ילדים רבים מתמודדים עם בעיות קשב וריכוז ולכן נשלחים לקיום אבחון פסיכו דידקטי על-ידי הוריהם. אבחון פסיכודידקטי הוא אבחון שבו נערך לתלמיד או לתלמידה אבחון פסיכולוגי כאשר בצדו אבחון דידקטי לתלמיד/ה. מדוע אבחון פסיכודידקטי הוא חיוני כל כך עבור הלומד והלומדת?
מטרה של אבחון פסיכודידקטי היא לספק אבחון פסיכולוגי ולצדו אבחון דידקטי שעיקרו מתן הערכה מקצועית בדבר מצבו הלימודי של התלמיד. לעתים תכופות, ההערכה היא שהתלמיד סובלת מקיום בעיות קשב וריכוז ולכן יש לבדוק כישורים והישגים במבחני קריאה, כתיבה, מתמטיקה ואנגלית. הורים רבים חוששים שבעקבות אבחון פסיכו דידקטי יאובחנו ילדיהם כבעלי "צרכים מיוחדים" ומכאן "יזכו" לסטיגמה. אולם ילד הסובל מבעיות ומקשיים זקוק לסיוע על מנת להתגבר עליהם, ולא לדעות קדומות אשר תשארנה אותו במצבו.
אבחון פסיכודידקטי נעשה על-ידי אנשי מקצוע המתמחים בכך ועל כן יש לבחור במכון מוכר, מקצועי ורציני שעורך אבחון פסיכו דידקטי המתבצע לפי כל הכללים הראויים. יש לוודא כי הן הפסיכולוג והן איש המקצוע העורך אבחון דידקטי מתמחים באיתור בעיות קשב וריכוז ובפתרונן.
אבחון פסיכו דידקטי כולל, בצד אבחון אינטליגנציה, גם אבחון דידקטי שבעיקרו מורכב ממבחני תפיסה חזותית ספציפיים ותפיסה חזותית-מוטורית (העתקת צורות). בנוסף, כולל אבחון פסיכודידקטי אבחון של הזיכרון, מבחני סינון לקשב, הבחנה שמיעתית, תפיסה כמותית, רצף ועוד. על מנת לעלות על בעיות קשב וריכוז אצל התלמיד, נעשית הערכה שח הישגיו בלימודים, כגון הערכת טכניקת הקריאה, הבנת הנקרא, מרכיבי הכתיבה, התבטאות בכתב, אסטרטגיות למידה ועוד.
ישנה חשיבות רבה לכך שאבחון דידקטי ייערך על-ידי מורה שמומחה בתיקון תפקודי למידה, קרי: קריאה, כתיבה, התבטאות בכתב, אסטרטגיות למידה ועוד. לכך יש לצרף פסיכולוגית חינוכית שתפקידה לתת לאבחון את הפן הפסיכולוגי שבו ולתת פרופיל רגשי של הנבדק או הנבדקת.