטמת בעזרת טבעותיה את הצילינדר, וכך מונעת את עליית השמן לבית השריפה, ובכך חוסכת תצרוכת שמן מופרזת והתהוות משקעי פחם.2. הבוכנה בעזרת טבעותיה אוטמת את הצילינדר, כדי שגזי בעירת שריפת הדלק לא יחמקו לתחתית הצילינדר, דבר הגורם להפסד בכוח המנוע, ולשריפת השמן המונע חיכוך הנמצא עליה ועל פני הצילינדר.
מנועים לרכב – חלקים נייחים:
1. סעפת השאיפה וסעפת הפליטה.
2. בית הארכובה ואמבט השמן.
3. צילינדרים.
מנועים לרכב – חלקים ניידים:
1. הבוכנה הפין שלה וטבעותיה.
2. טלטל
3. גל הארכובה ומסביו.
4. גלגל התנופה ומנחת התנודות.
5. גל הפיקות וגלגלי הזימון.
6. שסתומים, קפיצים ועוד.