מי זה או מה זה המפקח על הבנקים?
המפקח על הבנקים זו יחידה הפועלת מטעם בנק ישראל במטרה לפקח על פעילות הבנקים, בעיקר ממקום של הגנת הלקוח. במסגרת תפקיד זה כלולה אחריות על יציבותם של בנקים ושמירה מפשיטות רגל שיפגעו בלקוחות אשר כספם נמצא בידי הבנקים.
תפקידיו וסמכויותיו של המפקח
מכח סמכותו החוקית בידי המפקח על הבנקים הכח להטיל על כל הבנקים הנחיות שונות, נורמות והגבלים עסקיים בתחום הניהול והתיקון בבנק, לדרוש מהם הסברים על פעילותם, לבחון היבטים פיננסיים והשלכות על רווחת הצרכן ולעיתים לשנות חלקים הכרחיים במדיניות הבנק.
מתפקידו של המפקח לערוך ביקורת בספרי החשבונות של הבנקים כדי לנתח ולהעריך את חוסנם העסקי, וכן להבטיח כי הם נמנעים מסיכונים על ידי קיום הוראותיו.
ספר ההוראות - בשנת 1991 הנפיק המפקח על הבנקים קובץ הוראות לניהול תקין בבנקים, מיני אז אי עמידה בהוראות אלו תיחשב לפגם בניהול הבנקאי. ההוראות שיצאו הן בעיקר בתחומים של: ניהול, אשראי, הלוואות, השקעות וניירות ערך, סיכונים פיננסיים וחשבונות לקוח.
למה צריך מפקח במיוחד על הבנקים
הבנקאות תופסת מקום חשוב במשק משום שהיא מהווה את הבסיס לכל פעילות פיננסית מכח הריכוז של ניהול כספי התושבים והחברות העסקיות שנמצא בידי הבנקים. לפיכך כל תקלה מערכתית קלה עשויה לגרום נזק מהותי לכל התעשיה, מה שיפגע בכלל האזרחים. לכן חשוב שיהיה פיקוח חיצוני על פעילותו של כל בנק שימנע מראש תקלות ובעיות ללקוחותיו.
מה בכל זאת רע בפיקוח - אולם קיים צד שני, עמדתו של המפקח כשומר היציבות בבנקים יכולה להתקשח מידי עם הזמן, וקיבעון מערכתי יכול גם לפגוע ברווחיות המערכת שהנפגעים הישירים ממנה הם הלקוחות.
כמו כן אי התפשרות על הכללים מקשה על התנהלות גמישה של בנקים מול הלקוחות, ומונעת מהתפתחות של יוזמות עסקיות וכן מקשה על שיקומם של אזרחים שנקלעו למשבר זמני וזקוקים להתחשבות במצבם. במקרים כאלה למעשה המפקח מספק תירוץ לבנקים להתחמקות מטובת הלקוח.
מחלקת פניות הציבור
תפקיד נוסף של המפקח הוא נושא פניות הציבור, כאשר כל לקוח שטוען כי הבנק פגע בו, או מנע ממנו את המגיע לו, יכול להתלונן במחלקת פניות הציבור במשרד המפקח. לאחר בירור תודיע המחלקה הן למתלונן והן לבנק את מסקנותיה, ותוכל לדרוש מהבנק לתקן ולפצות את הלקוח במידה והוא צודק.