מנועים רדיאליים משומשים
גל הארכובה במנועים רדיאליים שונה מגל הארכובה במנועים בהם מותקנים הצילינדרים בטור.
במנועים לרכב רדיאליים מתחלקים גלי הארכובה לאלה העשויים מקשת אחת, ולמנועים שבהם הארכובה עשויה שני גושים. בגל הארכובה המחולק לשניים, משתמשים בטלטל ראשי אחד ובמספר טלטלי משנה. בהתאם לכך מורכב על הארכובה מסב מתאים העשוי כך, שתבטיח כפיפה מינימאלית תחת עומס. צורה זו היא השכיחה ביותר.
א. לגל הארכובה המחולק יש שני חלקים: קדמי ואחורי. החלק הקדמי של הגל כולל את ה"לחי" הקדמית של זרוע הארכובה שעליה משקל האיזון ואת פין הארכובה עצמו (Crack pin).החלק האחורי של גל הארכובה כולל את ה"לחי" האחורית, את משקל האיזון ואת המסב האחורי.
ב. גל הארכובה נאחז במספר מסבים בבית הארכובה ומדוריו. הטלטלים מורכבים מטלטל ראשי שאליו מחוברים טלטלי המשנה של יתר הצילינדרים בתוך מנועים לרכב.
ג. "דחיפות" ההצתה של מנועים לרכב רדיאליים הן חזקות במיוחד, הואיל והטלטלים מרוכזים כולם על ארכובה אחת. כדי לפעול נגד "דחיפות" הצתה אלה, יש לשים משקולות מול הארכובה, עליה פועלים כוחות הטלטלים. משקולות האיזון מחושלים למקשה אחת עם גל הארכובה או עשויים בנפרד ומחוברים על ידי ברגים אל גל הארכובה, מנוע לרכב רדיאלי קונטיננטלי. משקולות שאינם מחוברים לגל הארכובה עשויים פלדה או ארד. מעדיפים משקולות ארד בגלל המשקל הסגולי הגבוה של הארד וכן בגלל תכונות השיכוך הטובות שלו. הורדת המשקולות תעשה אך ורק לפי הוראות יצרן.
המאמצים בגל הארכובה –
לכל חלק מסתובב בתוך מנועים לרכב יש מהירות קריטית שלו. בתכנון גל הארכובה נוכל לפעמים להגיע לכך, שתחום המהירויות של המנוע לא יכלול את המהירות הקריטית. אם לא, נצטרך להתקין את הגל שיהיה די חזק לעמוד בפני מאמצים, כדי שתנודות קיצוניות במהירות הקריטית לא תגרום לשבירת גל הארכובה. כדי שתנועת גל הארכובה במנוע תהיה קצובה, צריך לאזן את גל הארכובה מבחינה סטטית ודינמית כאחד. כיפוף גל הארכובה כתוצאה מעומס, עלולה לעיתים קרובות לגרום לשינוי יציבות איזונו של הגל, בעיקר במהירויות גבוהות.כשאתם רוכשים רכבים משומשים או מנועים משומשים אל תחסכו בדיקה נוספת של המנוע במוסך מורשה, בדיקה יסודית של המנוע יכולה לחסוך מאות ואלפי שקלים בעתיד.