סטיב גובס אמר פעם כי " אתה לא יכול לשאול לקוחות מה הם רוצים ואז לבנות את זה עבורם. בזמן שלוקח לך לבנות את זה, הם כבר רוצים משהו אחר".
חדשנות היא תוצר של גאונות.
על פי אמרתו של סטיב ג'ובס במידה ואנו רוצים למצוא רעיון חדשני ומפתיע אין בכלל טעם לחפש אותו אצל הצרכנים.זה נכון אם אתה יכול לדעת מה השוק היה רוצה, גם אם זה רצון סמוי אין ספק שהסיכוי להצלחה של המוצר היא גבוה.
סטיב הוא גם חשדן וגם חדשן , גאונותו וחשדנותו גורמת לכך שעובדי אפל חשים תחושה של מידור, ישנם דיווחים כי הרבה פעמים לא כל צוות יודע מה השני עושה. ובכל זאת על ההצלחה אין עוררים.
בעיני רבים אנשים כגון סטיב ג'ובס או אריק צוקרמן הם הלאונרדו דה ווינצי של תחילת המאה הנוכחית.
גאונותם היא בכך שהם יודעים מה השוק יצטרך ולא רק מה השוק צריך. אך האם חדשנות זה רק עניין לגאונים בלבד ?
חדשנות כדרך של בדיקה
מכוני מחקר אשר נעזרים בשיטת "סיעור מוחות" מנסים להבין את נטיית ליבם של הצרכנים ואולי למצוא צרכים נוספים למוצר קיים או בהתהוותו.
בשוק הטבלט או הסמארטפון כאשר מוצר חדש יוצא לשוק ההיזון החוזר מצד הצרכנים גורם לחברות הסלולר לפתח את "הדור הבאה". ניתן לראות כי ההמצאות האחרונות בתחום הסמארטפונים מראות עד כמה כן חשוב לבדוק את הצרכים של הלקוחות.
חדשנות היא תוצר של פתרון בעיה
דרך נוספת לעודד חדשנות קורת כשאנו צריכים לפתור בעיה ותוך כדי כך אנו מצליחים למצוא גורם נוסף. המצאת הטלפון, או תרופה כגון אספירין שנמצא כי היא גם מורידה את הסיכון לקבל התקף לב.
חדשנות היא בדיקת דרכים נוספות לשימוש במוצר
אחד מהדרכים לחדשנות היא לחשוב על דרכים נוספות שניתן להשתמש במצור מסויים. בסדנאות שאני עורך אני לוקח נייר טואלט ושואל את העובדים איזה עוד באיזה עוד דרכים נייר הטואלט יכול לעזור לכם במהלך העבודה. אני לוקח את נייר הטואלט ומבקש מכל אחד לרשום עליו שלושה תכונות חיוביות עליו ולהעביר את הנייר הבאה לזה שאחריו. לאחר קריאת התכונות אני מבקש שוב שיחשבו כיצד ניתן להשתמש בגליל נייר טואלט למטרות נוספות. מסתבר שככל שאנו מגרים את המוח כך הוא משתף איתנו יותר פעולה.
כל סדנה תבחרו לעובדים יכולה לשפר חדשנות
סדנאות לעובדים יכולים להתמקד במגוון רחב של תחומים ועדין בכל אחד מהם אפשר לתת דגש על פיתוח חדשנות ויצירתיות. לדוגמא :
סדנת גרפולוגיה- אני מבקש מהעובדים לצייר חצי ירח ולאחר מכן שימשיכו לצייר כל דבר שהוא מוכר. דרך נוספת היא לצייר תשע נקודות ולהעביר קוו אחד.הפיתרון הוא לצאת "מגבולות הגיזרה".
סדנת משחק- אני מביא מקל מחלק את העובדים לשתי קבוצות ואז מתחיל משחק שכל אחד צריך להציג שימושים שונים למקל.
סדנת שפת גוף - אני מדגים דרך פנטומימה פרצופים ומבקש מכל אחד לענות לפרצופים האלה
חדשנות מפי וול- מארט
תיאוריית הצרכים המשלימים מדגימה כי לכל בן זוג יש צורך מסוים ובעצם אנו בוחרים את בן הזוג שלנו בהתאם לצרכים שלנו. גם בחדשנות הדבר כך לכל אחד יש צורך והחוכמה היא לפענח את אותו צורך.
רשת וולמרט הוקמה בדיוק על הדבר הזה.מספרים על סם וולטון אשר ייסד את הרשת בארה"ב בשנת 1962 שהוא היה נכנס לכל חנות בסביבה ולומד דברים רבים ככל שניתן. הלמידה הזאת היא אחת מהסיבות לכך שהרשת הפכה לסיפור הצלחה עולמי.
חדשנות היא גם תרבות ארגונית מעודדת
ויליאם ריגלי היה מלך שוק הממתקים הוא אמר משפט מעניין "כששני אנשים בעסק מסכימים תמיד אחד מהם מיותר". הרבה פעמים ראשי צוותים ומנהלים מפחדים מעימותים ומעדיפים הרמוניה. גיבוש צוות עובדים הופך למרכיב העיקרי אך בעקבותיו מגיע גם קונפורמיות והסכמה שבשתיקה. כאשר התרבות הארגונית מאפשרת דו שייח בין העובדים תוך קביעת כללי שיח ברורים, היא מעודדת חדשנות. כתוצאה מכך תתאפשר קבלת דעות חדשניות דווקא מתוך אי הסכמה ויצירתם של "צוותים גאונים". החוכמה זה לא רק לשמוע דעות חדשניות אלא גם לקבל החלטה אשר כולם יהיו מחויבים לה. לסיכום החדשנות נמצאת אצל כל לקוח, כל אדם וכל עובד, החוכמה היא להשתמש בכלים הנכונים בכדי להוציא את הידע ולעשות בו שימוש לטובת האנושות. תשאלו את סטיב ג'ובס ואת אריק צוקרמן הם יגידו לכם...