תפילין הן עולם ומלואו שיש בו הרבה מושגים שונים שראוי להכיר אותם. ננסה להציג בקצרה כמה מהמושגים שקשורים לתחום הזה.
רבנו תם, רש"י: כיום ישנם שני סוגים עיקריים של תפילין; תפילין לשיטת רש"י ותפילין לשיטת רבנו תם. ההבדל העיקרי, שממנו נגזרים הבדלים נוספים, הוא ההבדל בין סדר הפרשיות שבבתים. כידוע, בכל זוג תפילין יש ארבע פרשיות; בתוך תפילין של ראש הן כתבות על ארבעה קלפים ומסודרות בארבעה בתים ואילו בתוך תפילין של יד הן כתובות על קלף אחד. ישנה מחלוקת בין רש"י לבין רבנו תם, נכדו, לגבי הסדר הנכון של הפרשיות. המחלוקת נובעת מהבנה שונה של הנאמר בתלמוד לגבי סדר הפרשיות. כדאי לציין שישנן עוד שתי שיטות לגבי סדר הפרשיות: שיטת הראב"ד ושיטת השימושא רבא אך אלו הן שיטות שלא נעשה בהן (כמעט) שימוש. ישנה גישה שטוענת שכבר משה רבנו קיבל שני סוגים של תפילין מהשמיים. השולחן ערוך פוסק שיש להניח תפילין לשיטת רש"י ושהמהדרים יניחו תפילין גם לשיטתו של רבנו תם. יש מהדרים שמניחים את שני הסוגים בו זמנית ויש כאלה שמקפידים על הנחת תפילין כפולה, פעם לשיטת רש"י ופעם לשיטת רבנו תם.
נוסחים: כמו בהרבה מצוות ניתן למצוא מספר נוסחים שקשורים למצוות הנחת תפילין. ההבדל בין הנוסחים מתבטא בכמה אופנים. ישנו הבדל בצורה של השי"ן שעל תפילין של ראש – דהיינו הנוסח שבה היא נכתבת. ישנם הבדלים בצורת הקשרים של הרצועות – בעיקר בצורת הד' של תפילין של ראש. יש גם הבדל בגודל המקובל של בתי התפילין אם כי ההבדל איננו דווקא עניין של נוסח אלא משופע גם מגורמים אחרים. גם הנוסח של הנחת תפילין שונה בין העדות. האשכנזים, לדוגמא, מברכים ברכה שונה על הנחת תפילין של ראש ושל יד ואילו הספרדים מברכים את אותה הברכה. גם צורת הקשירה של תפילין משתנה בין העדות ונבדלת בין נוסח אשכנז, נוסח ספרד, נוסח עדות המזרח ונוסח תימן.
תפילין של יד: מונחים על היד – הבית על שריר הקיבורת והרצועות נכרכות מסביב לאמה וכף היד. מניחים תפילין על היד החלשה – דהיינו שאיטרים מניחים על ידם הימנית והאחרים מניחים תפילין על ידם השמאלית.
תפילין של ראש: מונחות על הראש – הבית על המצח ("מקום שמוחו של תינוקו רופס") אבל רק עד המקום שבו מפסיקות לצמוח השערות. והרצועות מסביב לראש, הקשר מאחורי הראש והרצועות יורדות על הכתפיים.
בהמה גסה, בהמה דקה: יש להכין תפילין מעור של בהמה כשרה. תפילין מהודרות נעשות מבהמה גסה, דהיינו פרה, כיוון שהעור יציב יותר ועמיד יותר אך גם קשה יותר לעיבוד. עור בהמה דקה – עור כבשים ועיזים – עמיד פחות וממנו מייצרים תפילין זולות יותר. עד לפני מאה שנים תפילין יוצרו בעיקר מעור בהמה דקה אך מאז שפותחו שיטות חדשות לעיבוד עור במה גסה התפשט המנהג של תפילין מעור זה.
שי"ן של תפילין, דל"ת של תפילין, יו"ד של תפילין: השילוב של השי"ן שמוטבעת על הבית של תפילין של ראש, של הדל"ת שבקשר של תפילין של ראש ושל היו"ד של הקשר של תפילין של יוד יוצר את אחד משמותיו של הקב"ה.